Nekromanti XXX!!!!!!

MikaelGavriel

Veteran
Okej, nu när jag har eran uppmärksamhet så tänkte jag fråga hur själva systemet funkar i DoD v6 jämfört med tidigare DoD som t.ex. v4 då det nu saknar baschans.
Är det en nackdel eller är det bättre eller som ingen skillnad alls?

Jag funderar på att köpa v6 eftersom det verkar rätt bra, jag gillar illustrationerna också.
Speciellt den på en Dvärg som någon la in för ett tag sen.

Någon som har synpunkter om det här kan gärna svara på det här inlägget så jag får bli lite mer utbildad i ämnet.

/Mikael - Han utan slogan

teddy

Warrior
jag tycker...

Jag tycker det är en nackdel. Men det är meningen att man ska vara *dålig* från början så det är ju rätt på sitt sätt. Men själv tycker jag att man borde ha lite grundchans i färdigheter som hoppa och klättra m.m.
Men det har ju släppts massa husregler om det så det är ju bara att kålla upp dom, eller fixa själv

Mörkrets Furste

Archer

Swashbuckler
Jag tycker att systemet för hur man hanterar färdighetsanvändande numera är bättre än tidigare. Det blir mindre att sitta och slå för färdigheter. Samt att när man väl använder färdigheter så använder man inte mestadels negativa modifikationer på grund av höga FV (som i tidigare utgåvor) utan även en hel del positiva modifikationer till CL.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Rickard

Urverk speldesign
XXX!?!?!?!

Först av allt så vill jag säga att jag bara bläddrat igenom en DoD6-bok och kan inga regler därifrån men som jag ser det så borde grundegenskaperna spela in på hur man är på färdigheterna. En smidig borde vara lite bättre på att säg.. gå på rep än en osmidig från början.

Fast i EDD så fick alver + på BC i FTD, Ly o.dyl:a färdigheter, vilket är lite konstigt för efter ett tag så kan en människa höra lika bra än en alv. En husregel jag såg var att lägga på BC som ett plus på FV vilket är en bra lösning som jag faktiskt inte kör med(!).
Börjar komma ifrån ämnet litet så jag slutar hä....*

/[color:green]Han</font color=green> som undrar varför man inte kommit på en förk. för grundegenskaper

Hasse

Hero
Istället för baschans så slår spelarna ett grundegenskapsslag som man modifierar utifrån hur svårt det bör vara för spelarna att klara det de vill göra.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-01-30 23:41.</EM></FONT></P>

trollet

Warrior
det är bättre!
striderna är roligare nu
eftersom man inte har typ fv 21
i alla vapen
utan typ har 8 nu.

Rickard

Urverk speldesign
Re: XXX!?!?!?!

Så det finns verkligen förk. el. hittade du på?

/[color:green]Han</font color=green> som tycker sig känna igen förkortningarna

neuter

Swordsman
Re: XXX!!!!!! [OT]

Det är en film på tv1000 ikväll som heter XXX - olaga intrång :gremsmile: ...

antog bara att rubriken egentligen syftade på något sådant.

"Soylent Green is people!"