Nekromanti XP!!!! system

G

Guest

Guest
Bara undra om fler än jag har fixat till ett xp system... Slagen för att höja sin färdighet osv..... och iså fall hur ser dom ut??? MVH till alla rollspelare!!!!

NLC

Nalle med AK4

Swordsman
ett xp system... Slagen för att höja sin färdighet osv.

Men ett XP-system och färdighetshöjarslag är inte samma sak.
XP-system är (enligt mej) när man får ett visst antal erfarenhetspoäng som man kan köpa
färdigheter för eller använda för att avancera i nivå
(beror på spelsystem).
F-höjarslag är när man får se om
man kan höja en färdighet genom att slå ett slag mot den. Personligen tycker jag bättre om XP-systemet.
Det skulle vara kul att få se ditt system för xp, och skadesystemet.
Nalle

"Hellre K.K Downing än J.K Rowling"

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Exp-system enligt mig.

Enligt mig är Xp-system en j-vla hjärntumör som förstör rollspelen. Varför sabba N2 med något sådant skit?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

smaffy

Hero
hållet helt med... [ant]

..men om ni vill förstöra er värld, så borde jag inte bry mig..
[almost no text]

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

chrull

Stockholm Kartell
Re: Exp-system enligt mig.

varför är det så dåligt?

och HUR på denna jord kan det förstöra rollspelen?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

ripperdoc

Myrmidon

XP-system kan mycket väl uppmana till mer powergaming-spelande än ex. system med förbättringsslag. Observera dock att det IMHO inte alls behöver göra det, så visst kan man spela _utan_ powergaming, _med_ XP-system.

XP-system är dessutom IMHO tämligen orealistiskt, jag tror att förbättringsslag simulerar verkligt lärande på ett bättre sätt.

/RipperDoc - delar av mig gillar XP-system, andra inte...

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

chrull

Stockholm Kartell

men det förstör knappast ROLLSPELEN som Tokugawa sa..

och om rollspelandet förstörs för just hans grupp så tycker inte jag riktigt att skulden ligger på xp-systemet.. som du säger så kan man spela helt normalt rollspel med ett xp-system.. realismen kanske inte alltid är så hög, men jag klarar mig utan realism..

oftast i alla fall..

chrull

Zaiber

Veteran
Ja, du bara måste skicka systemet till mig. Jag har väntar i år och dagar på att någon skulle skapa ett sådant system.

Jag riktigt längtar till att äntligen kunna skjuta ihjäl 5 skurkar och på så sätt gå upp i level så att jag kan höja mitt färdighetsvärde i programmering.

Zaiber - Religion är coolt, Gud är coolare.

ripperdoc

Myrmidon

Klart att man kan spela helt normalt med exp-system, precis som man kan spela powergaming med förbättringsslag. (Jag ska förresten tillägga att jag inte har ngt emot powergaming; det har sin charm det med)
Men, jag vill ändå hävda att exp-systemet drar åt powergaming, och förbättringsslagsystem åt motsatta hållet.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

chrull

Stockholm Kartell

det beror väl helt på hur systemet ser ut?

om man belönar karaktärerna med tex 15 extra förbättringsslag för ett lyckat uppdrag.?

hur ökar man powergaming på så sätt?

chrull

G

Guest

Guest
Bra... men du det kan nog dröja tills jag lägger ut det här.... men annars kan man göra ett eget... jag håller själv på att finslipa mitt. Mina rollpersoner "typ" råkade få 15000 xp lite för mycket....

Vadå signatur??? Ja e rollspelare för f*n...

G

Guest

Guest
Ett Jäkla Bråk Ju!!!

Jag snackar inte om någora feta uppgraderingar på rollpersonerna utan mindre förbätringar. Dom börjar som inget och förhoppnings vis slutar dom lite bättre,och kanske med ett leende på läparna. Jag förstår verkligen inte hur detta skulle förstöra en neo värld där det ändå sägs finnas mega skurkar som säkerligen inte ligger inne med de fjuttiga poäng man får sätta ut i början när man skapar en RP!!!

Jag kanske orkar lägga upp xp grejset... nån gång

Vadå signatur??? Ja e rollspelare för f*n...

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Fördomar.

