Nekromanti www.rollspel.nu - En sida för spelledare

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har ett flertal gånger fått höra om att www.rollspel.nu skulle vara en sida för spelledare och även spelskapare, men att spelarna inte har så hemskt mycket att hämta här, något som gör mig lite orolig, för om vi "tappar" spelarna från sidan förlorar vi en stor grupp (majoriteten) inom hobbyn.

Är det fler än jag och de personer jag pratat med som upptäckt det här?
Är det ett problem?
Om ja, vad kan vi göra åt det?
Vad vill ni som bara spelar, inte leder eller skapar, ska finnas här på www.rollspel.nu?

Troberg

Sinister eater
Är det bara jag som tycker att det inte finns så mycket att diskutera kring spelandet? Minst 90% av användbart diskussionsmaterial ligger ju kring spelledande och spelskapande.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Är det bara jag som tycker att det inte finns så mycket att diskutera kring spelandet? Minst 90% av användbart diskussionsmaterial ligger ju kring spelledande och spelskapande."

Nej, det är sant, merparten av allt som kan diskuteras är spelledarrelaterat, men å andra sidan är www.rollspel.nu mer än bara diskussion, oavsett om man vill det eller ej, och det måste ju finnas något annat än forumet att göra mer "spelarvänligt", tycker man.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tror att det är så att om man är riktigt intresserad av rollspel är är man spelledare från och till, eller åtminstone funderar man på att spelleda någon gång. Om man aldrig är intresserad av spelledaraktiga frågor är man helt enkelt inte så värst intresserad av rollspel, och nöjer sig med att spela lite hos en kompis då och då. Rena spelare har nog inte mycket att hämta av diskussioner i största allmänhet.

Däremot finns ju rollspelskulturforumet som borde kunna dra till sig lite löst folk; kolla bara på Netfeed. :gremwink: Det var så jag kom hit, har jag för mig.

/Dimfrost

Bunny

Crazy like a fool
Jag har funderat mycket runt det här, och vad man skulle kunna göra åt det. Jag är själv upphovsman till ett antal trådar under samlingsnamnet "(spelledarteknik)", och är där för i högsta grad medskyldig till att det är SL och inte spelarna som har mest att hämta på siten. Det har jag planer på att ändra genom att starta en "bara för spelare"-tråd där man går igenom spelande, tips av praktisk natur - men även relaterade till spelupplevelse. Det finns mycket att gå igenom och disskutera när det gäller spelande, faktiskt.

En teori jag har om den här siten som verkar stämma är att de spelare som är aktiva här mestadels håller till på de olika spelens separata forum. Men man kanske också ska ställa sig frågan vad en average-spelare sysslar med här på forumet. Främst läser, tror jag. Försöker finna inspiration och tips, men har inte så mycket att säga själv då diskutionerna ofta är mer övergripande (har med saker från spelande och spelledande till rollspelsmakande), och då är det svårt att ha en egen klar uppfattning.

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det är av just spelledande och rollspelsmakande som man får den övergripande uppfattningen om rollspel - spelande är allt för specifikt, det rör sig över få moment i rollspelandet (kampanjskrivande, metaplotting, regelbalansering och liknande är inte allt för mycket spelarrelaterat t ex).

Feliath

Swashbuckler
Feats! Prestige Classes!

I varje nummer! :gremgrin:

Nä, okej, men det där har faktiskt lite association med min faktiska fundering.
Jag har nämligen svårt att se vad spelare kan vilja ha ut av en webplats som den här - om vi nu bara ser till egenskapen "spelare", och ignorerar att det bara är en fasett av en person, som säkert kan gilla noveller och sådant, och fokuserar på just den egenskapen.
Jag menar, spelare är väl i det närmaste bara upptagna av sin rollperson? Visst kan man ju vara intresserad av recensioner av spelsystem och sådant även som spelare, men det är väl nästan alltid SL som har sista ordet där?

