Nekromanti XP!!!! system

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Ok.

Jag ger mig. Inte alla Xp-baserade spel går enbart ut på att döda.
Jag var på lite dåligt humör när jag skrev också, som ni kanske märkte.
Jag erkänner att jag har fel på vissa punkter.
Men jag ändrar inte min uppfattning om Dungeons (bara ordet gör mig illamående) & Dragons.

Och vem det nu var som nämnde att om inte D&D hade funnits, hade inte något bra rollspel funnits. Det är sant. Men det spelet är från 70-talet. Mycket har hänt sedan dess. Varför gå i samma enfaldiga dumma banor hela tiden?
Kan inte WoTC ge upp det där uttjatade gamla spelet, och göra något nytt?

Nu vart jag visst irriterad igen när jag skrev. Anledningen till detta är att jag är så förbannat less på allt stereotyp-fantasy-skräp som cirkulerar omkring överallt. Och vems fel är det att något sådant uppstod. Inte Tolkien. Han skapade det. Då var det nytt och spännande. Men efter Dungeons & Dragons kom, då började det. Dålig fantasy ploppar upp som svampar i allt möjligt. Dataspel, rollspel, böcker, leksaker, filmer... AARRRRRRRGGHHHH!!!!

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.

Zaiber

Veteran
Jag tänker inte berätta att mitt inlägg var dränkt i en tunna med sarkasm om ingen annan gör det först.

Zaiber - Religion är coolt, Gud är coolare.

Zaiber

Veteran
Re: ALLA xp-system??!

Spelar egentligen inte så stor roll för mig. Jag har fått så dålig eftersmak av xp-systemet i och med AD&D att jag inte längre klarar av att ens tänka på xp och lävlar utan att fyllas med avsmak.

Till och med vår kära kompis Drakar och Demoner har blivit sönderdödad i och med att man går upp i lävlar och då får en massa mer KP. Vet inte om detta är utökade regler eller inte eftersom jag inte ens rör vid spelet.

Nya Star Wars har också fått läväls vilket gör att man nu skyr det som pesten.

Sedan det här med att xp endast ska delas ut med efter gott rollspelande och får endast placeras där det räknas som gott rollspelande. Varför ens underkasta sig till att ha en så otrolig skräpig spelmodell där det man vill förbättra helt står i fokus med var SL tycker är rätt. När man istället kan ha ett system som ger klara riktlinjer att om jag gräver mycket i böcker i ett bibliotek så kan jag bli bättre på informationssökning.

Kort och gott är xp (i den form som existerar bland annat i D&D, inte i form av förbättringsslag som exempelvis i EON) och lävlar lika förkastligt som friform.

Skulle någonsin Neotech få lävlar så kan jag lova att det kommer att anlända en uppbränd bok till Neogames huvudkontor. Följt av ett rep med den klassiska knuten och ett brev med insinueringar som inkluderar en rånock och en vinglig stol.

Zaiber - Religion är coolt, Gud är coolare.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
AAAARRRGGHHH! igen

Snälla, snälla, snaälla, snälla.

Tolkien skapade INTE fantasyn.

En gång till, lugnt... Tolkien skapade INTE fantasyn.

Och nya D&D är en så tung (och i mitt tycke bra) revidering av AD&D att det knappast kan kallas "att gå i samma enfaldiga dumma banor hela tiden". Och varför skulle de göra något nytt bara för att göra något nytt? Det finns tusentals andra rollspel, nya som gamla, som du kan spela istället för D&D. Varför lägga ner världens mest populära rollspel? Särskilt när det finns andra spel de som inte gillar det kan spela?

Och det är Inte D&D som bär ansvaret/kan ta äran för att vi har en mångfald inom fantasyn. Fantasy fanns innan en viss professor, och det har alltid funnits fantastik fantasy som inte var som Sagan om Ringen.

Och förresten, Tolkien skapade inte fantasyn, nämnde jag det? Fast det kanske inte var det du menade?

