Nekromanti X: Reborn

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Går lite segt I rollsoelsskapandet för mig just nu pga många barn och mycket jobb osv men mitt I allihopa, eller helt enkelt så ligger jag I soffan med en sovande bebis på mig så jag kan inte göra så mycket annat.. Iaf så Kom jag på en tanke, I många rollspel är ett problem att man dör... Men tänk om det bara var vägen till något nytt?

Ex. Jag gör en krigare, jag dör, jag återföds som något nytt.. Denna gång blir jag en magiker, dock har jag kvar vissa krigar förmågor. Men jag dör igen, nu kör jag en präst, jag kan dock fortfarande slåss en del och dessutom kan jag några magier.

Man ska alltså inte behålla allt, men vissa saker.

Om vi tänker 3t6 I grundstats kanske jag får ett extra +1 I styrka och intelligens (om man jämför med d&d stats) pga tidigare krigare och magiker.

Den Andra krigaren I gruppen som inte dött är ju bättre på att slåss men man får hela tiden mer att behålla. Om Han sen dör kanske Han får +2 styrka och nån extra fighter ability eftersom Han levt längre.

Ja, det blir op tillslut, det är tanken :p

Det blir oxå Inget problem återkomma till gruppen eftersom deras själar känner varandra. Lite som wod Exalted.

Låter det dumt, intressant eller vad? Är det d100 system det lämpar sig bäst för?

Tänker oxå att man kan låsa upp nya yrken I och med att ens stats ökar med spelandet, tänker som något av mutanterna (rymd?) där man behöver x stats för olika yrken. Svårt bli typ stormtrooper eller nått sånt men tillslut går det ju :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Helt bortsett från vilka plus man får så tycker jag att idén är fantastisk! Jag hade paketerat det i någon mer fantastisk och generationsväxlande setting/miljö/genre, kanske lite mer som den spanska fantastiken? Men det är ju jag. Coolt hur som helst!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Måns;n240434 said:
Helt bortsett från vilka plus man får så tycker jag att idén är fantastisk! Jag hade paketerat det i någon mer fantastisk och generationsväxlande setting/miljö/genre, kanske lite mer som den spanska fantastiken? Men det är ju jag. Coolt hur som helst!
Spanska fantastiken? Hur tänker du då?
Men jo fantasy setting av nått slag tänkte jag iaf :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Det jobbiga med återfödelse är ju att det tar en herrans massa år att växa upp om man föds när den andra rollpersonen dör. Hur har du tänkt dig att detta ska funka rent praktiskt?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Genesis;n240445 said:
Det jobbiga med återfödelse är ju att det tar en herrans massa år att växa upp om man föds när den andra rollpersonen dör. Hur har du tänkt dig att detta ska funka rent praktiskt?

ja det blir ju inte en vanlig reinkarnation utan tanken är ju då att man är något speciellt, typ ett godseed, speciel själ eller liknande. det skulle bli konstigt slänga in en ny gubbe mitt i en srtid oxå så jag tänker nån sorts väntetid sen återskapas man.

en annan tanke vore att man har minor abilities som "död" och kan binda sig till någon, vi säger att en magikersjäl kan då kasta daze så har man nått att göra oxå tills man kommer till en... stencirkel? eller själasten eller nått sånt..

men d&d termer, en long (short?) rest eller tebax till saferummet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Bortsett från åldersproblemet hanteras det på ett intressant sätt i DoD Samuraj: man har en karmamätare som fylls på utifrån hur man agerar, och sedan ger det extrapoäng för nästa rollperson. Ett slags xp-system som bara påverkar nästa rollperson alltså. Det är en kul idé som borde tagits upp någon annanstans tycker jag.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tappade hakan när jag läste DoD Samuraj hur över ribban för samtida äventyrsspelsgrejer det är. Tycker om det
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Heh... först när jag såg namnet på tråden så tänkte jag "X: Reborn? Är det kopplat till X-Universe IP'n?" (en datorspels serie, science fiction space trading and combat simulator typ utav spel... en av de mer avancerade versionerna utav den typen utav spel på marknaden (specielt X3)... och den håller definitivt inte ens hand, spelen lär en knappt grunderna för att kontrolera ens rymdskepp innan det släpper universumet lös på en... XD ). Men jag kom bara ihåg namnet fel på det senaste spelet i den IP, "X: Rebirth".

Sen läste jag ditt inlägg, och detta påminner mig delvis om ett spel som heter "Rogue Legacy". Beskrivningen från wikipedia, om spelets gameplay, är mer informativ än den på steam sidan (även om den på steam sidan är roligare). I det spelet är det ju mer de pengar som ens karaktär tjänar in innan de dör som kan användas för att sen förbättrar ens ättlingar, men själva konceptet är liknande.


I alla fall... jag gillar iden generelt. Grejen du redan lagt till, med att ha någon typ utav morot för att försöka se till att en spelare inte medvetet försöker snabbt döda av sin karaktär om och om igen för att på något sätt utnyttja systemet till sin fördel, är en bra grej. Man kanske kan utöka del lite mer dock, så att spelarna kommer vilja försöka hålla sin karaktär vid liv längre.

