Nekromanti WW stämmer filmbolag

chrull

Stockholm Kartell
Du har alltså fortfarande inte läst listan?

De har tagit saker som mig veterligen WW var först med att implementera i vampyrmyten. Sen har de dessutom snott storyn rakt av från en bok som släpptes av WW.

Efter att ha läst listan så kan jag inte fatta hur det ens är prat om att gå till rätten. Sony borde punga ut pengarna direkt.

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Stämningen gäller INTE vampyrer och varulvar

WW hävdar INTE att de uppfann varulvar och vampyrer.

Okej?

Kan vi släppa det spåret nu. Stämningen gäller alltså INTE vem som "uppfann" vampyrer.

M.

Minimoni

Homelander
Har nu sett filmen

Hallå.

Har nu sett Underworld och tycker inte den är plaggiat. Lite tycks kanske lite väl inspirerat från WW men på det stora hela tycker jag att filmen är ganska egen. Vissa likheter med WW finns men det är nog svårt att göra en film med vampyrer och varulvar utan att ramla in på teman redan tagna av WW.

Filmen var i alla fall helt ok att titta på. Riktigt underhållande bitvis men med lite för dyster stämning.

Tzimisce

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Listan

Efter att ha läst listan så kan jag inte fatta hur det ens är prat om att gå till rätten. Sony borde punga ut pengarna direkt.
Jag läser listan just nu och ser att det finns många poänger med stämningen. Däremot tycker jag att listan skulle mått riktigt bra av att kortas ner till hälften. Den innehåller många saker som Anne Rice eller någon annan var före WW med (äldre vampyrer är mäktigare än yngre, vampyrer är starka och snabba, vampyrer kan "övervintra" i dvala) och en del saker som känns som självklart utifrån övriga koncept och/eller det engelska språket (att äldre vampyrer kallas för elders, att det finns blodslinjer bland vampyrer på samma sätt som det finns familjer bland människor).

Sedan innehåller listan rena löjligheter:

"In the World of Darkness, silver weapons harm werewolves. In Underworld silver weapons harm werewolves."

"In the World of Darkness, vampires and werewolves fight with human weapons, such as pistols and knives. In the Underworld, vampires and werewolves fight with human weapons, such as pistols and knives."

Mängder med sådana likheter som lätt kan skjutas ner (så ni hävdar att ni kom på idén att varulvar skadas av silver, och konceptet att man kan använda pistoler och knivar när man slåss?) tycker jag tar udden ur stämningen. De borde satsat på likheterna med boken och de unika likheter som faktiskt finns istället för att försöka göra en så lång lista som möjligt.

/tobias

Kitzune

Swashbuckler
Bram-stämning

Bram Stoker stämma Anne Rice?

Jag tror han inte är direkt kapabel till att göra det, men det är väl bara jag :gremwink:

Kitzune

Swashbuckler
Re: Listan

"In the World of Darkness, silver weapons harm werewolves. In Underworld silver weapons harm werewolves."

"In McDonalds they serve coffee in plastic mugs, In Burger King they serve coffee in plastic mugs."

Stämning någon? :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Inte bara det...

..., jag har hört att de har gjort film av gamla Star Wars från West End games, och att det är någon snubbe (som kallar sig Lovecraft, vadå taget namn för att dölja ett mindervärdighetskomplex för att han inte får några tjejer?) som skriver böcker baserade på Call of Cthulhu från Chaosium!

Hur lågt kan folk sjunka! Snart skriver väl någon en bok eller gör en film på gamla hederliga MERP från ICE!

chrull

Stockholm Kartell
Neeeeej nej.

Det där stämmer inte.

Det var faktiskt dom däringa Chaosium som tog namnet och idéen till sitt rollspel från Metallicas låt Kall of Ktulu! SEN började han HP Sauce skriva böcker och grejjer.

chrull

Troberg

Sinister eater
Re: Neeeeej nej.

Det där stämmer inte.

Det var faktiskt dom däringa Chaosium som tog namnet och idéen till sitt rollspel från Metallicas låt Kall of Ktulu! SEN började han HP Sauce skriva böcker och grejjer.
Men Metallica snodde den från Fields of the Nephilims låt Watchman. Och sedan har de mage att stämma Napster! Snacka om att kasta Sten och Stanley i glashus!

entomophobiac

Low Prep High Play
Hipp hipp hurra!

Typ.

Du tog min poäng, förtydligade den i fjorton steg och framförde den helt mästerligt. Vad ska jag säga? Tror jag tänker stämma dig... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Hipp hipp hurra!

Du tog min poäng, förtydligade den i fjorton steg och framförde den helt mästerligt. Vad ska jag säga? Tror jag tänker stämma dig...
Inte lönt, jag snodde den från motsvarande grej rörande Lord of the Rings som jag läste på någon site. Man drev med hur ungarna skulle tro att filmen var före böckerna.

Mao, stäm dem i stället.

Det här börjar ju bli riktigt stämningsfullt!