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fler fördomar

I förbättringsslagsspel kan du bara bli bra på de färdigheter du kommer ihåg att berätta för spelledaren att du använder. Om du seglar i ett år, och glömmer slå för seglingsfärdigheten, så blir du inte bättre på att segla. Du blir heller inte bättre på nått annat heller, om du inte kommit ihåg att berätta det för spelledaren.

Detta dödar allt realistiskt rollspelande, eftersom alla spelare alltid ser till att använda ALLA sina färdigheter varje dag, för att få en chans att slå ett förbättringsslag för det. Vilket ter sig väldigt besynnerligt under en seglats till exempel, där hjältarna alltid dansar, fäktar, spårar, finner dolda ting, utöver kampsporter, lagar mat, lägger första hjälpen, orienterar, rider, simmar, hoppar, klättrar, bluffar, speklar schack och så vidare, en gång om dan. Varenda dag i ett år. För att få slå sina förbättringsslag.

Hemskt, det gör mig illamående att tänka på det. Orealistiskt, och dåligt rollspelande.

Hmm, det är nog första gången jag generaliserar så här grovt. Det var kul.

Ett exp-system behöver inte vara ett levelsystem. Ett levelsystem behöver inte betyda att man får mer kroppspoäng per level.

Allt beror på implementationen.

Kort sagt = det finns inget realistiskt rollspel. Upplevelsen beror på hur man använder det spel man väljer att spela.

MVH

Magnus

www.houdini.se<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Magnus Seter on 2001-09-01 10:52.</EM></FONT></P>

ripperdoc

Myrmidon
Re: Fler fördomar

<I>I förbättringsslagsspel kan du bara bli bra på de färdigheter du kommer ihåg att berätta för spelledaren att du använder. Om du seglar i ett år, och glömmer slå för seglingsfärdigheten, så blir du inte bättre på att segla. Du blir heller inte bättre på nått annat heller, om du inte kommit ihåg att berätta det för spelledaren.</I>

Det var en annorlunda tolkning av det hela. Så som jag använder förbättringsslagsystemet i ex. Viking, Eon och Neotech så ger spelledaren kryss i färdigheter som använts på ett sätt att det kan bedömas lärorikt. Man kan välja att ge kryss vid perfekta-slag (inte helt realistiskt, eftersom man kan lära sig minst lika mycket på sina misslyckanden, men tillräckligt nära, IMHO). Man kan även, utöver detta, få förbättringskryss av goda spelprestationer, som ex. rollspel, bästa live-action, etc. Dessa kan sättas ut var som helst, om spelaren kan ge en vettig motivering.

Men, detta är inte skrivet rakt av regelboken. Regelböckerna specifierar inte lika mycket som jag hur systemet används. Men, då förbättringsslag är ett system som eftersträvar realism har jag svårt att tro att tolkningen du presenterade ovan är förenligt med detta.

Personligen finner jag xp-systemet kul att spela med, men inte realistiskt. Det ger lätt fel mål för spelarna (detta beror ju förstås på vilket xp-system det är). Det är IMHO kul att samla xp i allt man gör, och sedan räkna på och lägga samman, fördela bonusar på färdigheter, etc. Det passar i spelvärldar med liten betoning på realism/trovärdighet.

Men Neotech är i grunden definitivt inget spel som bör använda XP-system. Men, hela den här diskussionen baseras ju på att No Leaf Clover vill förändra Neotech till något annat, vilket jag gärna uppmuntrar.

XP-system som i MERP är bland de värre, där man _kan_ få XP för minsta lilla, och där man _kan_ promenera fram och tillbaka mellan Minas Tirith och Rivendell för att sedan bli mycket bättre på att ex. brygga öl.
Jag vill även (i en helt egen definition) kalla ex. DoD för XP-system. Där kan man under en kort och intensiv period höja sin färdigheter enormt mycket. En metod som praktiserades i spelgruppen för alla år sedan då vi spelade DoD var att varje dag ta sig ett krogslagsmål. Det dröjde inte många veckor förrän man var oslagbar i närstrid...

