Så vilken ska vi skaffa? Ps2 eller Xboxen?
Jag har två av varje, och jag måste säga att jag är splittrad.
XBoxarna är onekligen mycket behändigare om man vill köra egen kod på dem eller ha dem som mediaspelare (de är grymt bra där). Det finns riktigt bra dashboards till dem som är bättre än MS kassa dashboard. De är också behändigare att använda moddade, med bra stöd för filöverföringar och olika nätverksprotokoll. Jag gillar också handkontrollerna bättre (men det tog ett tag att vänja sig av med PS2-kontrollern). De har också lite mer pulver under huven. Kontrollers pluggas in i vanliga USB-portar (även om de har andra pluggar), vilket är behändigt om man vill använda dem i andra sammanhang. Tar fyra kontrollers utan tillbehör.
Nackdelar med XBoxarna är att de känns lite skakigare. De är långt ifrån stenstabila och min ena har något myko med nätverket som gör att vissa filer bara inte går att överföra (oavsett program och protokoll). De är inte stablila som en konsol ska vara, utan snarare som en halvdan windowsinstallation. Ibland försöker den ena boota på fel bios och fastnar, det enda man kan göra då är att dra ur sladden och vänta tio minuter eller så. Det kryllar av sådana småskumheter. Den är också större, tyngre, klumpigare, bullrigare (viktigt om man ska ha den som mediaspelare, men där suger PS2 i vilket fall) och aningen benägen att överhetta om man sätter i en stor hårddisk och inte lämnar tillräckligt med utrymme runtom. Spelsortimentet till XBox är också halvdant, speciellt om man föraktar sportspel. Går inte att ställa på högkant. Savegames är låsta till maskinen och därmed svåra att flytta till andra maskiner.
OK, det var XBox. Nu till PS2.
PS2orna känns seriösare. Den är stabil och funkar bra. Designen är elegantare. Den är lätt att använda moddad. Kontrollern är bra, men inte riktigt lika bra som XBox. Spelutbudet är mycket bättre (bland annat de läckra brottningsspelet WWF Smackdown 2 och dess sämre men snyggare efterföljare). Man kan rotera loggan så att den är rätt även om man har maskinen på högkant. Savegames flyttas smärtfritt mellan maskiner. Har två äkta USB-portar på fronten. Kan även köra PS1-spel, ett stort plus då det finns många bra sådana.
PS2 är en pest att jobba med om man vill lägga in egen kod eller andra program. Jag har fortfarande problem med att lägga in en hel del spel på hårddisk. Den är dessutom lite kinkig med vilka hårddiskar man använder. Köper man slimlinevarianten kan man glömma hårddiskar helt. Tar bara två kontrollers utan tillbehör, med splitter tar den upp till 8 (men jag vet inte om det finns spel för mer än 4). Kontrollers har en egen speciallösning som kräver en specialdosa för 150 spänn om man ska plugga in dem i en dator (fast bitarna för att löda ihop en konverterarsladd för XBox-USB till äkta USB kostar antagligen lika mycket). Inte lika mycket råstyrka, men det märks inte i praktiken (de spel som finns för båda kan jag i princip köra sida vid sida utan att se skillnad).
På det hela taget så beror det nog till stor del på hur mycket man vill ändra och mickla med dem och vilka spel man vill ha. Skulle jag själv bara ha den för spel skulle jag helt klart köpt en PS2, skulle jag ha den som mediaspelare och sånt också så är XBox bättre. Priset är i princip identiskt, så låt inte det styra.
Själv lyckades jag inte bestämma mig, så jag har 2 XBox, 2 PS2 och 1 PS1...
Bra spel:
WWF Smackdown 2 (PS2)
SSX3 (båda, men funkar aningen bättre på PS2-kontrollern, snowboardspel med enorm fartkänsla, man håller verkligen andan i hoppen)
Gauntlet Dark Legacy (båda, fyra spelare, perfekt med en back öl)
Burnout 3 (båda, racing, som nollvisionen fast tvärtom)