Nekromanti Xp för rollspelande?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Jag tror jag förstår

Om jag skall göra en förenklad definition så handlar rollspelande om att skapa och/eller spela en rollperson vars personlighet inte är ens egen, att leva sig in i den nya rollen, och att agera som rollpersonen skulle ha gjort i alla situationer i spelet.
Jag vet inte om du verkligen vill ha svar på det (som sagt, en sådan deltråd kan bli hur stor som helst), men det du beskriver skulle jag kalla rollgestaltning. Och är en del av rollspelande -- hur stor och hur viktig del, är upp till de som spelar. Men det är inte rollspel.

/Mikael

Krille

Super Moderator

"Och är en del av rollspelande -- hur stor och hur viktig del, är upp till de som spelar. Men det är inte rollspel."

Helt klart. Men det är den del av rollspel som är svårast att bedöma utifrån. Övriga är såpass grupprelaterade att de är rätt lätta att bedöma inifrån.

Jag ser alltså inte något problem med att bedöma rollspel. Det problem som jag ser är huruvida rollpersonen ska belönas om spelaren gör bra ifrån sig. Personligen har jag inget problem med detta. Visst, det är orealistiskt, då det innebär att rollpersonen spontant blir bättre av något som inte händer i spelvärlden. Men kan man köpa magi och pansarklass så kan man nog köpa lite gudomlig karma också. :gremgrin:

Gordeg

Hero

Jag vet inte om du verkligen vill ha svar på det (som sagt, en sådan deltråd kan bli hur stor som helst), men det du beskriver skulle jag kalla rollgestaltning.
I stand corrected.
Jag kanske skulle kallat den här tråden för Xp för rollgestaltning istället. Om man väljer att dela ut Xp för spelarens sätt att porträttera sin rollperson, vilket inte alla gör, så är det alltså hans rollgestaltning man tittar på.

Gordeg

Hero

Det problem som jag ser är huruvida rollpersonen ska belönas om spelaren gör bra ifrån sig. Personligen har jag inget problem med detta. Visst, det är orealistiskt, då det innebär att rollpersonen spontant blir bättre av något som inte händer i spelvärlden. Men kan man köpa magi och pansarklass så kan man nog köpa lite gudomlig karma också.
Ja, jag tycker inte att man skall fästa sig för hårt vid realismen vad gäller rollpersonernas inlärning, det blir alltid konstigt på något vis. Frågan är bara hur mycket.

Några xmpl:

* Alven som börjar äventyra som 200-åring. Från början kan han knappt knyta skorna själv, 2 år senare kan han allt som är värt att kunna, plus lite till som inte är värt att kunna.

* Erfarenhet genom lyckad användning av färdigheter förekommer i många olika spelsystem. Men om rollpersonen lyckades, betyder inte det att han använde kunskaper han redan hade sedan tidigare? Det heter ju att man lär sig av sina misstag. Går rollpersonen på en nit har han åtminstone lärt sig vad som inte fungerar.

Dessa xmpl är inte perfekta men hoppas att min poäng går fram, dvs att rollpersonerna nästan aldrig utvecklas på ett realistiskt sätt, i realistisk takt osv. Så varför inte bara släppa det?

Oldtimer

Slava Ukraini!

Dessa xmpl är inte perfekta men hoppas att min poäng går fram, dvs att rollpersonerna nästan aldrig utvecklas på ett realistiskt sätt, i realistisk takt osv. Så varför inte bara släppa det?
Det där ställer jag upp helhjärtat på, tycker precis samma sak själv.

Däremot tycker jag fortfarande inte om EP för rollgestaltning. Varje spelare får rollgestalta precis så mycket eller så lite han/hon själv vill. Jag tycker inte man behöver skapa en morot för detta. Man spelar ju rollspel för att det är kul - för upplevelsen det ger. Hur mycket rollgestaltning man vill ha med i den upplevelsen beslutar man bäst själv. Oftast sätter spelgruppen den ribban själva, mer eller mindre uttalat.

/Mikael

Bombu

Hero

Oldtimer säger:

[color:\\"green\\"] Däremot tycker jag fortfarande inte om EP för rollgestaltning. Varje spelare får rollgestalta precis så mycket eller så lite han/hon själv vill. Jag tycker inte man behöver skapa en morot för detta. Man spelar ju rollspel för att det är kul - för upplevelsen det ger. Hur mycket rollgestaltning man vill ha med i den upplevelsen beslutar man bäst själv. Oftast sätter spelgruppen den ribban själva, mer eller mindre uttalat.
[/color]

Jag håller med om detta, man behöver ingen extra morot för att få folk att rollgestalta.

Jag utgår från att folk man spelar med försöker så gott de kan för tillfället, kanske har de en dålig dag eller svårt hemma, vad vet jag?

Man spelar för att ha kul och alla får lika mycket xp, ep eller whatever, för min del får gärna icke närvarander spelares karaktärer också få xp, för att hålla jämna steg med gruppen.

XP inte som morot.

Om folk är ointresserade, sover under spelmötet eller nått sånt får man väl fråga om de vill vara med överhuvud taget.

Bombu