Och då kommer vi, via en massa meningslöst blaha, till knepen och tilläggsklasserna. Om jag minns rätt* gjorde nämligen WoTC en undersökning av spelares och spelledares köpvanor, och vad de kon fram till, bortsett från uppenbara saker som att spelledare köpte mycket mer än spelare, att det spelarna främst var intresserade av var regler, i princip. Nya klasser, knep, magiska mojänger och andra spelmässiga expansioner att bestycka sina rollpersoner med, alltså; världsinfo och dylikt var det mest spelledarna som intresserades av.
(Minns jag fel gjorde de ingen undersökning utan bara bestämde sig för att det var så i alla fall.)

Således: när nu WoTC gjort en stor dyr undersökning (eller en förhastad slutsats), så varför inte sno resultaten? En spelare är den andre lik. Nya yrken till DoD6, roliga mutationer till M:UA, en guide med 101 sätt att slippa spela EON, sådant :gremgrin:

<font size="1">*Kodspråk för "jag orkar inte kolla"</font size>

/Feliath - Nu gör du det igen! Jag vet det! :gremgrin:

Bunny

Crazy like a fool
ANTs and OTs is running downhill!

"Om jag minns rätt* gjorde nämligen WoTC en undersökning av spelares och spelledares köpvanor"

Bland sina egna konsumenter? I så fall har jag mer förståelse för resultatet... :gremwink: :gremtongue:

Nä. Ärligt talat så känner jag mig lite osäker på korrektheten i undersökningen. I varje fall spelar den väldigt dåligt in på min spelgrupp. Mina spelare har lite förståelse för reglerna, bryr sig mindre, och fler av dem har uttalat att strid är allmänt tråkigt.

Inget regelrunkeri där inte.

Kanske har det att göra med hur jag lägger upp mina scenarion, men de verkar snarare lägga energi på att fördjupa sig i värld och kultur, samt deras egna rollpersons personlighet. Nu kanske ska tilläggas att jag spelar rätt konversationsintensivt i mina kampanjer. Andra får gärna delge, spelare som spelledare, vad de ser spelare mest intresserade av.

"en guide med 101 sätt att slippa spela EON, sådant"

Undrar vilka tre sätt jag missade, för nu har jag börjat spela Eon tre gånger sedan det kom ut. Undrar också vilken av dessa Ugglo lyckades missa, eller var det bara min vana att fördärva folk som spelade in.

Är det här något du skrivit färdigt? Något som är redo att publiceras? Jag skulle ta emot guiden med öppna armar. :gremgrin:

"Är det fler än jag och de personer jag pratat med som upptäckt det här?"

Nej, det är en återkommande observation som görs oavsett forum (eller tidning, husorgan etc).

"Är det ett problem?"

Nej.

"Om ja, vad kan vi göra åt det?"

Jag svarade ju nej, men visst finns det saker man kan göra för spelare också, men det finns nog inget man kan göra enbart för spelare på samma sätt som en hel del är material enbart för spelledare. Saker som formulär, artiklar om gestaltning, personlighetsarketyper, regionsguider till spel, och det som föreslagits av Feliath, nya yrken, vapen, arter, rymdskepp och annat gear.

"Vad vill ni som bara spelar, inte leder eller skapar, ska finnas här på www.rollspel.nu?"

Nu tänker jag svara för andra igen, det är en ful ovana, jag borde bli politiker eller nåt. Hur som helst så finns det inte på långt när lika mycket att diskutera för spelare, om man inte är med i samberättandespel och liknande, men då är man ju nästan spelledare. Och som andra sagt så är spelarnas engagemang sällan på samma nivå som spelledarnas, av de 35 eller så personer som jag spelat med har en dykt upp här, men ytterst sällan. De som ger sig ut på nätet för att leta och diskutera är oftast de med engagemang och intresse bredare och starkare än de flesta "enbart" spelare. (Och av de där 35 så är kanske 5-6 pers som enbart spelar.)

Johan K

Gammal & dryg
Är det fler än jag och de personer jag pratat med som upptäckt det här?
Huh ?!?!?!
Det där kan jag ju inte påstå att jag känner igen mig i alls. Har haft & har en välldans stor nytta av just wrnu & det inehåll som finns här. Sidan har gett mig & ger mig mycket glädje att just träffa andra spelare & disskutera det mesta som gäller rollspel.

