baron Max Durhal
Veteran
- Joined
- 27 May 2014
- Messages
- 90
Jag tycker att varelsekapitlet är en av de absolut bästa sakerna i nya Eon, då det verkligen skapar en unik känsla bland monstren och gör att jag vill slänga fram dem på stackars äventyrare när de reser genom vildmarken. Jag tycker också det verkar kul att försöka modda gamla monster till nya reglerna, då Helmgast har gett en rätt generös och bra uppsättning monster i nya boken. Jag har därmed försökt modda Wyrmen, en av de mest utmärkande monstren från Eon III (Och monstret som är på omslaget till den huvudsakliga monstermodulen till denna version), genom att utgå rätt kraftigt från drak- och hyggelmonsterbeskrivningarna i Eon IV. Jag vill gärna ha feedback och idéer, för jag fick idétorka när jag skulle komma på hur beskrivningen av resultat 9 å 10 i vändningstabellen ska vara. Jag funderade också på att ge Wyrder en regenereringstakt som hade gjort troll avundsjuka, men gav de istället bara samma återhämtning som drakar. Jag undrar också om någon har en smart idé om hur man kan definiera Wyrdens lavaspill, även om det känns som dess mest påtagliga konsekvens kanske ska vara i vändningstabellen. Så härmed är min första modd till Eon IV:
Wyrden
Det största vidundret som kan stötas på i Mundana, som härjar främst i områdena kring Menon-Aun är den ofantligt aggresiva Wyrden. Dessa varelser är väldigt känsliga för störningar i det magiska fältet, och är en geotropisk varelse som kan ta sig enkelt genom jorden. Den är dock extremt sällsynt utanför Menon-Aun, och stöts vanligen på i historietexter om ens där. Wyrden kan dock, om den påkommes, dyka upp varsomhelst i Mundana och sägner om jordbävningar kan bero på en semi-aktiv Wyrd under jord. Väl uppe vid marken är Wyrden ofta väldigt hungrig, och då väldigt lite kan stoppa detta vidunder är den ett mycket farligt hot.
Egenskaper
Gigantisk: Det går inte att få numerärt överläge mot Wyrden tack vare dess massiva storlek. Dessutom gör dess storlek att det är -2T6 att försvara sig mot dess attacker.
Naturliga vapen: Wyrden får agera i två separata faser med två olika närstridsförmågor.
Skräckinjagande: Att se en Wyrds massiva framfart är ett mentalt trauma på intensitet 50 (Skräck). Detta slag slås bara en gång när Wyrden först ses.
Färdigheter
Primära färdigheter (6T6+5): Förnimma magiska störningar, bränna genom jord, kraftig hunger
Sekundära färdigheter (5T6): Luktsinne, märka puttefnaskar, känselspröt
Attackegenskaper
Barriär [2 Övertag]: Lavasprutet kan blockera vägar, om Wyrden får två övertag så genereras så mycket lava att avståndet mellan Wyrden och kombatanterna ökas med två avståndsenheter. Efterdyningarna av denna effekt lär dock vara kraftigare på landskapet vilket spelledaren uppmanas att ta fasta på.
Svepande: Attacken angriper alla motståndare.
Vändningar
1 Lava sprutar ut ur såret och träffar den som utförde anfallet. Slå kroppsdel. Rustningen som täcker detta område får alla sina pansarvärden minskade med fem (-5). Saknas rustning eller om något pansarvärde når 0 får motståndaren ett Sår i kroppsdelen. Om Avståndsanfall: Ingenting händer anfallaren. Om Kross: Pansarvärdena minskar endast med två (-2) och anfallaren får 1 Smärta istället för 1 Sår.
2 Vapnet tränger djupt och blir förstört om det var bräckligt, annars minskar skadevärdet med 1T6. Om Slagsmål: Anfallaren får omedelbart ett “Klor och Bett” anfall som drabbar en slumpvis kroppsdel.
3 Träffen skapar ett sår som blöder ut lava kraftigt. Ett bräckligt närstridsvapen anses vara förstört. Anfallaren måste klara Undvika mot svårighet 18 eller drabbas av 5T6/5T6 i eldskada.
4 Anfallaren kommer för nära tentaklerna och måste klara undvika eller blockera mot 16. Om slaget misslyckas gör de skada på anfallaren och om vapnet är bräckligt förstörs det. Om vapnet inte är bräckligt vid misslyckande så kastas det iväg två avståndsenheter.
5 Anfallaren kommer för nära tentaklerna och måste klara undvika eller blockera mot 16. Om slaget misslyckas förstörs ett bräckligt vapen eller en sköld, alternativt slängs ett icke bräckligt vapen bort en avståndsenhet.
6-7 Anfallaren lyckas skada en tentakel så allvarligt att den blir kraftigt hämmad under resten av striden. Wyrden får +2 utmattning och dess tentakel förmåga får minus två (-2) under resten av striden.
8 En tentakel blir amputerad från Wyrden, därmed får den minus en tärning (-1T6) på tentakel anfallet under resten av striden. Dessutom får Wyrden +4 utmattning.
9 Anfallaren lyckas navigera tentaklerna och få in en allvarlig träff i buken på Wyrden. +6 utmattning och Omtöcknad. Om vapnet inte är magiskt eller välsignat så är det att klassas som förstört.
10 Anfallaren lyckas ta sig till Wyrdens huvud och skada det så att varelsen känner det. Wyrden blir automatiskt försvarare nästa runda. Utmattning +8.Om vapnet inte är magiskt eller välsignat så är det att klassas som förstört.
