Nekromanti XP utan att döda

Rising

Vila i frid
Re: Taktik för en sårad, men slug npc

Ja, det exempel du talar om tycker jag är en solklar enhetlig encounter; dvs ingen xp skall delas ut efter flykten. Vad motståndaren gör i sin flykt och sitt helande är ju att bränna resurser. En encounter är inte avgjord via flykt förrän förlorarna flyr för att återställa resurser.

(Det står förmodligen inte så uttryckligt i någon regelbok, men tittar man på någon av alla de varelser som har en hit & run-taktik så förstår man ju att gränsdragningen mellan deras naturliga strategiska reträtter och deras nederlagsflykter går just där.)

En bra sak med din Encounter (nu lämnar jag ämnet lite) är att du på ett naturligt sätt fick en stegrande utmaning. Klarar minotauren sina motståndare så tar han dem själv - börjar han få problem så flyr han för att sedan kalla in kavalleriet. Det finns flera varelser i D&D som går ut lätt för att sedan skruva upp intensiteten ett snäpp extra om de börjar få problem - men i deras fall ser det bara tillgjort och konstgjort ut. Jag tänker exempelvis på Displacer Beasts som anfaller med extra tentakler om de nödvändigtvis behöver. Rent spelmässigt så framstår de som helt dumma i huvudet - eftersom de ju inte skulle förlora på att anfalla med allt de hade i precis varenda läge. Sådana ospeliga regler hatar jag, så det gläder mig att din encounter var smartare upplagd.

/Rising
som för några dagar sedan såg en tvestjärt krypa omkring på golvet och fångade den under ett glas, för att sedan låta den krypa omkring där och dö av hunger/syrebrist några dagar efteråt.

Nu när jag skrev detta så kom det en annan tvestjärt krypande bredvid mig, fast denna var typ tre gånger så stor - den största, vidrigaste tvestjärt jag sett - och för ett kort ögonblick tyckte jag mig se en röd ljusglimt av hat i dess blick och höra den väsa "payback time!" mellan sina käkmandiblar. Hoppade till utbrast ett "gasp!"-läte, som om jag vore en storbröstad damsell in distress.

Sedan fångade jag den under samma glas, och nu skall jag låta honom få se kvarlevorna av sin kompis. Hoppas han äter upp honom. Cannibal Holocaust all over...

Organ

Out of time, out of mind
Re: Taktik för en sårad, men slug npc

Min fråga till dig blir: vilken taktik är smartast?
Som du beskrev det så verkar "fly-för-att-komma-tillbaka-lite-senare"-metoden vara klart bäst. Detta såtillvida inte PCna kan antas tjäna mer på en paus, då även de då får en chans att hela sig osv.

Eller finns det någon annan strategi för motståndaren som är ännu smartare?
Nuke from orbit?

/Anders

J_L_Seagull

Veteran
Enligt min DM stil hade rollpersonerna fått Exp om de verkligen är orsaken till att monstrena flyr. Det hela hänger lite på "Varför attackerade monstrena?". Är svaret: "Slå ihjäl PC" så har PC undvikit detta. Dock, om svaret är "Testa styrkan på PC" eller "Distrahera PC" osv osv, så hade jag inte givit exp.

Att understryka är att jag extremt sällan kör med stridsbaserad exp. Mina spelare får exp vid spelomgångens slut eller vid annat lämpligt avbrott (typ provianteringstur till Pizzerian) och dessa exp baseras på deras uppfinningsrikedom, rollspelande, stridsfärdigheter osv. Enklare att hålla räkningen och ge dem en klump exp med jämna mellanrum, beroende på deras prestationer.