Kan ju eventuelt bero på hur ofta du tänkt att en karaktär ska eventuelt dö, hur snabbt "uppgraderings systemet" är tänkt att det ska fungera. En gång per större äventyr? En gång per spelkväll? Var tionde minut?

I spoilertagen är mina tankar runt hur man kan utveckla det systemet du har i tankarna... men det är långt (typ 3 gånger så mycket som det utan för spoilertagen... XD )... och du kanske inte igentligen vill ha den typen utav förslag, utan vill komma fram hur det kan funka själv... men vem vet, mina tankar runt det kanske ger dig några användbart, oavsätt om det är "Oh... bra ide!", eller "Då vet jag vad jag inte vill göra..." XD
En variant kanske kan vara att man gör grejen med att ens karaktär dör till något som kommer till slut hända oavsätt hur bra spelaren har lyckats överleva allt.

T.ex säga att dessa karaktärer kommer ifrån familjeträd där alla medlem av de familjerna har någon typ utav sjukdom, eller förbannelse, eller vad det nu än kan vara, där när karaktären når en specifik "punk" i sitt live så dör de rakt av (no exeptions) och återföds på något sätt. Jag gillar också iden med att "En karaktär som återföds får inte vara samma yrke som deras senaste inkarnation".

Regel mekaniskt kan det kanske vara något i still med att när en karaktär når Level X så dör karaktären och återföds med Y antal förbättringar. Och om karaktären dör innan de nått max level så återföds de, men får då en exponentiellt minskande mängd förbättringar ju tidigare de dog. Och för att se till att det inte missbrukas allt för mycket så kan man kanske säga att om en karaktär dör innan de har nått en viss level så får de ingen förbättring alls (eller kanske bara 1 valfri poäng eller något). Exakt var den gränsen ska gå vet jag inte, beror lite på hur många levlar som är max och hur lång tid det är tänkt att ta att levla upp 1 level, och hur lång tid det är tänkt att ta att nå max level.

Detta är ju ett system som ju definitivt då skulle kräva att man använder ett T100 system, där en helt nya karaktärer kanske börjar med grundegenskaps värden nere på runt en 5-15 (där om man fördelar de poängen lika så har karaktär 10 på alla grundegenskaper).


De värdena, och antalet levlar jag använder nedan är bara tagna lite ur luften, detta är ju något som man måste prova sig fram till, men för att ha något att arbeta med så valde jag dessa siffrorna lite på känn.

Max level = 5

När en karaktär dör så får den en viss mängd poäng att lägga på sina grundegenskaper.

Död vid level 1 = 0% utav karaktärens totala grundegenskapers värden (så inga poäng alls).
Död vid level 2 = 1% (avrundat upp) utav karaktärens totala grundegenskapers värden.
Död vid level 3 = 3% (avrundat upp) utav karaktärens totala grundegenskapers värden.
Död vid level 4 = 7% (avrundat upp) utav karaktärens totala grundegenskapers värden.
Död vid level 5 = 15% (avrundat upp) utav karaktärens totala grundegenskapers värden.


Problemet här är ju att om en karaktär konstant lyckas överleva till level 5, medan alla andra spelares karaktärer kanske konstant dör innan dess, så finns det en risk att den som konstant överlever till level 5 springer iväg med sina grundegenskaper. Så för att kompensera det så kan man mixra med karaktärernas grundvärden för färdigheter.

Död vid level 1 = Alla yrkesfärdigheter från förra yrket börjar på 5, alla andra färdigheter börjar på 25.
Död vid level 2 = Alla yrkesfärdigheter från förra yrket börjar på 10, alla andra färdigheter börjar på 20.
Död vid level 3 = Alla färdigheter börjar på 15.
Död vid level 4 = Alla yrkesfärdigheter från förra yrket börjar på 20, alla andra färdigheter börjar på 10.
Död vid level 5 = Alla yrkesfärdigheter från förra yrket börjar på 25, alla andra färdigheter börjar på 5.


Det kan låta som stor skillnad, men varje återfödd karaktär skulle ju få en pott med färdighetsvärdes poäng att köpa upp de färdigheter de vill att denna nya inkarnationen ska ha, och en karaktär som dog vid level 5 kommer helt enkelt tvingas till att verkligen specialisera sig i sin nya inkarntion.

Det kan kanske också låta lite ologiskt eller något när man tänker "ingame" mässigt sätt, varför det är så här i spelvärlden... men jag tror jag har en bra förklaringen för det. Och det revolverar runt något jag sa tidigare: "En karaktär som återföds får inte vara samma yrke som deras senaste inkarnation".

