Jag anser att det bör finnas ett jämlikt förhållande i XP-värdet för att besegra monster och samla skatter. Dvs antal XP man får för att besegra alla monster inom ett område (en level, ett äventyr beroende på hur man spelar) bör i stort sett vara lika många XP man får för att samla alla skatter. Detta innebär inte att skatten som varje monster har ska motsvara värdet för att besegra just det monstret, men i längde ska det jämna ut sig. De flesta äldre D&D-utgåvor med kloner, ger ju betydligt högre XP för skatter, vilket uppmuntrar till att undvika strider.
Systemet att hela gruppen samlar ihop XP som överlevarna får dela på (oavsett om XP fås för guld eller annat) skulle i teorin kunna innebära att det blir lite paranoia-stämning mellan spelarna, eftersom det blir mer XP att dela på ju färre som överlever. Jag har dock aldrig stött på den inställningen.
Systemet att hela gruppen samlar ihop XP som överlevarna får dela på (oavsett om XP fås för guld eller annat) skulle i teorin kunna innebära att det blir lite paranoia-stämning mellan spelarna, eftersom det blir mer XP att dela på ju färre som överlever. Jag har dock aldrig stött på den inställningen.