Nekromanti www.rollspel.nu - En sida för spelledare

Sodivra

Champion
Re: www.rollspel.nu - En sida för rollspelsnördar

Men sedan har vi ju ingen som alltid är spelledare och någon som alltid är spelare, heller - vi spelleder någon kampanj allihop.
Du tror inte att ifall man är tillräckligt engagerad så blir man nästan automatiskt spelledare också?

Men jag ser inte heller spelledarövervikt som något problem. I sann liberal anda så dyker de grupper som det finns en plats för upp på forumet. Ifall enbart-spelare inte skriver lika mycket så är det för att forumet inte är lika intressant för dem.

Visserligen kan man se det som att spelledare har satt sin egen prägel på forumet så att de förtryckta enbart-spelare inte kan komma in, och man skulle kunna kvotera in spelarna med någon sorts godis.. Men det tror jag inte skulle funka, en spelare som är helfärsk på forumet är nog lika omedveten om präglingen som spelledare som är helfärsk på forumet.

Och sedan är det väl fler spelare i de rollspelsspecifika forumen också? Om de var i rollspelsforumet till exempel, vad skulle de diskutera? (Förutom det man redan diskuterar nu alltså, som trendiga rollspel och svårspelade roller, till exempel.)

w176

Förlorad dotter
Ja

Upptäckt det: Japp
Tycker det är ett problem: Japp

Som den ojämna forumnit jag är kan jag säga att det till största del beror på att Rollspel.nu är för spelledare och därför är ganska ointressant för mig som icke spelkonstruktör/spelledare.
När det gäller själva sidan är det enda jag hittat som varit speciellt kul novellerna. Vilket är ganska icke spelar relaterat det med. Rollspel.nu ligger helt klart i lä det mot till exempel the Project.

Vad forumet klientel väljer att diskuterar går inte att gör något åt dvs., om inte redaktioner väljer att starta typiskt spelrelaterade trådar osv.

Men när det gäller artiklar och liknande finns det otroligt mycket kunskaper på forumet och det skulle väl vara en enkel sak att snällt ta och fråga någon som till exempel postade ett inlägg med massa vettiga synpunkter på rekvisita om han/hon harr lust att skriva en artikel på ämnet eller helt enkelt lätt omarbeta inlägget till en artikel istället som kan läggas upp. Otroligt stora mängder med vettig kunskap folk säkert skulle finna intressant glider hastigt förbi på forumets klubb för inbördes beundran hastigt i någon diskussion, ta vara på det istället eller något.

Sätt folk på att skriva artiklar eller krönikor eller återkommande spalter. (Typ "Ymirs ångesthörna") Mer text och artiklar åt folket helt enkelt. Snegla på andra sajter svenska som engelska och sno idéer utav bara den. Folk vill ha olika saker har man mycket har man säkert en del folk vill ha.

/Elin bara spelare

Balderk

Swashbuckler
Nja

Jag tycker nog att jag kan kvalificeras som en inbiten rollspelsnörd, men eftersom att jag aldrig spelleder finner jag att det inte finns mycket här för mig att diskutera, för det mesta hör spelledarrollen till. Inte allt, men mycket. Men det är inte så konstigt att det är så. För det första så är ju de flesta här på sidan spelledare och att de då diskuterar spelledarsaker är inte så konstigt. Sedan så är det som redan nämnt svårt att diskutera saker som hör till själva spelandet. Det går ju naturligtvis, men det mesta har redan pratats om och egentligen är det väl mest rollspelserfarenheter och anekdoter och sådant som kan diskuteras.

Att det är ett samberättande och att spelarna därför bör ta del av det kreativa skapandet hålle rjag med om. Men det görs bäst inom gruppen, inte på detta forum.

