Nekromanti XP vs. Inlägg

Storuggla

Champion
Man får XP för att meddela moderator och skriva artiklar på huvudsidan också.

Storuggla, so it's greater

solvebring

Superhero
Kort och gott.
Man får XP för all sorts delaktighet man utövar.
För antal inloggningar, trådstarter, inlägg, artiklar osv.
Så XP är inte = antal inlägg, utan = all positiv delaktighet man har.

Dimfrost

Special Circumstances
Som de andra har sagt. Det finns en bunt andra grejer som ger XP också.

Själv tycker jag att systemet suger, och det skulle ha avskaffats (man skulle ha sett hur många XP man hade i profilen, men vid inlägg och i användarlistan skulle inlägg räknas i stället) om Gardener hade haft lust att koda det. Nu blev det tyvärr inte så, och när jag inte är redaktör längre lär det inte finnas någon som kan driva frågan. Det är naturligtvis inte så viktigt (fria titlar var betydligt högre prioriterat, till exempel) men lite trist.

/Dimfrost

Nightowl

Champion
OT-gnäll! Många inlägg !=bra :(

På tal om inlägg, tycker jag alla försök att öka antalet inlägg, typ ge XP för det, är fullständigt bonkers. Få många inlägg klarar ju vem som helst, kolla in mej bara! Meningslösa inlägg tar typ ingen tid och kräver ingen energi att göra.

Erik

Rickard

Urverk speldesign
Själv tycker jag att systemet suger, och det skulle ha avskaffats (man skulle ha sett hur många XP man hade i profilen, men vid inlägg och i användarlistan skulle inlägg räknas i stället)...
Kan man få någon förklaring?. Just nu är det endast en personlig preferens från din sida som inte direkt säger mycket. Konstigast är det ändå att du vill ha kvar XP någonstans istället för att helt ta bort det. Då tycker jag att huvudargumentet till att det bör visas att man har bidragit till sidan slår mycket högre i betydelse, istället för att enkelspårigt visa hur många inlägg man har gjort. För vad har det för betydelse egentligen?

/Han som tror att egenvalda titlar skulle ta bort eventuellt XP-jagande

Feuflux

omjonasson.se
Totalfånigt inlägg det här

Eftersom Lindenius är användarombudsman nu så tycker jag att han ska bedöma varje enskilt inlägg och ge det 3 XP om det är bra, 1 XP om det är ok, 0 XP om det är ett standardinlägg och -10 XP om det är skräp.

Vid -100 XP så bannas man. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
XP är artificiellt och meningslöst eftersom det inte går att veta vad man har fått poängen ifrån. Man bidrar inte till sidan genom att rösta på trådar, liksom. Planen var att det förutom antal inlägg även skulle stå antal artiklar och nyheter vid varje inlägg (och inte bara i profilen som är fallet i dag).

Så här i efterhand skulle jag nog snarare vilja ha bort all information om hur aktiv man har varit på forumet (i de bemärkelserna) från inläggen, och enbart visa sådant i profilen.

Och visst, man skulle kunna ta bort XP helt och inte ens ha kvar det i profilen (men dock i databasen, om man skulle vilja ändra sig senare; jag ogillar informationsförstörelse) men jag tänkte ha det där för de som faktiskt tycker det är trevligt som det är i dag.

Fria titlar är också en poäng, ja. Allt som minskar antalet meningslösa inlägg är av godo i mina ögon.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Det slog mig när jag funderade över det här att det skulle vara lätt att fixa. Att låta inlägg ersätta XP överallt där det räknas, till exempel i användarlistan och som ett mått på vilken titel man ska få, kräver ju en del kodning. Att däremot bara ta bort visning av XP vid inläggen (utan att sätta in något annat, typ inlägg + artiklar + nyheter, i stället) är väldigt enkelt. Jag minns att jag har sett den filen bland de templates man kan ändra via adminmenyn, och Ackerfors känner säkert också till det. Om ni skulle vilja ändra det så tills vidare, alltså.

/Dimfrost

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Är inte det att göra saker och ting baklänges?

Du borde väl snarare ta bort helt antalet postade inlägg och gömma undan det så gott det går. Istället bör det visas hur man bidrar till sidan. I samma stund borde även det ses över hur bidragen ger XP också.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Är inte det att göra saker och ting baklänges?

Du borde väl snarare ta bort helt antalet postade inlägg och gömma undan det så gott det går. Istället bör det visas hur man bidrar till sidan. I samma stund borde även det ses över hur bidragen ger XP också.
Nä, jag borde inte göra någonting alls. :gremlaugh:

/Dimfrost

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Är inte det att göra saker och ting baklänges?

Ooops... :gremblush:

Var inte meningen att peka ut dig då. Tänkte mer i allmäna lag, typ "man borde". Sorry 'bout that!

Organ

Out of time, out of mind
Fria titlar är också en poäng, ja. Allt som minskar antalet meningslösa inlägg är av godo i mina ögon.
Jag tycker att man vid ett visst antal xp istället ska få bestämma andras titlar. :gremelak: Det kan bli hur kul som helst! :gremgrin:

/Anders

Foggmock

Myrmidon
Jag har ju föreslagit det som en doneringsgenererande instans tidigAre, man kan ta 10:- för att ändra sin egen titel och 25:- för att ändra nån annans titel en månad eller något, sålänge man såklart följer forumsreglerna (och kan ge en rolig motivering :gremgrin:).