entomophobiac
Low Prep High Play
Nej, det här handlar inte om WoD. Jag använder ordet Wyrm som beteckning på "monster" i den värld jag skriver. De är i grund och botten skapelser av ren fantasi, vilket betyder att om folk tror tillräckligt mycket på dem så finns de.
Frågan är vad som måste definieras i regeltermer för att monster ska fungera på det sättet. Detta är vad jag funderat på :
<B>Corpus :</B> Monstrets fysik, inklusive regler om det skulle behövas. Dock så lite som möjligt eftersom det tar udden av spänningen med monstren.
<B>Nature :</B> Hur monstret agerar, med andra ord lite som Alignment i AD&D. Också en beskrivning på hur monstret försöker uppnå nästa punkt.
<B>Purpose :</B> Monstrets syfte. Bestämmer vad monstret vill, varför det vill det och hur folks tro påverkar detta.
<B>Essences :</B> Fenomen i TDS (The Dark Spire). Vilka delar av verkligheten som präglar monstret. Dessa är de fyra elementen (eld, vatten, luft och jord) samt död, liv, tid och drömmar (synd, känslor, straff och önskan).
<B>Type :</B> Vilken "typ" man kan anse att monstret är av. De enda jag kommit på är sagodjur, vanliga djur och vidunder. Detta gör monstren lite mer övergripliga, inget mer.
Tanken är att det ska sammanställas i några tabeller där det går att plocka olika aspekter från varje kategori för att skapa ett mer eller mindre udda monster... lite som att göra sina Zombies i AFMBE.
Vad mer borde jag tänka på ?
Frågan är vad som måste definieras i regeltermer för att monster ska fungera på det sättet. Detta är vad jag funderat på :
<B>Corpus :</B> Monstrets fysik, inklusive regler om det skulle behövas. Dock så lite som möjligt eftersom det tar udden av spänningen med monstren.
<B>Nature :</B> Hur monstret agerar, med andra ord lite som Alignment i AD&D. Också en beskrivning på hur monstret försöker uppnå nästa punkt.
<B>Purpose :</B> Monstrets syfte. Bestämmer vad monstret vill, varför det vill det och hur folks tro påverkar detta.
<B>Essences :</B> Fenomen i TDS (The Dark Spire). Vilka delar av verkligheten som präglar monstret. Dessa är de fyra elementen (eld, vatten, luft och jord) samt död, liv, tid och drömmar (synd, känslor, straff och önskan).
<B>Type :</B> Vilken "typ" man kan anse att monstret är av. De enda jag kommit på är sagodjur, vanliga djur och vidunder. Detta gör monstren lite mer övergripliga, inget mer.
Tanken är att det ska sammanställas i några tabeller där det går att plocka olika aspekter från varje kategori för att skapa ett mer eller mindre udda monster... lite som att göra sina Zombies i AFMBE.
Vad mer borde jag tänka på ?