Sådant skräp som D&D6 och Dungeons&Dragons är ju redan förstört, och dessa kan aldrig bli bra.
Däremot är N2 ett utmärkt realistiskt system. Man kan inte lära sig att strida genom att hitta pengar, som i WoTC's skräpspel. Enligt alla xp-system som finns nu tjänar man bara xp genom att döda (inte slåss, utan döda). Visst kan man ge xp för gott rollspelande, men den kommer aldrig bli lika hög som när man dödar. Detta resulterar i att man ger upp rollspelandet och spelar bara för att döda.
Och så fungerar det inte i N2. Man tål inte 25 träffar från ett tvåhandssvärd som i något annat XP-baserat skräp.
Då måste du ändra reglerna så du tål mer, och då kan du lika köra något annat istället för N2, eftersom du då i stort sett redan gjort om hela spelet.

Jag brukar jämföra xp-system med verkligheten, och se hur löjligt det är. Tänk dig att man inte lär sig ett jäkla skvatt under ett helt år (sätt in mindre tidsenheter, om ni vill) av eviga strider, och sen plötsligt lär man sig hur jävla mycket som helst! Och om man, mot alla odds, går upp en nivå av att rollspela, så blir man plötsligt asbra på att slåss, även om man aldrig rört ett vapen!

Ett annat exempel på hur jävla dåligt Xp-system är, finns i Dungeons&Dragons.
Man får 1xp för varje guldmynt man hittar. Och eftersom man hittar oftast ett par miljoner varje gång man springer på en guldskatt, vilket händer varje spelmöte, så blir man plötsligt hur bra som helst på att slåss, även om man aldrig slogs någonting! Dåligt. Kasst. Skräp. Skit.

kort sagt = Experience-system suger.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

Akan

Veteran

Kul med xp då ger en viss chans till förbättring. Men eftersom man redan kan förbättra sig i N2 och eftersom det dessutom finns regler för träning m.m så förstår jag egentligen inte riktigt varför det behövs. Min erfarenhet som spelledare är att mycket XP leder till mycket powergaming eller vad man skall kalla det. (Typ rollpersonerna börjar ha ihjäl folk enbart för att få mer xp för att bli bättre på att döda för att få mer XP etc, etc..)
Men det är klart om spelarna är väldigt bra rollspelare så kanske.

Akan (gillar ROLLspel)

Kitzune

Swashbuckler
Re: Fördomar. En botad !

<I>"Enligt alla xp-system som finns nu tjänar man bara xp
genom att döda (inte slåss, utan döda)."</I>

Nej. I Sagan Om Ringen-rollspelet får man XP när man är ute
och traskar, så ju krångligare vägar man tar desto mer
erfaren blir man /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

chrull

Stockholm Kartell
Re: Fördomar.

jaha.. då plockar vi fram stora förstoringsglaset igen då.

Har du spelat WotC D&D? det du så fint kastar skit på?

Sådant skräp som D&D6 och Dungeons&Dragons är ju redan förstört, och dessa kan aldrig bli bra.

Utan Dungeons and dragons inget neotech. och neotech är väl bra?

Man kan inte lära sig att strida genom att hitta pengar, som i WoTC's skräpspel.

Det var en grej som dök upp i andra utgåvan.. och det i en bok som inte hör till grunden och är alltså väldigt frivillig. Precis som N2s regler om att en rollperson aldrig kan bli träffad av ett överaskande prikskytteskott..

Enligt alla xp-system som finns nu tjänar man bara xp genom att döda (inte slåss, utan döda).

och i just det här spelet d&d år man XP för att överkomma faror och utmaningar, som till exempel att besegra ett monster eller motståndare. Eller som att lyckas undvika en fälla. lyckas övertyga rövarna om att inte attackera för att en kunglig vaktpatrull är på väg mot dem osv.

och sen plötsligt lär man sig hur jävla mycket som helst!
nja. hur mycket som helst är väl att ta i. finns spel som en level bara är en flugskit i kosmos. judt d&d är inte riktigt så, men efter några levlar så spear det ingen större roll om man är level 7 eller 8...

Ett annat exempel på hur jävla dåligt Xp-system är, finns i Dungeons&Dragons.
Man får 1xp för varje guldmynt man hittar. Och eftersom man hittar oftast ett par miljoner varje gång man springer på en guldskatt, vilket händer varje spelmöte, så blir man plötsligt hur bra som helst på att slåss, även om man aldrig slogs någonting! Dåligt. Kasst. Skräp. Skit.

Jag läste aldrig det här stycket innan jag började skriva på svaret till ditt inlägg. hade gjort det hade jag nog inte brytt mig om att svara.

