Nekromanti XBox 1 vs. PS4

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ja, forumet, vilken är bäst?

Jag har haft XBox 360 bra länge nu och är ju liksom van vid hur allt funkar där, plus att jag gillar kontrollerna bättre än PS kontrollerna.

Men vad finns det för fördelar/nackdelar?

Last of Us finns inte till XBox vad jag vet, det är en enorm nackdel bland annat.

Hit me!

Minimoni

Homelander
De är jävligt lika. Jag har en ps4 och denna gång tycks spelen som släpps till båda formaten ha en liten fördel till ps4.

Men köp det du gillar bäst, testa i butik osv. 360 gav bättre flyt i spelen än vad ps3 gjorde, nu tycks det vara tvärtom. Men vem bryr sig? De är båda bra underhållningsmaskiner för den som inte vill bränna för mycket pengar så välj med hjärtat.
Mvh Minimoni

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, det är såpass få spel som inte släpps till PC numera att jag faktiskt inte brytt mig om att skaffa någon av dem ännu. Ingen av dem har lyckats skrapa ihop ett tillräckligt stort bibliotek av spel jag måste köpa konsollen för att köpa.

Och det är så jag gillar att ha det; jag avskyr tanken på att köpa en konsoll bara för att de håller spelen gisslan.

Om jag skulle ställa upp det så blir det väl typ såhär:

X-box One:
  • Halo: Master Chief Collection
  • Halo 5
  • Phantom Dust
PS4:
  • The Last Guardian (om det kommer...)
  • The Order: 1886
Jag har en PS3 och en 360; min PC kan köra PS1 och PS2-spel och min 360 kan köra (många) original-xbox-spel. Jag äger ett gäng spel till äldre konsoller som jag ännu inte haft tiden eller orken att spela igenom. Jag vill ogärna lägga till en konsoll i mitt vardagsrum...

X-box One har ju börjat nosa på idén att kunna spela 360-spel och den utvecklingen kommer jag att hålla ögonen på. Om det kommer en bra emulator för original-xbox så kan ju detta i kombination med att Xbone skaffar stöd för åtminstone de 360-spel jag äger ge den konsollen visst försprång.

Kontrollerna bryr jag mig inte så mycket om; jag tänker att Xbox generellt haft bättre kontroller än Sony men att det finns tredjepartstillverkare som fixar den detaljen och antingen gör att man kan använda xbox-handkontroller på sonymaskin eller gör att man kan köpa en sonyhandkontroll som ser ut och känns som en xboxhandkontroll.

Jag har ett Steambibliotek på 681 spel varav jag inte ens startat 338. Just nu känns mitt behov av att köpa en ny konsoll extremt lågt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Förra generationen var det lite lättare; PS3 har bluray, det har inte 360. Och klarar 3D-blurays. Alltså: med en PS3 slipper man ha en separat blurayspelare = en mindre apparat under TV'n = #winning...

Eksem

Champion
Street Fighter V blir PS4-exklusivt så det borde ju avgöra saken kan jag tycka (Obs, inser att detta antagligen inte är ett argument för så många andra).

På det hela taget har aldrig riktigt "hur kontrollen känns" eller maskinprestanda betytt nånting för mig i val av maskin, det är spelbiblioteket som är relevant. Last Guardian och SFV räcker för att PS4 ska vara överlägset mest relevant för mig just nu, men jag gick i den fällan förra vändan (valde PS3 men det visade sig i slutändan att jag nog hellre skulle haft en Xbox 360) så det är svårt att veta var det landar i slutändan.

Men just nu ser PS4 ut att ha den bättre positionen, men det där kan ändras och dessutom ganska kvickt.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Ja fan jag är inte mycket klokare nu egentligen...

Så här ser liksom mitt resonemang ut just nu.

XBox1
Fördelar: Vana, kontrollerna
Nackdel: Vet inte

PS4
Fördelar: Last of Us, Battlefield med vänner
Nackdelar: Kontrollerna, ovana

Lukas

Mannen i Gult
Ape of Wrath;n110400 said:
Ja fan jag är inte mycket klokare nu egentligen...

