Nekromanti wysiwyg-editorn

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet inte hur det är med er, men jag hart en ny fräsig wysiwyg-editor att använda när jag skriver det här inlägget. Jag tycker den är jättebra i sig själv, och ett stort steg mot ett modernt forum som är redo att ta ett steg in i 2000-talet såhär tio år för sent eller så.

Nå; därmed inte sagt att systemet är perfekt. jag tänkte i all enkelhet nämna ett par saker som just nu inte verkar fungera "som man förväntar sig".

1. Citatfunktionen. När man citerar, försvinner alla radbrytningar i texten man citerar. Det är ganska drygt. Jag antar dock att det kan vara så att om man citerar något som är skrivet i den nya editorn, så kanske det funkar bättre. EDIT: Ja, det gör det.

2. Olika rutor och grejer. quote-taggen och spoilertaggen får ju ingen egentlig preview eller så. Det här är lite lika jobbigt som ovanstående, men kanske värt att nämna.

Gardener

Champion
krank said:
Jag vet inte hur det är med er, men jag hart en ny fräsig wysiwyg-editor att använda när jag skriver det här inlägget. Jag tycker den är jättebra i sig själv, och ett stort steg mot ett modernt forum som är redo att ta ett steg in i 2000-talet såhär tio år för sent eller så.

Nå; därmed inte sagt att systemet är perfekt. jag tänkte i all enkelhet nämna ett par saker som just nu inte verkar fungera "som man förväntar sig".

1. Citatfunktionen. När man citerar, försvinner alla radbrytningar i texten man citerar. Det är ganska drygt. Jag antar dock att det kan vara så att om man citerar något som är skrivet i den nya editorn, så kanske det funkar bättre. EDIT: Ja, det gör det.
<div>Beror nog på att texten som citeras inte har någon html för radbrytningarna. Går nog att åtgärda, men funkar det på allt nytt så räcker det kanske.

<meta charset="utf-8">
krank said:
2. Olika rutor och grejer. quote-taggen och spoilertaggen får ju ingen egentlig preview eller så. Det här är lite lika jobbigt som ovanstående, men kanske värt att nämna.
</div><div>Borde gå att ordna genom att skapa plugins för dom till NicEdit och låta det lägga in rätt html-kod direkt. Annars så kan vi ju ha kvar förhandsgranskningsknappen.</div><div>
</div><div>Systemet vi testar är NicEdit. Jag kan aktivera det för dom som är intresserade av att prova här på forumet. Däremot finns det en del jobb kvar att göra för att kunna föra ut det på bred front. Lite html-rensning och -upprensning, för att säkra mot html-injektioner framförallt.</div><div>
</div><div>Tanken är också att det skulle användas även för artikel-skrivning och wiki-ändring, så att man får samma editor överallt.</div>

Gardener

Champion
Okej, har aktiverat den för dig nu.<div>
</div><div>Att tänka på är att html inte är aktiverat ens för admins i styrelsemöteforumet, så det kan vara en idé att ändra den inställningen.</div><div>
</div><div>Sen blir det knas när andra användare citerar inlägg gjorda med editorn, då html:en då dyker upp för dom.</div>

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
<font style="font-weight: bold; font-family: georgia;" size="5">Jaha ja.</font><br style="font-family: georgia;"><br style="font-family: georgia;"><div style="text-align: right;"><font style="font-family: georgia;" size="3">Här fanns det ju lite skojsiga grejer att lattja med.</font>
</div>
<div style="margin-left: 80px;">Men jag <font size="1">undrar[/]</font> <font size="4">om[/X </font>det[/X]font style="text-decoration: underline;" size="5"> inte[/X]<font> finns[/X] [OLOR=rgb(255, 102, 255); font-style: italic]lite[/X] f?r många val. Jag skulle föredra att begränsa användarnas typografimöjligheter något. (Tänk er hela inlägg skrivna i Impact eller Courier … brr!)
</div>

solvebring

Superhero
(Tänk er hela inlägg skrivna i Impact eller Courier … brr!)
Nej för...! Ge inte folk möjligheten att växla till en massa andra, fula typsnitt. Sånt är det värsta som finns... Och det kommer att vara fult, väldigt fult. Storlek, färg och utförande är alltid trevligt att kunna pilla med emellanåt, men snälla inte en jävla massa typsnitt. Då kommer vi att få lida (all of us!). Nej, det här inlägget är inte ironiskt eller sarkastiskt. Jag menar faktiskt allvar. --- Håller med, Dante, mycket.

