Nekromanti WW stämmer filmbolag

Ymir

Liten kantbaron
Förvisso börjar gränsen mellan nyheter och foruminlägg suddas ut ganska rejält, inte minst på D&D-forumet, men jag ska väl inte vara sämre, och det här forumet kan behöva diskussionsmaterial. Vad det gäller är alltså att White Wolf stämmer bolagen bakom den kommande filmen "Underworld", som är en i mitt tycke (och WWs, uppenbarligen) uppenbar råripp på World of Darkness. Detta tillkännagav WW i ett pressmeddelande:

WHITE WOLF, INC. and author NANCY A. COLLINS sue SONY PICTURES, SCREEN GEMS and LAKESHORE ENTERTAINMENT for "Underworld" copyright infringement

Atlanta, GA, 5 September 2003—White Wolf, Inc. and Nancy A. Collins yesterday filed suit in US District court in Atlanta, Georgia against defendants Sony Pictures, Screen Gems and Lakeshore Entertainment, alleging 17 counts of copyright infringement for the film Underworld, set for release on September 19. White Wolf alleges that Underworld characters, theme and setting are based on White Wolf’s award winning games Vampire: The Masquerade® and Werewolf: The Apocalypse™, both set in White Wolf’s fictional World of Darkness®. Further, Collins alleges that Underworld’s script is based on her 1994 story Love of Monsters, published by White Wolf and also set in the World of Darkness.

Plaintiffs claim over 60 points of unique similarity between Underworld and their work. "Ours is a huge fictional world, supported by over 200 volumes of fictional material," asserts Mike Tinney, White Wolf’s President. "It’s infuriating to see Underworld’s script riddled with our property." Plaintiffs also claim that Underworld’s entire plot is based on Collins’ short story Love of Monsters. "Apparently they are marketing this as a remake of Romeo and Juliet," comments Collins. "What I think they really mean is that it’s an on-screen adaptation of my story."

White Wolf and Collins are seeking immediate injunctive relief and damages. "The volume of confusion in our marketplace is amazing," observes Tinney, "our fans think they’re going to be seeing our film. Of course, if the movie gets released, in a way they will be."

Please direct press inquiries to:
for White Wolf: R. Schaeffer, 404-292-1819 x200
for Collins: Pamela Koslyn, 310-271-1833; or Nancy A. Collins, 678-637-2407
Jag är måhända inte copyrightens största försvarare, men att stjäla andras koncept så uppenbart i kommersiellt syfte är enbart förkastligt, så jag hejjar helt klart på WW. (Det första man tänkte när man såg Underworlds hemsida för ett halvår sedan var liksom 'gud, vilken WoD-rippoff'). Hur ställer ni andra er i frågan?

- Ymir, woddolog

Ackerfors

Alas, your rapids!
Fast....

Det har ju redan blivit skrivet om på rollspels-forumet. Närmare bestämt här. :gremsmile:

Jo, jag måste säga att jag också hejjar på White Wolf inte annat än för att de behöver pengarna bättre än Sony...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Jag gör det igen, med andra ord.

Med andra ord gör jag det igen. Fördömt, så fort jag vill ta upp någon nyhet om WoD/WW på skräckforumet har någon redan gjort det på rollspelsforumet utan att jag upptäckt det. Just typiskt.

:gremconfused:

- Ymir, tredje gången gillt?

Johan K

Gammal & dryg
Heja WW !!!

Jag hoppas ju att WW segrar ur det här ! Fast det kanske kan bli lite surt att föröska stämma Sony, det är ju inte det minsta bolaget som finns ju.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Heja WW !!!

Tja, WW verkar ha en väldigt god grund för sin stämning, åtminstone. Visst, att komma på liknande vampyrkoncept är inte alls omöjligt (konventionerna är liksom ganska många), och med allt WW hittat på är det omöjligt att inte råka få några idéer som påminner kraftigt om deras, men likheterna mellan 'Underworld' och WoD är så uppenbara att ett sammanträffande ter sig så gott som otänkbart. Allt är verkligen precis som i Vampire - the Masquerade. Samma förmågor, samma sociala indelning, etc, etc. Som sagt, jag hoppas verkligen WW vinner det här. Motsatsen vore nästan justitiemord.

- Ymir, tycker till.

Johan K

Gammal & dryg
Jamne, dåså...

Jaa, då ska det vara faen ifall WW inte vinner.
Allt annat, är ju som sagt, justitiemord..

Det här inlägget postades någonstans, på Rollspelsforumet tror jag. Och då lade jag dit en länk till en .pdf med hela stämmningen. Det ser ganska starkt ut tycker jag faktiskt.
Även om på diskussioner på WW's forum, så påstod någon att han hade koll på plotlinen i filmen, och det var inte alls rippoff.
Men inte vet jag.
Det ser onekligen ut som WW bör vinna.

shinobi

Veteran

Det enda jag hoppas på är att stämningen inte stoppar filmen helt, för när jag såg trailern så verkade den riktigt intressant. Men som alla andra sagt. Hejja WW!!

/shinobi

För att vara djävulens advokat lite (nån måste ju).

Skall man hårddra det på det viset så kommer all världens advokater att bli lyckliga, för det finns betydligt fler spel/böcker som har de likheterna som finns mellan Underworld och World of Darkness...Laurell K Hamiltons böcker har ju en hel del gemensamt, och i mängden dålig (mestadels) vampyrliteratur som finns så går det säkert något som är ännu mer likt.
samma sociala indelning
Är inte säker här, men är inte vampyrerna i Underworld medlemmar av en familj? De saknar väl WWs klanbaserade nätverk?

