Nekromanti www.rollspel.nu i uppfostrande syfte

Rickard

Urverk speldesign
En sak till

Ja, en sak till.. Förut så besökte jag forumet för att läsa och ge idéer.. Numera så kommer jag till forumet för att umgås.. Jag sitter i vrållådan och drar låga skämt.. Jag svarar på inlägg med en broderlig ton, om jag "känner" inläggaren, eller råkar i bitska gräl med densamme.. Ungefär som om jag skulle gräla med en familjemedlem..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som först kom till forumet för att hävda sig kunskapsmässigt men som numera istället hävdar sig socialt

Ackerfors

Alas, your rapids!
Herr Nils och Vitulv i uppfostrande syfte

Jaja, rubriken har inget som helst med mitt inlägg att göra, men är man onödigt brutal så får man räkna med en del dåliga skämt och liknande. :gremwink: (Jag vet inte ens om det här räknas som ett skämt?)

Hur som helst, med tanke på att jag med allra största sannorlikhet har spenderat mer tid här, än vad jag spenderat på att rollspela så måste jag ju lärt mig något. Och ja, jag har lärt mig....

För det första. Utan www.rollspel.nu och forumet (med alla snälla och trevliga varelser) framförallt så hade jag inte spelat rollspel på samma sätt som idag. Jag hade varit fast i en vinkelvolt av Eon och D&D, utan möjlighet att prova nya spelsätt, prova nya spel och vidga mina vyer. Jag har lärt mig nya ord, nya uttryck, nya sätt att spela på. Flera vinklar till samma sak. Det måste ha färgat av sig något på mitt spelande.

För det andra. Mina spelgrupper som jag haft har varit ganska centrerade och de fastnade i den vinkelvolt ni hjälpte mig att undvika. Jag skriver spel, artiklar och på andra sätt förgyller (hoppas jag) er rollspelstillvaro. Det hade jag aldrig gjort utan forumet.

För det tredje. I och med julkalendrar och andra småuppdrag jag råkat ta på mig har jag kommit att klara saker på ett annat sätt än tidigare. Jag har slutfört saker och jag har gjort det okej. De ansvar jag har fått har fått mig att levla.

För det fjärde. Sist men absolut inte minst. Genom forumet har jag fått träffa otroligt många trevliga, snälla, brutala, ambitiösa, duktiga, hjälpsamma människor som på olika sätt hjälpt till att hålla mitt rollspelsintressa på topp. Ni är guld värda.

Så ja, vad ska man säga, forumet har gett mig mer än man kan föreställa på fler sätt än vad som borde varit möjligt. Ni är rätt okej, med andra ord. :gremsmile:

Nightowl

Champion
Jag är obildbar

Jag var så gammal och grå och insnöad när jag började skriva här att aktiviteten mest befäst mina later, fördomar och ovanor. Så allt är ert fel, men roligt är det!

Erik

Troberg

Sinister eater
Och jag är en gammal hund
Så se upp om han försöker sniffa er i baken och jucka mot era ben!

när jag tänker efter så började jag spelleda före innan de flesta av er var födda. I år firar jag ett kvartssekel som SL.
Vilket betyder att jag statistiskt sett i genomsnitt borde spelleda cirka 2 år efter att du slutat...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Jag är obildbar OT

Inte då din tjuvgubbe. Du måste bara lära dig att du faktiskt lär dig av de yngre. För att inte tala om att du faktiskt håller dig ung genom att umgås med dem. :gremsmile:

Just för ögnablicket kommer jag inte på ett inlägg eller diskussion där du gett med dig och "lärt" dig av de yngre förmågerna... men det vore väl katten om det inte finns... :gremsmile:

Nightowl

Champion
OT?

Just för ögnablicket kommer jag inte på ett inlägg eller diskussion där du gett med dig och "lärt" dig av de yngre förmågerna... men det vore väl katten om det inte finns...
Möjligt. Grejen är att jag klassar forumtjofs som en av tre grejer:
1. Kallprat. Ämlans kul, och jag mötte min fästman på ett ANNAT rollspelsforum på det sättet. Trådar av typen "anekdoter från mitt senaste spelmöte" hör hit. Svårt att säga att någon har rätt eller fel i sådana trådar.
2. Egentliga diskussioner. I sådana här trådar undrar man ofta något, eller har en halvfärdig idé som man behöver få hjälp med. Alltsom oftast tycker och tänker man inte så mycket i början av en diskussion, men mot slutet kan man ha fått en fast uppfattning. Även om den är i linje med vad ens meddiskutanter tycker betyder det ju inte att man ändrat sig - det skulle ju vara som att försöka svara på frågan "har du slutat tortera ihjäl hamstrar?" när man aldrig ens börjat. En egentlig diskussion kan mycket väl utvecklas till eller i själva verket vara en listigt kamouflerad
3, Debatt. Debatter har visserligen som mål att "vinna", men när Kising och Rrille slåss om huruvida Kola:the Fattening är ett knäckrollspel eller inte VET de att de inte kan övertyga motståndaren om saken och deras åsikt är präktigt gjuten innan de ens börjar. Avsikten med debatter är dels A, övertyga oskyldiga förbipasserande om att man har Rätt och dels att B, vinna kukpoäng genom att debattera på ett häftigt sätt, vilket oftast har mer med hur bra man uttrycker sig än med hur väl underbyggt ens resonemang är. Chansen att någon skulle ändra sig i en debatt är i princip noll, men eftersom debattörerna VET det har de kul i allafall.

Själv har jag givit upp debatter med ålderns höst, eftersom jag har stor nog... som det är och eftersom jag blivit lat och trög. De leder aldrig till något konstruktivt heller, vilket är varför inlägg "avsedda att väcka debatt" eller att "provocera" är infamt korkade; de får folk att gräva ned sig i skyttegravar och leder till flamewars. Dessa kan dock vara intressanta men hindras av spärrarna mot personangrepp, tyvärr.