Balderk

Swashbuckler
Re: Jodå

Jo, visst krävs det av en spelledare på ett helt annat sätt att vara intresserad av rollspel men det betyder inte att man behöver vara en mindre engagerad rollspelare bara för att man inte spelleder. Jag tycker faktiskt att jag har bevisat det genom mitt engagemang här på sidan. Att jag inte spelleder beror inte på att jag inte är tillräckligt engagerad utan det är helt enkelt så att jag trivs väldigt bra med att spela och att jag inte tror, pga av vissa saker jag inte är särskilt bra på, att jag inte skulle vara särskilt lyckad som spelledare. Det gäller att känna till sina styrkor och svagheter.

Att spelledare per definition är mer intresserade av rollspel än spelare tycker jag är ren bullshit.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: Stopp där!

Men jag antar att det hela handlar om att jag har problem med att leva mig in i hur en strikt spelare egentligen tänker.
Jepp :gremsmile:
Jag tänker som så att min spelledare just nu har ett deceniums erfarenhet av att spelleda och trivs väldigt bra med det, så varför ska jag då försöka mig på det som aldrig spellett och som trivs väldigt bra med att spela? Visst, jag köpte ett spel en gång mest för att spelet verkade läckert... jag tror inte att jag egentligen tänkte spelleda det. Spelet är nu sålt. Men jag vet vad jag är bra på och mindre bra på och pga av detta tror jag inte att spelledarrollen är något för mig. Visst, om jag någon gång skulle sättas i en situation där jag inte hade tillgång på en spelledare som hade mycket erfarenhet och trivdes med jobbet skulle jag väl kunna ge mig in på det. I alla fall försöka. Även fast jag är riktigt intresserad av rollspel så har jag nästan aldrig fått lust att spelleda. Kan inte säga säkert om jag aldrig fått det dock.

/Balderk

Olle Linge

Snigel
Re: Jodå

Att spelledare per definition är mer intresserade av rollspel än spelare tycker jag är ren bullshit.
Nu menade jag förstås att de var mer intresserade av att prata om och diskutera kring rollspel som vi gör här på forumet, inte att de var mer intresserade av rollspel som en hobby i sig. Ledsen om det inte framgick.

Man Mountainman

Storsvagåret
Är det fler än jag och de personer jag pratat med som upptäckt det här?

Möjligt... Man får väl erkänna att det är rätt "hög nivå" på wrnu. De personer som skriver här (med ett betydande antal undantag, naturligtvis) är folk som är djupt engagerade i sin hobby och tar den på stort allvar. Alltså, mestadels spelledare.

Är det ett problem?

Inte för mig! Jag är en spelledare! :gremsmirk:

Det är bra att ha en nisch och jag tycker att wrnu uppfyller sin nisch mkt bra.

Isletbranch

Veteran
Ni har alla hjälp mig att bli SL! Tack.

I början när jag bara var spelare tittade jag in här på forumen och konstaterade att det inte var så kul. Men senare när jag blev sugen på att spelleda så började jag läsa här mer och mer aktivt och jag måste säga att det har hjälp mig i spelledarrollen.

Detta är en jättebra sida för folk som vill bli SL. Jag har varit aktiv här i typ 2 år men jag skriver nästan aldrig inlägg eftersom det ofta inte behövs. Här på forumen dräller det av veteraner och folk som jag personligen ser upp till, så man läser helt enkelt deras inlägg och tar till sig deras visdom.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Antagligen eftersom spelarens del av arbetet med att skapa en rollspelsupplevelse inte går att diskutera så mycket. Kampanjidéer, nya regler och världsskapande är oftast en del av skapandet som bara spelledaren har kontroll över och dessa är också de som är enklast att diskutera. Att diskutera hur man ska gestalta en rollperson är inte lika lätt och genererar inte lika många svar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att forumet mest riktar sig åt de som är spelledare, men glöm inte bort att de också är spelare. Något problem tycker jag knappast att det är, även om det ibland kan dyka upp lite småunkna och nedlåtande trådar av typen "Kolla in vad mina korkade spelare nu har hittat på."
Då kan jag se det som ett större problem att det ibland verkar finnas någon form av kunskapströskel som man måste ta sig över för att bli riktigt accepterad. Det är inte alltid lätt att som nybörjare få utrymme ibland snabbskrivande giganter med åsikter om nästan allting och med massor av fakta tillhands.