Oj, nu har jag visst gått långt från Neotech, vilket även många andra här gör. Diskussionen XP <-> förbättringsslag bör eg. hållas i Rollspelsforumet... knepigt med off-topic...

Och sist vill jag definitivt hålla med dig om (som jag tolkade dig) att rollspelen blir vad man gör dem till. Men regelsystem och spelvärldar sätter trots allt upp ramar, som kräver jobb för att gå utanför (modifieringar, etc.)

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

chrull

Stockholm Kartell

Men. Eftersom Neotech är så emmlans realistiskt hela tiden så tycker jag lite modifikationer krävs för att göra det lite mer heroiskt. Nu snackar jag inte d&d heroiskt, men lite mer hollywood.

n2s regler för hur man blir bätre räcker inte till. jag tycker att det skall finnas skillnad på en rollperson som aktivt har spelats i 2 år jämfört med en nygjord. med tanke på den slöa förbättringen i n2 så kan det ibland vara marginellt.

och med tanke på realismen i spelet.. en rp som överlever två års aktivt action spelande MÅSTE belönas.. ni vet ju själva hur det är :D

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

G

Guest

Guest
Läs!!! Lär!!! LYSTNA !!!! re till xp sys

Visst kan man ha sina åsikter om xp system innan man sett dom!!! men för fan, de flästa här har förmodligen ingen j*vla aning om hur det ser ut. det ger xp för Gott rollspeland m.m. man får inget för att döda men däremot får man xp för olika saker och känslor man upplevt...

allt behöver inte handla om D&D och allt behöver inte vara exakt som alla andra rollspel, det finns nya saker. jag har varit SL skit länge och jag vet att de flästa som rackar ner på just mitt xp system har talat inan de vetat vad de säger, visst kan xp sys vara dåliga men detta är endast en (realistisk) tillsats till det som redan finns. *pust* hoppas ni fattar vad jag menar.

Vem är jag??? Vad gör jag här??? Undrar ni åxå det??? Hmm... nä det är nog bara jag...

Nightowl

Champion
ROTFL!

Skönt att se att det finns någon som verkar spelat annat än Drakar´innan de uttalar sig...

(För att ta ned skämtet på jorden: Det ´finns en hel del människor som tänker så här, i länder där (A)D&D varit mallen för hur spel "ska" vara och inte EDD/EON. Jag satt med på en lista för nyheter om det nya D&D när det kom, och ni skulle ha sett ramaskrina över att jämna ut skillnandena mellan klasser. Över att koncentrera sig på färdigheter och få den att fungera enhetligt. Över, hemska tanke, över att alla raser kan lära sig alla yrken utan fullständigt godtyckliga restriktioner!!!

Och det var inga "kobolder" som klagade över detta, att döma av tonen i andra brev. Det var inga povergäjmande duvungar. De var erfarna och i den mån uttrycket kan användas "seriösa" rollspelare, men det var så inihelvete insnöade i en viss paradigm (AD&D) att allt annat var "dåligt rollspel", "leder till koboldism (dvs 'munchkinism', eftersom de pratade engelska)" och var (jupp!) "orealistiskt".

Att det sedan finns svenskar som är lika dana bevisar väl bara att människor är lika dana över allt, eller?

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.

Nalle med AK4

Swordsman
Re: Exp-system enligt mig.

