slanfan;n50112 said:
Obegripligt? ge dig...
Byt gärna ut "coola" mot "kul", "spännande", "intressanta", "med personlighet" eller kanske "stimulerande" och se om det fortfarande är obegripligt. Varför skulle någon vilja spela en sådan i din sandlåda? vill du ha spelare som enbart är Fighting man 1 och Magic user 2?
Obs, jag är seriös.
Jag skrev mitt inlägg för att visa att det finns flera olika spelstilar, inte för att visa att min spelstil är rätt eller andras är fel.
Jag ber om ursäkt för att jag använde ordet "obegripligt". Men jag har fortfarande svårt att förstå varför spelare måste ha nedskrivna regler för hur man gör kul, spännande och intressanta rollpersoner. Jag vet att det finns massor med spelare som spelar spel som har sådana regler. Men jag vet att samtidigt finns det massor med spelare som lyckas skapa kul, spännande och intressanta rollpersoner utan att behöva ha stöd för detta i reglerna. Och just att kunna skapa intressanta rollpersoner utan regelstöd är lite av charmen med rollspel enligt mig: man skapar något som inte finns beskrivet i reglerna, något nytt, något som spelskaparna inte ens tänkt sig.
Man behöver inte vara Fighting Man på level 1 eller Magic-User på level 2. Man kan vara Fighting Man på level 6 och Magic-User på level 5 (det blir ganska stor skillnad ett par levels upp, tro mig). Jag började för 30 år sedan att spela ADnD och är fortfarande fullt tillfreds med den "kulighet" som finns i de klasserna och det spelet. Och jag konstaterar även att väldigt många andra spelare, både gamla och nya, har hållit kvar vid reglerna från gammel-DnD i 40 år och fortsätter att ha kul.
Det är synd att du inte ser charmen i gammel-DnD. Jag kan bara försäkra dig om att väldigt många har väldigt kul med den spelstilen även om du inte förstår varför.
Och jag är också seriös för en gångs skull.