Finns en herre vid namn Bram Stoker som kanske skulle börja stämma folk :)

Fast jag håller med, visst behöver WW pengarna bättre än Sony, och Sony hade säkert inte tvekat att göra samma sak om rollerna hade varit ombytta...

För att ge över ordet till ett par som kan uttrycka sig mycket bättre än jag:
http://www.penny-arcade.com/view.php3?date=2003-09-08&res=l

/Lars, felstämd

Ymir

Liten kantbaron

Skall man hårddra det på det viset så kommer all världens advokater att bli lyckliga, för det finns betydligt fler spel/böcker som har de likheterna som finns mellan Underworld och World of Darkness...Laurell K Hamiltons böcker har ju en hel del gemensamt, och i mängden dålig (mestadels) vampyrliteratur som finns så går det säkert något som är ännu mer likt.
Tja, i det här fallet har 'Underworld'-skaparna av allt att döma i princip rippat en hel roman av White Wolf. Likheterna är helt enkelt för många för att det ska röra sig om ett sammanträffande, ens i den infekterade och likartade vampyrgenren.

- Ymir, svar på tal

Tja, i det här fallet har 'Underworld'-skaparna av allt att döma i princip rippat en hel roman av White Wolf.
Ok...det är ju lite värre :gremsmirk:

Nån som vet vad den heter? Skulle vara intressant att läsa den.

/Lars, morgontrött.

Ymir

Liten kantbaron

'Love of Monsters' av Nancy A Collins, publicerades av WW i novellsamlingen 'Dark Destiny' 1994. 'Underworlds' huvudperson Selene har märkligt stora likheter med WWs SLP Lucita ý Aragon.

Allt står som sagt i stämningen Railin of Zolod länkade till här.

- Ymir, tyckte den var intressant att läsa

entomophobiac

Low Prep High Play
Ska jag vara ärlig?

Jag tycker det här är störtlöjligt. Visst, att stämma någon, men att hävda att det finns 60 punkter där filmen påminner om ett material av det slag som WoD ändå är tycker jag bara är töntigt.

Skulle då också Anne Rice kunna stämma WW? Bram Stoker stämma Anne Rice? Medeltidens legendmakare stämma Bram Stoker?

Näe... jag tror de börjar få slut på kulor :gremgrin:

Ymir

Liten kantbaron
60 punkter där filmen påminner om WoD? Nejnej, det rör sig om 60 punkter där filmen är nästintill identisk med WoD. Läs själva stämningen innan du uttalar dig (länk till den finns längre ned i tråden), så inser du att det handlar om mer än att de råkat ha liknande teman i samma genre.

- Ymir, hade helt klart gjort detsamma som WW, och är ändå långt ifrån copyrightens största försvarare

Det är nästan synd. Man skulle ju faktiskt villja se filmen, hur dålig den än må vara.
Men men... Antagligen lär den komma ut innan stämmningen är klar, den har ju redan börjat få recenssioner uppe på nätet.

chrull

Stockholm Kartell
*host*

du menar:

jaha. såg nu att den var länkad redan. men jaja. så går det väl.

entomophobiac

Low Prep High Play
Nejnej, det rör sig om 60 punkter där filmen är nästintill identisk med WoD.

Jag kan nog själv tänka mig att SE filmen innan jag bedömmer om jag gjort likadant i WWs sits. Men spontant tycker jag att det låter just störtlöjligt.

Strippen som chrull länkade (och tydligen någon annan innan dess?) tycker jag har goda poänger.

Man måste ha ordentligt med kött på benen innan man stämmer någon mot så grova anklagelser. Och som sagt... jag tror att WW börjar få slut på kulor.

Ymir

Liten kantbaron
Strippen som chrull länkade (och tydligen någon annan innan dess?) tycker jag har goda poänger.
I beg to differ, som synes. Underworld och WoD är ohyggligt lika varandra också på områden där resten av vampyrlitteraturen inte har något med saken att göra. WW har ordentligt med kött på benen, av allt att döma. Varför skulle de annars riskera att stämma ett filmbolag?

- Ymir, tyckte strippen träffade fullkomligt fel

'Love of Monsters' av Nancy A Collins, publicerades av WW i novellsamlingen 'Dark Destiny' 1994. 'Underworlds' huvudperson Selene har märkligt stora likheter med WWs SLP Lucita ý Aragon.
Tackar!
Skall se om jag kan få tag i den...Kan vara kul att läsa den innan filmen. Fast då lär man troligtvis sitta och jämföra en hel del :)

/Lars

entomophobiac

Low Prep High Play
WW har ordentligt med kött på benen, av allt att döma. Varför skulle de annars riskera att stämma ett filmbolag?

För att det alltid finns en chans att man vinner och kammar hem storkovan?

USA är för tusan unionen där folk har stämt kaffeförsäljning för att det inte stått på muggarna att innehållet är varmt när man köper det och därför brännt sig!

Jag tycker det låter som en patetisk historia, men sedan kan man ju inte veta helt säkert förrän man sett Underworld. Men jag tycker som sagt att det LÅTER störtlöjligt. Lite sandlådementalitet, helt enkelt, för jag har svårt att tro att de tagit så otroligt originella saker av WW att det faktiskt ger utrymme för en så omfattande stämning.

Men som du säger - varför skulle de stämma ett filmbolag om de inte hade något att lägga bakom det? Bra fråga. Jag återkommer kanske när jag sett filmen, men till dess kommer jag fortsätta tycka att det är störtlöjligt.