Jag kan förstå folk som tycker att
det är overkligt med att man går i
en grotta och dödar orcher och på så
sätt blir bättre i att simma. Men Xp-system
känns bättre, när man går upp i level å så.
I ett slagsystem så blir det lätt
"Slå för att höja"
"Du missade slaget för att höja"
hela tiden.
Nalle

"Hellre K.K Downing än J.K Rowling"

Nalle med AK4

Swordsman
Nu är du lite vrång

Nu tycker jag du är lite vrång.
Visst är xp-system ohyggligt orealistiskt och visst är inte
Drakar6 så bra, men det är spelgruppen som det är fel på som gör så.
Och om man bara följer reglerna slaviskt så blir det just så.
Men om man modifierar lite så går det bra.
Eller som bestraffning:
N2: Det bästa man kan komma på som straff är dödsslag.
xp-system: Du förlorar 50 xp om du är dum.
Nalle tycker att den här disskusionen är ett j-vla bråk

Nalle med AK4

Swordsman
Fredsmäklare (Läs!)

Det där var ett ovanligt intelligent uttalande.
Det är klart att en halfling ska få vara en paladin om hon vill det.
Men "Nej" säger AD&D:arna "Halflings KAN inte vara paladiner"
Varför inte det? Kan inte en halfling vara paladin?
Det är rollspelsrasism (värre rollspelsrasism).
Samma sak med erfarenhet: Man kan tänka sig att en person som har
mycket erfarenhet i strid och lärt sig mycket om annat kan ha ett mer öppet sinne,
dvs. lättare för att lära sig om nya saker.
Eller att det är helt enkelt roligt att höja sin nivå.
Den där magiska känslan att "nu får jag mer KP"
eller "undrar hur högt mitt attackslag blir".
Man märker tydligt när man är mäktig helt enkelt.
Eller så kan man säga att
framgångsslag faktiskt är mer realistiskt
eftersom man lär sig det man tränar i.
Lösningen är: anpassa efter spelvärld.
D&D är lämpat för heroiskt high-fantasy-rollspelande, där man ska bli stor och mäktig och N2 är lämpat för futuristiskt verkligt rollspelande
där det tar tid att bli bra.
Håll erfarenhetssystem i balans med regelsystemet.
Då blir det bäst.
Nalle

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ännu fler fördomar (OT)

Har ni tänkt på hur orealistiskt det är med färdighetsförbättringsslag?

Alltså, säg att jag har 1 på Finna dolda ting. Jag slår ett förbättringsslag för att jag lyckats använda färdigheten, och lyckas, och får +1 på färdigheten. Summan är då 2.

Tänk, på en sekund har min rollperson blivit 100% bättre på att använda sin färdighet. Bara så där, från en sekund till en annan. Jag menar, vad lärde han sig på den sekunden som gjorde att han kunde boosta sin färdighet med 100%.

Orealistiskt.

Jag ber så mycket om ursäkt till Ripperdoc. Jag vill för formens skull påpeka att jag just nu är dryg och förlänger en OT-diskussion med meningslösa inlägg som bara är till för att få folk att tänka till lite innan de dömer andra system.

Men på nått sätt kände jag att jag var tvungen att posta denna lilla observation.

MVH

Magnus

www.houdini.se

Akan

Veteran
Re: Läs!!! Lär!!! LYSTNA !!!! re till xp sys

Du har helt rätt. Ingen bör dömma ut just ditt system innan de ens har sett det. Jag vill gärna se hur ditt xp-system fungerar. Alltid kul att se andras skapelser.

Akan

ripperdoc

Myrmidon

n2s regler för hur man blir bätre räcker inte till. jag tycker att det skall finnas skillnad på en rollperson som aktivt har spelats i 2 år jämfört med en nygjord. med tanke på den slöa förbättringen i n2 så kan det ibland vara marginellt. </I>

Detta är inget som förbättringsslagssystem behöver ha problem med. Neotech har inte definierat särskilt tydligt exakt när man ska dela ut eller slå förbättringsslag. Det är alltså helt upp till spelgruppen att besluta hur snabbt karaktärerna skall lära sig.
När vi spelar så är åtminstone vi nöjda med den hastighet färdigheter höjs med. Har man överlevt två års action så skulle man vara djävulskt, om man använder förbättringsslagssystemet som oss. Ändock skulle jag inte definiera vårt system som särskilt heoriskt, om alls.
Att kalla det system är inte ens korrekt, allt handlar om vad SL vill ge förbättringsslag för. Istf att byta erfarenhetssystem, dela ut förbättringsslag lite oftare!