Är det ett problem?
Inte som jag ser det...

Vad vill ni som bara spelar, inte leder eller skapar, ska finnas här på www.rollspel.nu?
Att vi fortsätter utveckla den här sidan i samma anda som det finns nu !!

DODswe4

Hero
Det som är vanligast är ändå att diskutera reglerna, visst det finns en rollpersons bank, det är kul (Tummen up). Men det är inte "spelaren" som är intreserad av regler utan mera sin egna RP

Balderk

Swashbuckler
Det stämmer

Som spelare tycker jag att det stämmer alldeles utmärkt. I början så skrev jag på allt möjligt, även sådant som jag egentligen inte hade någon kunskap om men nu när den inledande entusiasmen för sidan försvunnit har jag uppmärksammat detta problem mer och mer. Inte ens på rollspelsforumet hittar man mycket som inte är väldigt spelledarrelaterat. Det kommer ju några trådar ibland om olika spelupplevelser och så men majoriteten av inläggen är väldigt spelledar- eller spelskaparorienterat.

Detta tycker jag är rätt trisst, men samtidigt är det förståeligt. Huvudsaken av det som kan diskuteras är sådant som hör spelledarrollen till såsom regler, spelsystem, spelledartekniker osv osv.
Jag har ganska svårt att tänka mig vad man som spelare kan diskutera förutom spelupplevelser osv.

/Balderk, har känt så här i ca ett år nu

Balderk

Swashbuckler
Stopp där!

Nej, nej, nej och åter nej. Jag är väldigt intresserad av rollspel, men jag har aldrig i mitt liv spellett! Varför ska man behöva spelleda om man är inresserad av rollspel? Det förstår inte jag. Bara för att man inte spelleder behöver inte det mena att ens entusiasm till rollspel är lägre än någon annans. Mitt intresse handlar definitivt inte bara om att slöspela hos någon kompis, även om det självklart är det seriösa spelandet som är det roligaste med hobbyn, inte reglerna, världarna systemen eller diskussionerna. Men mitt rollspelsintresse är brinnande, tvivla inte på det.

Du har däremot rätt i att rollspelarkulturforumet är bra för spelare och för folk som inte spelleder. Jag tror att nästan hälften av det jag skrivit är skrivet där. Om det inte vore för det forumet hade jag nog slutat vara här för länge sedan.

Olle Linge

Snigel
Jodå

Varför ska man behöva spelleda om man är inresserad av rollspel?
Tja, det ligger ju något i det, nämligen detta: Spelledaren MÅSTE vara intresserad av att jobba med och tänka på rollspel, eftersom han har det roll han har. En spelare behöver inte det, han kan bara luta sig tillbaka och spela. Nu var det ju lite förenklat, eftersom man kan spelleda så också, men det är inte så vanligt.

Så alltså, alla spelledare är per definition mer intresserade av rollspel än spelare. Det säger ju förstås inget om enskilda fall, men på alla sveriges rollspelare gör det nog det. Ingen av mina spelare sätter sin fot här, de bryr sig inte om något som srkivs här och är bara ute efter själva spelupplevelesen och jag tror det är rätt vanligt.

Netfeed

Swashbuckler
kolla bara på Netfeed

im evil
my goal is to make everyones life a miserable hell

vet inte varför jag egentligen är här...
^^

Staffan

Myrmidon
Re: Feats! Prestige Classes!

Och då kommer vi, via en massa meningslöst blaha, till knepen och tilläggsklasserna. Om jag minns rätt* gjorde nämligen WoTC en undersökning av spelares och spelledares köpvanor, och vad de kon fram till, bortsett från uppenbara saker som att spelledare köpte mycket mer än spelare, att det spelarna främst var intresserade av var regler, i princip. Nya klasser, knep, magiska mojänger och andra spelmässiga expansioner att bestycka sina rollpersoner med, alltså; världsinfo och dylikt var det mest spelledarna som intresserades av.
(Minns jag fel gjorde de ingen undersökning utan bara bestämde sig för att det var så i alla fall.)
De relevanta delarna ur den publika delen av undersökningen du antagligen menar:

