Nekromanti XP, ny tråd

The_Gorger

Hero
Det framkom i förra tråden att man fick xp för bla moderatorsraportering och trådbetygsättning. Detta var nyheter för mig. Jag trodde att man bara fick det för inskickade artiklar, notiser, luckor i julkalendern osv. Det verkar helt galet, liksom betygsätta en tråd? Jag förstod dock plötsligt vart alla mina xp kom ifrån.

1. Vad får man xp för?

2. Tycker ni att man borde få xp för allt man i nuläget får xp för?

/Gorger

Gastono

Hero
1. Vad får man xp för?
Rapporting, betysättning, starta tråd, skriva inlägg, skicka in nyheter, göra julkalender, notiser, artiklar.
Detta är allt jag vet(/tror).

2. Tycker ni att man borde få xp för allt man i nuläget får xp för?
Allt utom betygsättning av trådar...

Gastono

Hero
Jag har aldrig rapporterat en tråd och så vitt jag vet så överanvänds den inte.
Därav min åsikt.
Det är bara bra att de inte drar sig för att rapportera en tråd för att vara rädd för att hamna i trubbel på random sätt, kanske lite dumt sätt att motverka det men det är bättre än inget.

DODswe4

Hero
1sama som redan nämnts av The Gorger

2: Moderering och Betygssätning
Moderering ska visa att något i detta inlägg är fel och bör fixas/ändras/tas bort, då ska det inte vara någon Exp galen tok som abra hmm det har kanske man skulle kunna ta stötande om man anstränger sig

Betygsätning är till för att visa hur bra en tråd är, man kanske slänger ur sig betyget lite för snabbt utan att tänka över det specielt mycket.

Dilandau

Myrmidon
Betygsätning är till för att visa hur bra en tråd är, man kanske slänger ur sig betyget lite för snabbt utan att tänka över det specielt mycket.
Kanske. Eller kanske inte. Eller så kanske folk sätter betyg enligt vitt skilda kriterier.

Foggmock

Myrmidon
Första frågan har folk redan svarat på.

Andra frågan är avsevärt mer intressant. Jag tycker XP är ett rätt schysst, men orättvist i mångt och mycket, sätt att mäta aktivitet på sidan. Dock förstår jag inte varför man behöver en mätare för nyheter, en för artiklar, en för inlägg och sen en totalmätare där nyheter, artiklar och inlägg har olika poängvärde.

Jag tycker alltså att man bör slopa XP-systemet helt, men att man gärna får credda folk för att de skickar in nyheter och artiklar, till exempel. Ett välmodererat forum är belöning nog för att rapportera inlägg, och röstning är inget man tvunget behöver locka med XP för.

Dilandau

Myrmidon
Jag tror att få, väldigt få, forumiter skriver och gör saker bara för att få xp. Det skulle vara jävligt sorgligt i så fall. XP är, för mig i alla fall (och jag hoppas för alla andra också), bara en Skoj Grej. Inte något som man fäster någon större uppmärksamhet vid.

Jaggernaut

Hero
Ärligt talat

Jag tror att få, väldigt få, forumiter skriver och gör saker bara för att få xp. Det skulle vara jävligt sorgligt i så fall. XP är, för mig i alla fall (och jag hoppas för alla andra också), bara en Skoj Grej. Inte något som man fäster någon större uppmärksamhet vid.

Det fanns en tid då jag mest tänkte på att få höja min xp och letade efter alla möjligheter att göra inlägg utan att det skulle vara för genomskinligt eller dumt (vilket kanske inte alltid lyckades :gremtongue:) men det lugnade ned sig efter ett tag. Visst är det fortfarande roligt med xp och titlar men det är inte precis så att jag tokskriver inlägg eller betygsätter varenda tråd jag hittar för att höja den. Tror faktiskt att det är något som andra forumiter (inte alla men en del) går eller har gått igenom, jag gissar att det är vanligast i den yngre skaran av forumiter.

/Jaggernaut - bekänner