Han said:
Svarta faraonen från [url="https://www.rollspel.nu/threads/52798" said:
detta inlägg[/url]]Jag har inget problem med att villkorade sandlådor fortfarande är sandlådor. "Innan ni har löst problem X kan ni inte undersöka område Y" är inte rälsning, det är konsekvens och komplexitet i spelvärlden. Rälsning skulle vara "ni måste undersöka område Y, så därför måste ni lösa problem X".
Jag förstår inte skillnaden. Kan du förklara närmare?
/
Han som inte ville ha diskussionen i den andra tråden
Alternativ ett innebär enbart att vi har en spelvärld där saker har ett inre sammanhang -- typ "du kan inte resa till Cranston utan att ha fått tag på en bil som tål ökenförhållanden först" eller "för att öppna det mystiska valvet måste du få rätt sifferkod från Talbot på något vis". Det här är inte rälsning: Cranston och det mystiska valvet är saker som finns i spelvärlden, saker spelarna kan välja att undersöka eller skita i. I den mån det finns "måsten" är de på grund av
rollpersonernas målsättningar, typ "jag måste jaga efter min syster som flydde till Cranston". Det viktiga är att problemlösningen i hög grad handlar om att hitta fiktionellt leverage. Det här gäller för i stort sett alla spel som inte är samberättande.
Rälsning blir det om spelledaren redan har bestämt var äventyret finns någonstans. Om spelledaren har förberett ett äventyr som heter "Hårda bud i Cranston" eller "Det mystiska valvet: vad finns egentligen i det?" har inte spelarna något val -- de
måste hitta den där ökenbilen eller få tag på Talbots kod. Här hittar vi också de där klassiska Drakar och Demoner-äventyren som alltid börjar med en resa full av random encounters: resan är inte en frivillig strapats spelarna åtar sig för att uppnå ett mål som är viktigt för dem, utan en tråkig formalitet som inte känns relevant eftersom den
enbart finns till för att sega ner spelet. I en icke-rälsad spelvärld kan spelarna säga "nej, den där resan verkar för lång och jobbig, vi får lösa saker på ett annat vis" eller "resan verkar lång och jobbig, men om det är vad som krävs för att nå vårt mål, so be it".