<blockquote><font class="small">Citat http://www.theescapist.com/WotCsummary1.htm:</font><hr />
Permissions: This file is Copyright 2000, Wizards of the Coast. This file may be freely redistributed or quoted in whole or part, provided that this attribution remains intact.
----------
When asked how likely a person was to be the DM/GM, the responses were:
2+ Sessions as DM/GM: 47%
Don’t DM/GM: 41%
----------
And if they can be induced to become a DM/GM, expenditures skyrocket.
Will DM/GM: $2,048
Will not DM/GM: $401
----------
D&D DM willingness effect on expenditures:
Will DM: $1,444 total / $21 monthly
Will not DM: $187 total / $7 monthly [/quote]
Notera att undersökningen gjordes 1999, innan 3e släpptes. WOTCs produkter för 3e har ett mycket större spelarfokus än TSRs produkter för 2e - jag misstänker starkt att detta är ett försök från WOTCs sida att få den halvan av spelarna som inte är intresserade av att spelleda att spendera mer. Jag vet inte om det har lyckats - vad jag vet är att efter det första uppsvinget i samband med att 3e släpptes så har rollspelsmarknaden krympt de senaste åren. Min egen teori är att de som är villiga att spelleda helt enkelt är samma grupp som är villiga att spendera mer på spelet, och att det egentligen är bättre att satsa på dem än att försöka få icke-spelledarna att köpa en massa saker.

<font size="1"> Edit: Lade till den icke-D&D-specifika infon om total spendering. </font size>

DODswe4

Hero
Re: www.rollspel.nu - En sida för spelledare (OT)

För att träffa nya personer kanske? få ider om dummheter som RollPersoner kan göra, eller bara för att du hade tråkigt och blev intreserad.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag tror du i viss mån har rätt. kanske just för att det är såpass mycket enklare att diskutera hur man implementerar en viss regel i ett visst spel, eller spelledartekniker än saker som rör spelarna. Mest frö att det finns mer att ta av.

Spelarna håller sig nog mer till forum av respektive spel och ställer enklare regelfrågor/funderingar om spelvärlden.

Så ja, det kan vara ett problem. Men å andra sidan skulle nog spelledarna och de som skapar spel tröttna om det hela tiden kom frågor om vad en viss sak är för något.

Men diskussioner om hur man skapar en tredimensionell rollperson och tekniker för hur man gestaltar en rollperson vore kanske saker som bör diskuteras.

/Ulfgeir

Ymir

Liten kantbaron
Re: www.rollspel.nu - En sida för rollspelsnördar

Jag förväntar mig att mina spelare är engagerade i rollspelandet och tar en aktiv del i det kreativa skapandet. Det är trots allt ett gemensamt berättande som äger rum, man skapar något tillsammans. Således måste jag säga att jag inte riktigt håller med om problemet - merparten av mina medspelare är frekventa forumbesökare. (Lycan, Pendragon, Eleas), åter andra är här av och till. Men sedan har vi ju ingen som alltid är spelledare och någon som alltid är spelare, heller - vi spelleder någon kampanj allihop.

Att mindre engagerade spelare inte besöker forumen ser jag inte som något problem - det är klart de inte gör, då de oftast är intresserade av rollspelandet enbart för rollspelandets skull, och inte allt runtomkring det. Det här forumet är helt enkelt för inbitna rollspelsnördar, och jag ser inget egentligt problem med det. Att försöka locka hit folk som ändå inte har något intresse av att vara här är ganska utsiktslöst.

- Ymir, obliviös

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Stopp där!

Man behöver naturligtvis inte spelleda, det var inte så jag menade. Jag tänkte mig snarare att om man är riktigt intresserad av rollspel så får man lust att spelleda förr eller senare. Så har det varit i min visserligen mycket begränsade krets av spelare. Vissa spelleder ytterst sällan och är främst spelare, men någon gång vill de testa att spelleda. Men jag antar att det hela handlar om att jag har problem med att leva mig in i hur en strikt spelare egentligen tänker. :gremsmile:

/Dimfrost