Nekromanti X är det nya Y - exempel!

Saxifrage

Hero
Blöja!

Äh! Dissa inte Danne Hammarlund. "Jag vill leva i Europa" är ju en grymt skön gammal proggschlager (vilket ord!). Det där inlägget hade IMHO klar MUF-varning...

Jag tror att nämnda text helt enkelt vill belysa det otrevliga i en värld där man möter långdistansraketer längs vägarna under sin fridfulla semesterresa. Att det sen råkar vara NATO-raketer berodde väl på att resan gick genom västeuropa, vilket var den enda möjliga resvägen på järnridåns tid. För det är otrevligt med krig, och det är som alltid små gummor som säljer rönnbärsmarmelad som hamnar emellan, helt oavsett vems fel det är. Det är det som texten handlar om, och inte vem man ska skuldbelägga för kapprustningen.

Dewil

Skrivbordsgeneral
?

Alkohol är det nya knark. Jo, faktiskt. Kolla här.

?

Dewil, som undrar om det någonsin har funnits "knarka med måtta"-guider

Gordeg

Hero
Re: Blöja!

Nejdå, jag har nyss börjat se politiken med helt andra ögon - självklart finns det ingen bättre metod än att analysera gamla schlagers.
Sitter just nu och lär mig allt om 80-talets kapitalism genom att studera bröderna Herreys låt Diggiloo-diggiley.

Gordeg

Arfert

Facit

snickelistruntsnack ;-) det var på den tiden man protesterade mot Natos missiler, inte SS20 raketerna som redan fanns utplacerade... fråga mig, jag var med.

Saxifrage

Hero
Re: ?

Med måtta? Nej, kanske inte, men nog varnas det väl mer för alkohol än för knark idag? Till skillnad från 80-talet, då hasch och limsniffning (!) var det som störtade ungdomen i fördärvet. Alkohol var mer något för vuxna.

Saxifrage

Hero

Jo, det är väl iofs sant. Men det hindrar väl inte att man kan välja att ta låtens budskap för vad det är, utan att läsa in politiska undertoner? Om inte annat retar det ju dem som faktiskt vill göra politiska kampsånger av alla texter.