Det närmaste jag kommer debatter nuförtiden är att jag komprimerar dem till enstaka inlägg där jag fastställer att jag har Rätt och att alla andra kan dra åt helvete; eftersom jag redan VET att jag har Rätt och jag aldrig kommer att kunna övertyga motståndaren, får det vara bra så. Jag vet att jag har Vunnit och om den andra stackaren vill tro att han kan tävla med mitt överlägsna intellet får han väl leva kvar i sin villfarelse. (Detta är i alla fall vad en självanalys ger vid handen att jag gör.) Det här befordrar visserligen inte vad folk kallar "ett bra debattklimat", men sådana finns inte; vad de menar är ett "bra diskussionsklimat", och den minut det hela blev en egentlig debatt försvann alla chanser att komma någon vart. När jag var ung och blodet svallade kunde jag ägna mig åt detta med renesi (kolla gamla arkiv över mailinglistor för Glorantha och Lancelot Games) men numera är jag så gaggig att jag nöjer mej med att, likt drakarna i gamla DoD, ligga på min skatthög och drömma om njutningar.

Erik, surgubbe

Rising

Vila i frid
Så mycket sandlåda är det faktiskt inte.

Debatter har visserligen som mål att "vinna", men när Kising och Rrille slåss om huruvida Kola:the Fattening är ett knäckrollspel eller inte VET de att de inte kan övertyga motståndaren om saken och deras åsikt är präktigt gjuten innan de ens börjar.
Så där skriver alla, och det har väl blivit något av en fast övertygelse på forumet. Jag tycker att det är roligt och fnissar ofta till litet när någon skojar om hur meningslösa våra debatter är, men bara för sakens skull kan jag faktiskt inflika att jag har ändrat rollspelsåsikt väldigt mycket sedan jag kom till forumet, och det finns absolut inte någon som påverkat min syn på rollspelsmediet i jämförelsevis samma utsträckning som just Krille. Ibland har jag visserligen bara blivit ännu mer övertygad om att mitt sätt att spela på är det riktiga, det stämmer förvisso. Ibland har jag varit lite osäker och trampat vatten för att sedan plötsligt ha repellerats bort ifrån Krille och hittat en ny möjlighet som varit så olik som möjligt från hans åsikter, visst, men faktiskt har det inte sällan varit så att jag faktiskt kunnat sympatisera med hans synpunkter och hittat en helt ny värld med möjligheter som berikat mitt rollspelande på just det typiska Krille-sättet.

Så även om "Rising vs. Krille"-vitsarna är klassiker, så är bilden av oss såsom sandlådedebattörer faktiskt ändå långt ifrån sann. Ingen annan har skrivit så många inlägg som faktiskt givit mig något att fundera på som just Krille, och ingen annan har skrivit så många saker jag ansett varit helt och hållet rätt.

Bara så att ni vet, alltså... så att det kan kastas lite nytt ljus på den där gamla klyschan, hur rolig den än kan vara.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Så mycket sandlåda är det faktiskt inte.

"Ingen annan har skrivit så många inlägg som faktiskt givit mig något att fundera på som just Krille, och ingen annan har skrivit så många saker jag ansett varit helt och hållet rätt."

Ingen annan har skrivit så många inlägg överhuvudtaget som Krille. :gremsmile:

Får väl ändå säga att de beryktade Risings vs. Krille-debatterna ändå håller rätt hög klass jämfört med de flesta andra. Men det var ett tag sedan sist, har ni lugnat ner er på gamla dar eller?
Mitt personliga hatobjekt när det gäller meningslösa diskussioner är nog allt som handlar om fördelarna respektive nackdelarna med D20(och nej det här inlägget bjuder inte in till ytterligare debatt i den frågan) som är bland det värsta som jag skådat på forumet. Överhuvudtaget har jag svårt att fatta hur folk kan käbbla så mycket och så länge om något så roligt, givande och simpelt som rollspel. Finns det inte viktigare frågor att spilla sitt krut på?

Man Mountainman

Storsvagåret

Mitt personliga hatobjekt när det gäller meningslösa diskussioner är nog allt som handlar om fördelarna respektive nackdelarna med D20

Själv tycker jag illa om metadebatter som handlar om andra debatter. :gremwink:

Debatter som handlar om debatter som handlar om debatter (som det här inlägget till exempel) är däremot bara kul. :gremtongue:

Krille

Super Moderator

"Men det var ett tag sedan sist, har ni lugnat ner er på gamla dar eller?"

Mmm. Ämnena som vi kan bråka om har tagit slut. :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Debatt om debatt [fläsk-OT]

I helgen var jag på Sverok Osts årsmöte (och blev omvald, ph34r me), även känt som SM i pjämmel.

Nåväl, efter en lite hetsig diskussion om något oväsentligt var det någon som hojtade "streck i debatten" varvid en debatt om huruvida vi skulle dra streck i debatten eller inte startade, och höll på i säkert tio minuter. Sen tog vi ett beslut om att sätta streck i debatten om att sätta streck i debatten.

Eller kort sagt, det tog tre timmar att rösta fram ett par stadgeändringar (bland annat att ta bort datumet "31 april" som inte finns, eftersom det ledde till att man kunde ha årsmöte när som helst genom att hävda "det har inte varit den trettioförsta april än"), den nya styrelsen samt två motioner.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Mmm. Ämnena som vi kan bråka om har tagit slut. "

Tja, då får ni väl uppfinna nya ämnen? Som vana rollspelare borde ni väl inte ha några problem med att improvisera? Eller så får ni helt enkelt börja göra upp med knytnävarna istället. :gremwink: