Nekromanti X-Men rollspel

Saruman

Veteran
Jag och min spelgrupp har börjat skissa på ett X-Men/Mutant rollspel. Så nu undrar jag lite saker...

1. Finns det redan ett X-Men/Mutant rollspel? (förutom sjävla spelet "Mutant" då såklart).

2. Vilka mutationer skulle man kunna ha ?

3. Tycker ni här på forumet att vi ska skapa ett eget RP-genererings system (?) eller ska vi låna något??

Tacksam för alla svar.

Krille

Super Moderator
"Finns det redan ett X-Men/Mutant rollspel? (förutom sjävla spelet "Mutant" då såklart)."

Marvel Superheroes från TSR är en gammal klassiker.

entomophobiac

Low Prep High Play
DC, Marvel, Teenage Mutant Ninja Turtles and Other Strangeness... Det finns ett par.

Det enda jag kan uttala mig om är TMNT, som faktiskt är mycket kul läsning och en intressant bok att ha i hyllan. Du kommer nog inte spela det, men du kan i alla fall bläddra i det :gremwink:

Troberg

Sinister eater
1. Finns det redan ett X-Men/Mutant rollspel? (förutom sjävla spelet "Mutant" då såklart).
GURPS Supers

2. Vilka mutationer skulle man kunna ha ?
Skaffa GURPS Supers även om du inte tänker använda den. Den har en groteskt stor lista, prydligt uppdelad. Ångrar att jag bytte bort den.

3. Tycker ni här på forumet att vi ska skapa ett eget RP-genererings system (?) eller ska vi låna något??
Finns det något befintligt ni är nöjda med?

Ni kanske borde byta namn av trademarkskäl. Varför inte kalla det Y-Men? :gremgrin:

Saruman

Veteran
"Varför inte kalla det Y-Men?" ... vi har faktiskt inte kommit på ett namn ännu...vi har bara hållit på med det i ca 2 veckor, så namn ligger långt borta..

Vi håller på och tittar efter system som skulle kunna fungera, men vi har som sagt inte hållit på särskilt länge så...

Netfeed

Swashbuckler
y-man skulle ju kunna vara intressant
då skulle man ju kunna kommentera spelet med "why-man" om det inte fungerar

//Netfeed, som har lite att göra men som troligtvis lyckats få sommarjobb

Skuggvarg

Hero
Dels finns ju gamla Marvelrollspelet från TSR (som Krille tidigare påpekade), sen finns ju nya Marvelrollspelet, som är kortbaserat, men tyvärr inte tillverkas längre.
Ett alternativ är att köpa Gurps och tilläggsboken Super Heroes.
Ett annat alternativ är att köpa Champions - the New Millenium. Det är ett bra system baserat på Fuzion och Hero-systemen.
Eller varför inte köpa Hero System?

Förresten, ska spelet vara baserat på filmerna om X-men eller serietidningarna om X-men? Filmerna är väldigt bra men ger en ganska felaktig bild av mutanterna...

/Skuggvarg

Saruman

Veteran
du får gärna utveckla det där med att filmerna ger en felaktig bild av mutanterna, då jag (är nog den enda i gruppen) inte läst tidningarna. Spelet ska inte vara baserat riktigt på nån av sakerna förresten, mest att det är våran värld och det finns mutanter och det finns X-Men gruppen (eventuellt X-men gruppen, inte bestämt ännu).

Krille

Super Moderator
Sommarflugan

"vi har faktiskt inte kommit på ett namn ännu...vi har bara hållit på med det i ca 2 veckor"

...sedan strax före premiären, eller? :gremwink:

Jag menar inte att vara elak eller småsint nu, men det brukar vara så att strax efter att det har kommit upp en snorfräck film på bio som det inte finns någon stor känd rollspelslicens på så kommer det en klase med förslag på att göra ett rollspel på fenomenet. Två månader senare är projektet allt som oftast dödare än Östersjön, efter att hypen har försvunnit och det visar sig vara mycket jobbigare än det verkade från början att skriva ihop spelet.

Jag säger inte att ni kommer vara i samma sits om två månader. Jag hoppas verkligen att ni inte kommer att vara det, och jag hoppas att bli positivt överraskad.

Saruman

Veteran
Re: Sommarflugan

jag kan formulera om det...vi har hållit på seriöst och mödosamt (nja...) i 2 veckor, vi har slö-jobbat med det ganska länge...

Genesis

Ni dés ni maître
...det är våran värld och det finns mutanter och det finns X-Men gruppen (eventuellt X-men gruppen, inte bestämt ännu).
Humm, okej...

Vad gäller mutationer, så är det ganska lätt att komma på. De flesta utgår ju från nåt tema, och ger makt över det, till exempel eld, stormar, magnetfält, människans sinne (telepati), osv. En annan variant är ju en specifik förmåga, som till exempel att gå igenom väggar, teleportera sig eller läka otroligt fort.

Kvasivetenskap är ganska viktigt, tycker jag. Det är en del av charmen med det hela. Mutationerna är inte ett dugg vetenskapliga alls, men alla låtsas som om de är det, och ibland erbjuds man häftiga vetenskapliga fakta om hur det fungerar, där alla saker som gör att det inte fungerar uteblir.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Förresten, ska spelet vara baserat på filmerna om X-men eller serietidningarna om X-men? Filmerna är väldigt bra men ger en ganska felaktig bild av mutanterna...
Hm! Jag tyckte att filmen nästan kunde ha varit ett avsnitt av New X-Men skrivet av Grant Morrison (förutom att det hade varit bättre skrivet om det varit det och att telepaterna hade varit mycket ballare. Men det beror mer på att serien anpassats för att påminna mer om filmen, eller möjligen att serien har anpassats så att den ska verka lite mer trovärdig än den genomslittliga långkalsongshjältetiteln.

/tobias

Skuggvarg

Hero
I filmversionen är allt mycket förenklat jämfört med serietidningarna, och X-hjältarnas krafter och ursprung i filmen stämmer inte riktigt överens med serieversionen.

/Skuggvarg