För det första. Man får inte 1 xp för varje guldmynt man hittar om inte du och din spelledare vill att det skall vara så. Inget sånt finns med i reglerna. Om man spelar så så har man gjort om systemet... dessutom tror jag att den frivilliga regeln i ad&d var att man (om man spelade Rogue) fick 1 xp för varje guldmynt man SNODDE. och då måste det finnas någon som saknar det.. inte ett lik alltså.. enligt samma regler skule krigare få mer xp av monsterdödande och präster skulle få xp av att omvända folk och hela troende.

Jag har ALDRIG hittat "några miljoner" Inte ens i närheten. det görvsta vi stötte på var några tusen. och då har vi spelat uppe i ganska höga levlar. Men om du hittar en drakskatt kan man bli rik.

vi verkar ha väldigt olika erfarenheter av samma spel.

du behöver inte älska d&d som jag råkar göra.. du behöver inte tycka om det... men om du ska hata det och säga att det suger så gör det för rätt anledningar...

chrull

chrull

Stockholm Kartell

Annars är det väl lätt gjort att ändra på spelarnas inställning.. SÄRSKILT i neotech.. eller låter ni era spelare komma undan med vilka brott som helst?

nog för att n2 kan spelas som ett mörkt cp (CyberPunk alltså) spel, men massmord åker man för eller senare dit för.

psykoskryssen hjälper ju lite också..

chrull

Krille

Super Moderator
ALLA xp-system??!

"Enligt alla xp-system som finns nu tjänar man bara xp genom att döda (inte slåss, utan döda)."

Ahem! Då har du inte tittat på särskilt många XP-system. Vi tar några exempel:

GURPS: Character points delas ut för gott rollspel. Enbart.
Star Wars RPG (gamla): Character points delas ut för lite allt möjligt, men inte för att döda stormsoldater.
Star Wars RPG (nya): Experience points delas ut efter äventyrets längd och svårighet. Hur många stormsoldater man dödar har inte med saken att göra.
Ars Magica: Experience Points delas ut för vad man gör. Mest får man för att stanna hemma i labbet och mickla.
Vampire: Experience points delas ut efter om man har haft kul, om man (spelaren) har lärt sig något, om man har tänkt bra och om man har rollspelat väl.
Drakar&Demoner (från Expert och fram till och med version 5): Erfarenhet delades ut för att man använde färdigheter. En bonus kunde man få om man rollspelade väl.
Västmark: Erfarenhet delas ut för att ha roligt, vara närvarande, tänka väl, rollspela väl samt på grund av träning.

"Tänk dig att man inte lär sig ett jäkla skvatt under ett helt år (sätt in mindre tidsenheter, om ni vill) av eviga strider, och sen plötsligt lär man sig hur jävla mycket som helst! Och om man, mot alla odds, går upp en nivå av att rollspela, så blir man plötsligt asbra på att slåss, även om man aldrig rört ett vapen!"

Vi testar detta påstående med, med samma regelsystem som ovan:

GURPS: Character points kan appliceras lite varstans. Att placera dem på en färdighet helt omotiverat eller att skaffa sig en fördel som inte har en förklaring i kampanjen är taskigt rollspel, och sänker mängden character points vid nästa tillfälle.
Star Wars RPG (gamla): Character points läggs där det finns en god förklaring. Spelledaren ska gå med på att ens character points placeras på en färdighet och köpa motiveringen.
Star Wars RPG (nya): Jo, faktiskt, i hela högen så är det faktiskt bara här som även stridsförmågan ökar. Men å andra sidan, det är Star Wars. Det kan inte vara omotiverat i en sådan spelvärld.
Ars Magica: Som GURPS: det är taskigt rollspel att höja färdigheter omotiverat, så man ser alltid till att man tränar eller använder det man vill höja. Å andra sidan, ingen magiker vid sina sinnens fulla bruk höjer en stridsfärdighet.
Vampire: Gud vad smisk du får om du tänker höja en omotiverad stridsfärighet! Det är ju ett stårytellingspel! Höj något som spelledaren inte gå med på och du blir förklarad till mos!
Drakar&Demoner (tidiga post-Expert-versioner): Du får inte placera dina erfarenhetspoäng på annat än de färdigheter där du fick dem. Kort sagt, samma begränsningar som Neotech.
Västmark: Som GURPS. Höj en omotiverad färdighet och det är dåligt rollspel som sänker mängden erfarenhet vid nästa tillfälle.

...behöver jag fortsätta?

Kort sagt, läs på lite. Alla regelsystem med XP är inte exakt lika D&D. Det hänger totalt på implementationen av dem.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"