Gardener

Champion
Dante said:
<font style="font-weight: bold; font-family: georgia;" size="5">Jaha ja.</font><br style="font-family: georgia;"><br style="font-family: georgia;"><div style="text-align: right;"><font style="font-family: georgia;" size="3">Här fanns det ju lite skojsiga grejer att lattja med.</font>
</div>
<div style="margin-left: 80px;">Men jag <font size="1">undrar[/]</font> <font size="4">om[/X </font>det[/X]font style="text-decoration: underline;" size="5"> inte[/X]<font> finns[/X] [OLOR=rgb(255, 102, 255); font-style: italic]lite[/X] f?r många val. Jag skulle föredra att begränsa användarnas typografimöjligheter något. (Tänk er hela inlägg skrivna i Impact eller Courier … brr!)
</div>
<div style="text-align: center;"><font class="Apple-style-span" face="impact" size="6" color="#CC3399">Impact är coolt!</font></div><div style="text-align: center;">
</div><div><font class="Apple-style-span" face="'comic sans ms'">Annars kommer jag skriva i Comic Sans, eftersom det är det bästa typsnittet*</font></div><div><font class="Apple-style-span" face="'comic sans ms'">
</font></div><div><font class="Apple-style-span" face="'comic sans ms'">Det går att slå på och av alla knappar, det finns fler än dom som är aktiva nu. Har inte sett något specifikt om att ta bort fonter ur listan, men det går nog alltid att ordna.</font></div><div>
</div><div><font class="Apple-style-span" size="1">* Eftersom det retar upp typsnittstokar, och det vill man ju alltid göra. =)</font></div>

Gardener

Champion
Endyamon said:
Jag testar gärna funktionen också. :gremsmile:
<div>Fast eftersom du inte har extra special admin powers så kommer dina inlägg bli ganska tråkiga då html inte är tillåtet. Går ju att prova på nicEdit-sidan dock, finns en massa demos där.</div>

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ah. Jag tolkade ditt inlägg "Att tänka på är att html inte är aktiverat ens för admins i styrelsemöteforumet, så det kan vara en idé att ändra den inställningen." som att du slog på HTML över hela forumet, men nu ser jag vad du menade. Sorry, my bad.

Gardener

Champion
Ja, och så tänkte jag inte på att alla inte får använda HTML när jag skrev erbjudandet. =)<div>
</div><div>Får se om jag fixar bakändan med html-rensning nån kväll så kanske fler kan få testa.</div>

Gardener

Champion
Har slagit på alla knappar nu. Så nu finns det <sup>superscript</sup> och <sub>subscript</sub> och <s>strikethrough</s> och linje också.<div><hr><font class="Apple-style-span" face="'comic sans ms'">Vet dock inte om vi bör tillåta att ändra font alls... Vet inte om det nånsin skulle behövas.</font></div>

krank

För min del tycker jag att idealet vore om man kunde stänga av font family (font format och size kan vi gott ha; de finns ju redan nu och missbrukas inte i nån större grad).

Background color tycker jag inte att vi behöver heller. Annars ser det jättebra ut; allt jag saknar nu är ju quote- och spoilerrutor. Borde väl kunna funka som nåtslags divboxar eller nåt?

Möller

Hubert Hortlax
Är det denhär editorn som fuckar upp din Null State-tråd? Den lyckas nämligen inte anpassa sig efter bredden på min webbläsare.

Jag tycker editorn verkar jobbig. Ska jag citera får jag upp massa oöverskådlig htlm-kod.

Gardener

Champion
Möller said:
Är det denhär editorn som fuckar upp din Null State-tråd? Den lyckas nämligen inte anpassa sig efter bredden på min webbläsare.

Jag tycker editorn verkar jobbig. Ska jag citera får jag upp massa oöverskådlig htlm-kod.
<div>Fast det problemet är bara för att det bara är vissa som har tillgång till den.</div>

Gardener

Champion
krank said:
För min del tycker jag att idealet vore om man kunde stänga av font family (font format och size kan vi gott ha; de finns ju redan nu och missbrukas inte i nån större grad).
<div>Jo, helt klart.

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8">
krank said:
Background color tycker jag inte att vi behöver heller. Annars ser det jättebra ut; allt jag saknar nu är ju quote- och spoilerrutor. Borde väl kunna funka som nåtslags divboxar eller nåt?
</div><div>Det är nog inga större problem att skapa knappar som lägger in samma html-kod som forumet själv skapar för citat och spoilers.</div>

krank

Möller said:
Just det problemet har inte jag, men det verkar som att man får en extra divruta eller nåt som jäklas med inläggens bredd.

Möller said:
Så är det som Gardener säger mest för att inte alla har den. Hade du haft den så hade du inte haft det problemet =)

krank

Skulle det gå att göra nån automatisk transform på radbrytningar i inlägg till br? Det skulle om inte annat underlätta övergången sen...

Det finns ingen code preview-knapp, så man kan se den råa html:en och redigera den om man vill? Inte för att jag vet om det är en så bra idé (säkerhet etc) men ändå...

Antar att en grundsäkerhetsgrej borde vara att enbart tillåta det subset av html-taggar som faktiskt kan skapas via editorn...

Simon

Swashbuckler
Gardener said:
Vet dock inte om vi bör tillåta att ändra font alls... Vet inte om det nånsin skulle behövas.
Jooo glöm inte fightingforumspelet Genesis körde för ett tag sen! Där var det guld värt att byta fonter!!!