Wyrden
Det största vidundret som kan stötas på i Mundana, som härjar främst i områdena kring Menon-Aun är den ofantligt aggresiva Wyrden. Dessa varelser är väldigt känsliga för störningar i det magiska fältet, och är en geotropisk varelse som kan ta sig enkelt genom jorden. Den är dock extremt sällsynt utanför Menon-Aun, och stöts vanligen på i historietexter om ens där. Wyrden kan dock, om den påkommes, dyka upp varsomhelst i Mundana och sägner om jordbävningar kan bero på en semi-aktiv Wyrd under jord. Väl uppe vid marken är Wyrden ofta väldigt hungrig, och då väldigt lite kan stoppa detta vidunder är den ett mycket farligt hot.
Egenskaper
Gigantisk: Det går inte att få numerärt överläge mot Wyrden tack vare dess massiva storlek. Dessutom gör dess storlek att det är -2T6 att försvara sig mot dess attacker.
Naturliga vapen: Wyrden får agera i två separata faser med två olika närstridsförmågor.
Skräckinjagande: Att se en Wyrds massiva framfart är ett mentalt trauma på intensitet 50 (Skräck). Detta slag slås bara en gång när Wyrden först ses.
Färdigheter
Primära färdigheter (6T6+5): Förnimma magiska störningar, bränna genom jord, kraftig hunger
Sekundära färdigheter (5T6): Luktsinne, märka puttefnaskar, känselspröt
Närstrid | Träffa | Typ | Skada | Egenskaper |
Klor & bett | 6T6 | Hugg | 14T6 | Genomslag Hugg 20 |
Krossa | 5T6+2 | Kross | 12T6 | Svepande, Splittrande 2 |
Tentakler | 5T6 | Kross | 10T6 | Svepande |
Lavaspill | 4T6+2 | Eld | 6T6/6T6 | Barriär |
Försvar | Tärningar |
Massiv kropp | 5T6 (Räknas som kontring) |
Skydd | Hugg | Kross | Stick | Grund |
Tjock bepansrad hud | 20 | 20 | 30 | 10 |
Skada | Utm. | Vändn. | ||
Förflyttning | 4T6 | 1-4 | +1 | - |
Intryck | - | 5-9 | +1 | - |
Kroppsbyggnad | 6T6+100 | 10-14 | +2 | 1T10 |
Livskraft | 6T6+60 | 15-19 | +3 | 1T10 |
Reaktion | 4T6 | 20-24 | +4 | 1T10 |
Självkontroll | 6T6+20 | 25-29 | +5 | 1T10 |
Vaksamhet | 6T6 | 30-34 | +6 | 1T10 |
35-39 | +7 | 1T10 | ||
Grundrustning | 10 | 40-44 | +8 | 1T10 |
Grundskada | 10T6 | (+5) | (+1) | (...) |
Återhämtning | 10 |
Barriär [2 Övertag]: Lavasprutet kan blockera vägar, om Wyrden får två övertag så genereras så mycket lava att avståndet mellan Wyrden och kombatanterna ökas med två avståndsenheter. Efterdyningarna av denna effekt lär dock vara kraftigare på landskapet vilket spelledaren uppmanas att ta fasta på.
Svepande: Attacken angriper alla motståndare.
Vändningar
1 Lava sprutar ut ur såret och träffar den som utförde anfallet. Slå kroppsdel. Rustningen som täcker detta område får alla sina pansarvärden minskade med fem (-5). Saknas rustning eller om något pansarvärde når 0 får motståndaren ett Sår i kroppsdelen. Om Avståndsanfall: Ingenting händer anfallaren. Om Kross: Pansarvärdena minskar endast med två (-2) och anfallaren får 1 Smärta istället för 1 Sår.
2 Vapnet tränger djupt och blir förstört om det var bräckligt, annars minskar skadevärdet med 1T6. Om Slagsmål: Anfallaren får omedelbart ett “Klor och Bett” anfall som drabbar en slumpvis kroppsdel.
3 Träffen skapar ett sår som blöder ut lava kraftigt. Ett bräckligt närstridsvapen anses vara förstört. Anfallaren måste klara Undvika mot svårighet 18 eller drabbas av 5T6/5T6 i eldskada.
4 Anfallaren kommer för nära tentaklerna och måste klara undvika eller blockera mot 16. Om slaget misslyckas gör de skada på anfallaren och om vapnet är bräckligt förstörs det. Om vapnet inte är bräckligt vid misslyckande så kastas det iväg två avståndsenheter.
5 Anfallaren kommer för nära tentaklerna och måste klara undvika eller blockera mot 16. Om slaget misslyckas förstörs ett bräckligt vapen eller en sköld, alternativt slängs ett icke bräckligt vapen bort en avståndsenhet.
6-7 Anfallaren lyckas skada en tentakel så allvarligt att den blir kraftigt hämmad under resten av striden. Wyrden får +2 utmattning och dess tentakel förmåga får minus två (-2) under resten av striden.
8 En tentakel blir amputerad från Wyrden, därmed får den minus en tärning (-1T6) på tentakel anfallet under resten av striden. Dessutom får Wyrden +4 utmattning.
9 Anfallaren lyckas navigera tentaklerna och få in en allvarlig träff i buken på Wyrden. +6 utmattning och Omtöcknad. Om vapnet inte är magiskt eller välsignat så är det att klassas som förstört.
10 Anfallaren lyckas ta sig till Wyrdens huvud och skada det så att varelsen känner det. Wyrden blir automatiskt försvarare nästa runda. Utmattning +8.Om vapnet inte är magiskt eller välsignat så är det att klassas som förstört.