/RipperDoc - gillar dessutom spänningsmomentet i förbättringsslag...

G

Guest

Guest
Äntligen!!!!!

Klokt och sant.... Om man fixar ett sysstem som är bra och realistiskt, så e det alltid ok... synd bara att alla tror att det är HELT fel med xp...Man kan göra det bra!!!

(ingen speciell mening med detta inlägg)

Vem är jag??? Vad gör jag här??? Undrar ni åxå det??? Hmm... nä det är nog bara jag...

Nalle med AK4

Swordsman
Re: Äntligen!!!!!

Ja, man kan göra det bra, det håller jag med om. Men det finns olika människor,
och olika människor spelar olika rollspel.
Realistiska typer spelar Eon som fantasyrollspel,
och hjältetyper spelar D&D.
Således kan vi sluta oss till att
Tokugawa helt enkelt inte
ska spela D&D om han tycker att
det är så dåligt.
Fast till cyberpunk tycker jag iof.
att det ska vara realistiskt, man ska ha lätt
att dö av kulor och så.
Det skulle inte vara så kul om man hade
svårare att dö av kulor bara för att man hade större erfarenhet.
Nalle

Snow

Swashbuckler

Förbättringsslagen i neotech är egentligen bara en slumpmässig variant av gamla expert (som är ett xp-system). Använd en färdighet så får du en xp på den. I neotech är det en liten chans att förbättra den (slå förbättringsslag). Stor skillnad, inte.

Massor av färdigheter borde endast kunna höjas genom träning. Man blir inte bättre av att ha utfört dem en gång under ett äventyr. Sen får det ha varit aldrig så lärorikt, det hjälper inte. Jag blir inte märkbart bättre på att simma av att simma över en sjö (även med en skurk i hälarna). osv...

Förbättringsslag är alltså i mitt tycke bara ett xp-system där varje spelare får 1T10-5 (eller så) xp på de färdigheter som man använt. Bra? näe... det tycker jag inte. Varför måste man slumpa till det när man kan få en mjuk och jämn ökning.

Det realistiska skulle vara att ha nästintill ingen ökning av färdigheter om man inte massivt påverkar dem. Knyter nya kontakter i undre världen, går en tvåveckorskurs i unx, gör lumpen. Ingen ökning bara för att man spelar ett scenario. Men det blir tråkigt (som överdriven realism ofta blir).

Angående Merp. Att samla på sig erfarenhet genom att bara resa runt är bra. Det är realistiskt, det är ju inte en promenad i parken. Men jag håller med om att man knappast kan bli bättre på att brygga öl under tiden.

Snow
Dead, but still walking around

ripperdoc

Myrmidon

Visst är jag medveten om att inte ens förbättringsslag är tillräckligt realistiskt. Men jag anser dem ligga bättre till på den skalan än xp-system. Och även om man kallar förbättringsslag för xp-system så är det modiferat, och fungerat till på ett annat sätt, vilket ger en förbättring, IMHO.
Jag tror att man faktiskt lär sig mer när man utför komplicerade uppgifter under ex. stress. Man lär sig mer än att träna. Men, att man slår ett slag under ett äventyr är ju en symbol. För förenklandets skull samlar man alla de små möjligheter att lära sig till ett slag.
Och återigen handlar det om hur spellederaren väljer att fördela förbättringsslagen. Det är där man väljer realismnivå.

/RipperDoc

Lord Lukas

Veteran
Re: XP!!!! system [ot]

Det skulle ju vara synd att avslöja den hemligheten. Bommar man övertydlighet får man skylla sig själv /images/icons/smile.gif

Lord Lukas - lord of the forgotten relm.