Av någon anledning när karaktären dör med ett visst yrke så sätter det sina spår i själen som återföds, en typ av kraftig ovilja till att bli något som de var när de dog senast. Vilket leder till att själen som återfödds styr den nya karaktären bort ifrån själens tidigare yrke. Men pga ju längre tid som själen spenderade i ett visst yrke i förra inkarnationen ju svårare har själen att ställa om för ett nytt yrke, men den har fortfarande fallenhet för förra yrkets färdigheter. Medan ju kortare tid själen spenderade som ett yrke ju lättare har själen att ställa om till något nytt, men pga förra inkarnationens misslyckande med sitt yrke så tappar den helt fokus på de yrkesfärdigheterna.


En variat kan på den här biten kan kanske vara att grundvärdena på färdigheter inte förändras pga tidigare inkarnationens död... utan att kostnaden för att höja yrkesfärdigheter från förra yrket ökar med en multipel baserad på vilken level som de dog på (så t.ex gånger 1 på level 1, och gånger 5 på level 5). Ingame förklaringen skulle ju då vara annorlunda än det jag skrev ovan, och då vara något i stil med att själen har en allt kraftigare aversion mot förra inkarnationens yrkesfärdigheter ju högre level den var när karaktären dog, där själen aktivt hämmar den nya karaktärens inlärningsförmåga på de färdigheterna.

Jaja... nu har jag babbalat på alldeles för länge... XD
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Spelet Nephilim är _lite_ åt det hållet du beskriver. Uppelver jag iaf. Där spelar man en odödlig själ som besätter kroppar. Dör kroppen kan du besätta en ny. Själen kan dö men det är inte helt enkelt. För att hålla det kort.

Spelet gavs ut på engelska av Chaosium för länge sedan (går nog inte att köpa längre, kanske på tradera/ebay om du letar lite) med ett BRP-system (det är detta jag äger och har spelat). Ursprungligen är det ett franskt spel, detta har jag inte spelat för jag orkar inte lära mig ett nytt språk (jag kan inte franska) för att spela ett rollspel, och jag tror det lever fortfarande. Eller det levde iaf. när jag googlade lite om det för några år sedan. Mycket kan ju ha hänt sen dess.

Lite mer om spelet och där jag tycker det tangerar det du pratar om.
- Man kan göra en RP som en krigartyp och som besätter en stor stark kropp och du har din krigare. När den kroppen dör (av ålder eller av våld eller annat...)...
- ... besätter man en människa intresserad av mystik (Nephilims är trollkunniga i grund och botten) och hur spelet är upplagt så kan Nephilimen lära sig från människan den besätter. Och därmed bli bättre på mystik och magi.
- Så här kan Nephilimen reinkarnera sig själv i kropp efter kropp.
- Det måste inte bli generations-spelande. Äventyrare lever farliga liv.
- Vill man ha mer generations-spelande bör man kika på ex. Pendragon där man spelar ett äventyr per år så åren går ganska snabbt och folk blev inte så långlivade i mytiska brittanien, när man är uppåt 35 börjar grundegenskaps-minus sätta in! (Ok, detta har absolut inget med Nephilim att göra men det slog mig som en bra inspirationskälla för vad du berör så jag slängde in det. Och både Pendragon och Nephilim har getts ut av Chaosium, tror jag iaf.).

Cog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
.113;n240441 said:
Spanska fantastiken? Hur tänker du då?
Men jo fantasy setting av nått slag tänkte jag iaf :)
Tänkte på Carlos Ruiz Zafon och hans romansvit (och liknande) där det är en hel del personer som återföds på olika sätt, men gissar att det ligger en bit ifrån vad du tänkt. Hur som helst, en cool idé!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dimfrost;n240524 said:
Bortsett från åldersproblemet hanteras det på ett intressant sätt i DoD Samuraj: man har en karmamätare som fylls på utifrån hur man agerar, och sedan ger det extrapoäng för nästa rollperson. Ett slags xp-system som bara påverkar nästa rollperson alltså. Det är en kul idé som borde tagits upp någon annanstans tycker jag.
Har för mig något annat asiatiskt spel (oriental adventures?) har ett värde som heter honor, som ändras beroende på hur man spelar.
Dör man omvandlas honor till en bonus på ens nästa rollperson. Observera att detta inte är "riktig" reinkarnation då den nya rollpersonen redan är vuxen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Awesome ju! Jag hoppas att character creation går ut på att beskriva föregående livs sista ögonblick!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
RasmusL;n240693 said:
Awesome ju! Jag hoppas att character creation går ut på att beskriva föregående livs sista ögonblick!
Det ger ju en cool möjlighet att köra en "spring före ni, jag tar dem..."

Eller gandalf style "You shall not pass!"
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag börjar tänka mig nått ungefär som fantasy flight games only war I grund med regler för tex automateld som går flytta över på magi eller liknande. Sättet man placerar ut stats och skills känns ganska bra som grund oxå.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
Konsumentupplysning:

Chaosiums Nephilim går att köpa av dem som pdf.

Adlibris påstår att de fortfarande kan fixa den i print. Även supplementet Major Arcana.

(Lite OT: via Adlibris kan man för övrigt fortfarande få tag i det mesta av de fan-supplement till BRP och CoC som den nya ledningen på Chaosium lät gå OOP.)
 
Top