Nekromanti WWII figurspel

Storuggla

Champion
Jag undrar om det finns något fint andra världs-figurspel? Pirates of the Spanish Main är kul, D&D Mini's och SW Mini's finns men när man kommer till att smiska tyskrumpa är man deligerad till mesiga pappfyrkanter som blåser bort när man andas och som tar sjuttio timmar att klara av (Third Reich, typ).

Varför finns inga nice mini-regler till WWII? Eller några som jag känner till i alla fall? På kanske inte pluton, men på en lagom låg nivå så att man inte behöver bry sig om en hel armegrupp eller division, utan bara storma den där ladan som lede fi håller med en kulspruta?

Jag vill spela sådant! Men finns det? Nääää då. Okej, det finns gott om minis redan. De heter modeller. Och finns i tennsoldats och hobbybutiker. Men reglerna? Puff...

Storuggla, storadmiral av flandern

Storuggla

Champion
Och detta spel är enkelt och bra, säger du? Egen erfarenhet eller...?
Såg även att det fanns ett lir som hette Flames of War, det verkade intressant men... ja.

Storuggla, läser pdf

Organ

Out of time, out of mind
Re: WWII-figurspel

[ QUOTE ]
Och detta spel är enkelt och bra, säger du? Egen erfarenhet eller...?

[/ QUOTE ]
Jajjamensan på båda frågorna (jag spelade det senast så sent som förrförra helgen) Det jag gillar mest med systemet är att det känns realistiskt samtidigt som man inte har tummat på spelbarheten. Sen även att det inte är NÅGON SOM HELST BOOK-KEEPING! (Träffar markeras genom att man lägger tärningar med rätt antal pluppar uppåt bakom enheten. Dessa tas sedan bort när rundan är över. Snabbt och enkelt).

/Anders

Hellzon

Långsamma Vargen
Alltså, nu blev jag förvånad. Jag väntade mig lite Memoir 44-pimpning. Fast iofs satt ju du/Ugglo (stryk det som ej passar) med när vi spelade, så det är ju redan bekant.

Och blitzkrieg-reglerna skall kollas. :gremsmile:

Storuggla

Champion

"Jajjamensan på båda frågorna (jag spelade det senast så sent som förrförra helgen) Det jag gillar mest med systemet är att det känns realistiskt samtidigt som man inte har tummat på spelbarheten. Sen även att det inte är NÅGON SOM HELST BOOK-KEEPING! (Träffar markeras genom att man lägger tärningar med rätt antal pluppar uppåt bakom enheten. Dessa tas sedan bort när rundan är över. Snabbt och enkelt)."

Jo, det verkade som det inte slet på miniräknaren i alla fall. Fast jag saknade info om det fanns regler för moral med, det är ju skillnad på tvångsvärvade italienska infanterister och Black Watch rent... kämpaglödmässigt sett. :gremsmile:

Fast jag får väl se, mitt ex ska skickas på måndag har den där Pete lovat nu. Sen är det bara att skaffa sig fler minis...

Storuggla, achtung panzer!

Storuggla

Champion
"Alltså, nu blev jag förvånad. Jag väntade mig lite Memoir 44-pimpning. Fast iofs satt ju du/Ugglo (stryk det som ej passar) med när vi spelade, så det är ju redan bekant."

Jo, menden gode Hr Organ uppfattade mig korrekt när han tipsade. Jag ville inte ha ett spel i en låda á lá Risk, Monopol eller Memoir 44, uan ett samlarspel á lá Warhammer eller Warzone mer. Där man har mer... frihet. :gremsmile:

Storuggla, Spitfire roxxorz

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Fast jag saknade info om det fanns regler för moral med, det är ju skillnad på tvångsvärvade italienska infanterister och Black Watch rent... kämpaglödmässigt sett.

[/ QUOTE ]
Det vet jag faktiskt inte. De gångerna jag spelat har det alltid varit tyskar mot amerikaner i Normandie där, om man generaliserar lite, infanteriet var på ungefär samma kvalitetsnivå. Det borde dock inte vara så svårt att införa några slags husregler om det nu skulle saknas. Om man nu t.ex vill simulera att vissa enheter är sämre är det ju bara att ge dem färre hit points (eller vad det nu kallas) och/eller öka chansen att de blir suppressed.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Alltså, nu blev jag förvånad. Jag väntade mig lite Memoir 44-pimpning.

[/ QUOTE ]
Anledningen är tvåfaldig. Dels passade M44 inte in på ugglans beskrivning av den sortens spel han var ute efter och dels ville jag inte bli betraktad som helt j-a galen och fullständigt M44-besatt, med tanke på att jag ändå nämner spelet i nästan varje post jag gör :gremgrin:

/Anders (som precis köpt ett ex till av spelet :gremblush:)

Storuggla

Champion

"Det borde dock inte vara så svårt att införa några slags husregler om det nu skulle saknas. Om man nu t.ex vill simulera att vissa enheter är sämre är det ju bara att ge dem färre hit points (eller vad det nu kallas) och/eller öka chansen att de blir suppressed."

Det går nog. Får se när boken kommer, då ver jag mer. Vem vet, jag kanske inskaffar en liten trupp sumptomtar att slåss med också :gremsmile:

Storuggla, hunden vet mer än han säger

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Aha, då blir det Omaha Beach på kommande konvent då.

[/ QUOTE ]
Det var lixom tanken. :gremtongue:

/Anders

Krellh

Warrior
I ain't been shot, mum!

Jag har provat lite olika WWII-spel, men det är bara ett som jag verkligen fastnat för - I Ain't Been Shot Mum!
Det är kanske inte ett spel för alla, men om man gillar ett spel som känns "trovärdigt", där soldaterna tenderar att göra allt annat än det du beordrar dem till, så är detta spelet för dig :gremwink:
Det är ett spel på kompaninivå, med sisådär 3-4 plutoner infanteri på varje sida plus ett gäng pansarvagnar (såvida man inte är italienare, då man får vagnar gjorda av plywood :gremsmile: )

Surfa in och kika på tillverkarens sida (en mycket trivsam brittisk herre med enorm förkärlek för öl och kebab) - http://www.toofatlardies.co.uk/