anth said:
Men hur mycket xp behövs det för att bli bättre i >Human?
I OSR tar det normalt flera spelmöten att gå upp en level, vilket jag tycker är lagom.
Ett xp fyller i en sektion i en fyrkant på
rollformuläret (Egenskaperna, på högersidan). Ett poäng kan alltså t.ex. höja ett värde från 3 till 5, eller från 8 till 9. Från 9 till 10 kostar det däremot två poäng. Värdet man har ska man, för att ge lite perspektiv, slå under med någon av två t20:or (det räcker med en, men man slår två).
Så ett xp blir man inte så mycket bättre av.
anth said:
Nja, xp metabelöning? Belöningen är ju att få gå upp i level. Och att gå upp i level handlar om att rollpersonen utvecklas/förändras.
För mig handlar levlande om en utveckling på en ganska hög metanivå. När jag tänker att en rollperson utvecklas handlar det nog snarare om att den växer som person, tar ett annat ansvar, växer in i en ny roll, ifrågasätter sina gamla värderingar, såna grejer.
Förbättringssystem generellt har jag svårt att se som belöningar eftersom de så sällan är knutna till vad som faktiskt händer eller har hänt i spelvärlden. Att "gå upp i level" är en konstruktion
jag inte får ihop med mitt eget fokus på inlevelse i rollpersonen; konstruktionerna levels, classes och alignments var rentav anledningen till att jag höll mig ifrån D&D under lång tid. jag har svårt att leva mig in i rollpersoner som "går upp i level". Därmed inte sagt att det egentligen är en dålig konstruktion; när jag spelar D&D gillar jag levels. Men då lever jag mig å andra sidan inte in i min rollperson heller. Det är en metabelöning såtillvida att det är en belöning till mig, spelaren, att jag får göra min gubbe lite bättre. Jämför med att t.ex belöna både spelare och rollperson genom att ge dem tillgång till nya miljöer eller upplevelser.
Observera att ovanstående inte gör några som helst anspråk på allmängiltighet. Att
jag har svårt att se levels som en in-gamebeläning och har svårt att leva mig in i rollpersoner som levlar är ju en egenskap jag har, inget annat.