ceruleanfive
Bläckfisk
I mitt äventyrsrollspel Vindsjäl har XP-systemet utvecklats till att bli ett slags positiv-feedback-verktyg för spelarna. Spelarna ger varandra en markör när de tycker att någon gör något fränt, säger något roligt, gestaltar snyggt, skapar stämningsfulla situationer, fördjupar relationer etc. I slutet av sessionen summerar spelarna alla utdelade markörer, delar på antalet spelare och får den mängden XP att spendera på mekanisk karaktärsutveckling.
Det här har fungerat sanslöst bra åtminstone i vår grupp. Spelarna bekräftar varandra rejält, man lär sig vad andra uppskattar, man utvecklar gemenskap och firar "bra rollspelande" tillsammans. Det går extra bra i hand med spelets tänkta tema: kamratskap och gemensamma eskapader.
Men sen sitter spelledaren där – alldeles ensam och utanför. Ska inte hen också få vara med och mysa? Vi kör förvisso med rejäla utvärderingar efter varje spelsession, men markör-mekaniken kunde nog göra susen även här.
Frågan blir dock: vad ska spelledaren med XP till?
Det finns ju system som ger spelledaren poäng som kan användas för att sabotera för spelarna. Det är inte det jag är ute efter här – spelledaren är egentligen inte tänkt att ha en särskilt antagonistisk roll i spelet. Har ni koll på system som "belönar" spelledaren med nya konstruktiva verktyg, eller något liknande? Eller har ni kanske egna idéer på hur man skulle kunna komma fram till något skoj på den här fronten?
Det här har fungerat sanslöst bra åtminstone i vår grupp. Spelarna bekräftar varandra rejält, man lär sig vad andra uppskattar, man utvecklar gemenskap och firar "bra rollspelande" tillsammans. Det går extra bra i hand med spelets tänkta tema: kamratskap och gemensamma eskapader.
Men sen sitter spelledaren där – alldeles ensam och utanför. Ska inte hen också få vara med och mysa? Vi kör förvisso med rejäla utvärderingar efter varje spelsession, men markör-mekaniken kunde nog göra susen även här.
Frågan blir dock: vad ska spelledaren med XP till?
Det finns ju system som ger spelledaren poäng som kan användas för att sabotera för spelarna. Det är inte det jag är ute efter här – spelledaren är egentligen inte tänkt att ha en särskilt antagonistisk roll i spelet. Har ni koll på system som "belönar" spelledaren med nya konstruktiva verktyg, eller något liknande? Eller har ni kanske egna idéer på hur man skulle kunna komma fram till något skoj på den här fronten?