Så här ser liksom mitt resonemang ut just nu.

XBox1
Fördelar: Vana, kontrollerna
Nackdel: Vet inte

PS4
Fördelar: Last of Us, Battlefield med vänner
Nackdelar: Kontrollerna, ovana
Jag har alltid tyckt bättre om Sonys kontroller än Microsoft :)
Så jag antar att den punkten är subjektiv

Minimoni

Homelander
Sonys ps4 kontroller är mycket bättre än tidigare.
I förra generationen vann nog 360 vilken kontroll som var bäst, men nu vinner ps4.

Och anledningen till att jag föredrar konsol framför pc(jag har en gaming pc också) är att varje uppgradering till min pc kostar snuskigt mycket och med två halvtaskiga inkomster och två barn i familjen har jag svårt att motivera dyra PC-köp

Mundo

Myrmidon

PS4, need I say more?

PS4-spel om att spela en karaktär med PTSD.

Maddafakking PS4!

chrull

Stockholm Kartell
Jag gick från 360 till PS4a. Bloodborne hette min anledning och SFV är en bra anledning att fortsätta.
Det tog mig kanske tre timmar att vänja mig med placeringen av spakarna på kontrollern så det är ett icke-problem gissar jag. Och i värsta fall finns det kontrollers till ps4 som har samma layout som xbox-kontrollern ( http://www.dualshockers.com/2015/06...stick-layout-and-touch-pad-announced-by-hori/ )

Konsollerna verkar i övrigt vara så pass lika att det enda man behöver bry sig om är exklusiva spel, så kolla på den här listan och gör ett val:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_game_exclusives_(eighth_generation)

Drey

Veteran
Jag har spelat mycket på båda konsolerna och kontrollerna till Xbox One är överlägsna PS4 kontrollerna även om jag ägde PS3 förra generationen. PS4 kontrollerna är bättre än PS3 men absolut sämre än Xbox One.

Vad gäller spel tycker jag att det finns bättre exklusiva titlar till Xbox än Ps4 detta kan dock ändras med tiden. Sunset Overdrive är ett helt fantastiskt spel och Ori the blind forest är helt suveränt. Sedan finns även Titanfall, Halo MCC, Forza(om man nu gillar det) mfl.

Ps4 har Bloodbourne som är riktigt bra och som helt klart är en en fördel annars tycker jag inte Ps4 har några direkt exklusiva titlar som är jättenice, de flesta är gamla Ps3 spel och då jag hade en Ps3 förra generationen så är jag inte så pepp på att betala och spela om titlar jag redan spelat bara för att de fått en smärre grafik förbättring.

Vad gäller hösten kommer flera exklusiva titlar till Xbox One som är intressanta exklusiva titlar bl a Halo 5, Gears of Wars(en remake, jag har inte spelat det så kanske köper jag det pga det), Fable Legends, Gigantic, Forza 6, Rise of the Tomb Raider(tidsexklusivt till december 2016) mm. Till 2016 kommer Ps4 med en riktigt stark uppsättning spel med Uncharted 4, Horizon, Last guardian, Street fighter 5, . Xbox kontrar dock med Quantum break, Gears of wars 4, Recore, Scalebound, Crackdown 3(i och med cloud teknik så är allt i spelet 100% förstörbart något som aldrig kommer komma till PS4 men antagligen till fler spel på Xbox One) mm.

Många bra spel som kommer till båda konsolerna. Last of us spelade jag på min Ps3 och var inte jätteförtjust men smaken är som baken delad och ibland full med skit ;-)

Mundo

Myrmidon
Ape of Wrath;n110467 said:
Din jäkel!

Det där underlättade ju inte direkt!
Seriöst asgjutet att spela en keltist krigar-dam med PTSD med fokus att springa ned i det mörka djupet som är det mänskliga psyket.