Nekromanti XYZ12-b=15%

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,272
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
.

Jag har skrivit ett antal konstiga inlägg med oklart innehåll, vill han bara visa det här? vill han ha hjälp, eller vill han bara visa "hur duktig han är"?
Är det en fråga eller ett svar till något?


Så därför tänkte jag att jag skulle skriva ett inlägg till.


Det här är då ett tärningsförfarande som ämnat till att rubba på fördelningen "dålig misslyckas ofta men då bra - bra misslyckas sällan men ofta olika bra" en aning. Utöver detta så finns det inget innehåll i inlägget. Det hör inte till något annat och det finns inget mer än vad som kommer fram i det här inlägget.

Som exempeltärning kommer jag använda Txyz12... nä jag skämtar, det blir en vanlig T20. Som framkommer mellan raderna, så kan man använda vilken tärning man vill.

------------här börjar inlägget

För att lyckas med sin färdighet, ska man slå över sitt värde.

Ju lägre färdighetsvärde man har, desto större chans har man att lyckas.


Dock är resultatet [tjugo]=(maxvärdet på täningen jag använder)] alltid [katastofalt misslyckande], oavsett vad man har i färdighetsvärde.

Slår man exakt [sitt värde]=(färdighetsvärdet)] är det ett [speciellt lyckat slag].

[Effekt]:en av lyckad eller misslyckad handling, är differansen från [sitt värde] (uppåt eller neråt). Eftersom [tjugo] är automatiskt misslyckande och det inte går att slå possetiv differans vid värde nitton, så ligger färdighetsvärderna mellan ett och arton (1-18).

Slår man precis [sitt värde] eller [tjugo], så slår man en gång till; det vill säga en så kallad [kontrolltärning] för att se hur man ska tolka resultatet.

[kontrolltärning vid katastofalt misslyckande]
Slår man över [sitt värde] är det ett vanligt misslyckande.
Dock ett som inte går att dölja. Lyckas man inte slå över [sitt värde] är det ett katastofalt misslyckande.

[Effekt] räknas som vanligt.

[kontrolltärning vid speciellt lyckat slag]
Slår man under [sitt värde] är det en vanligt lyckand handling.
Lyckas man slå över [sitt värde] är det ett speciellt lyckat slag.

[Effekt] räknas inte som vanligt.

Slår man under [sitt värde] har man lyckas med [maximal differans], slår man över [sitt värde] lägger man eventuell possetiv differans till [maximal differans].

[tjugo]=(maxvärdet på täningen jag använder)]

[katastofalt misslyckande]=väldigt dåligt resultat som är sämre än misslyckat]

[sitt värde]=(färdighetsvärdet)varierar mellan 1 och 18]

[speciellt lyckat slag]= väldigt bra resultat som är bättre än lyckat]

[Effekt]=differans mellan (sitt värde) och tärningsresultat]

[kontrolltärning]=ett extraslag för att utröna vad eventuella resultat av ett (katastrofalt misslyckande) eller (speciellt lyckat slag) ger]

[maximal differans]=maximalt värde man kan få i differans mellan (sitt värde) och tärningsutfallet, utan att man slagit (tjugo)]




-----------------slut på inlägget

Jag hoppas att någon får användning av detta. Egentligen hoppas jag att någon hoppar på mig och sliter upp strupen på mig, inte bokstavligen nu. Utan att de visar på att jag är ett ärkemiffo som inte läst på min matte.
Eller nåt annat roligt.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: XYZ12-for dummies

Jag kan inte påstå att jag har gjort någon närmare analys eller någon form av testande, men vid en första anblick tycker jag att det verkar vettigt. Du får till "katastrofalt misslyckande" lagom många gånger i mitt tycke och det samma gäller "särskilt lyckat". Om du verklign är intresserad av hur det fungerar kanske du kunde rita någon graf som visar sannolikheten att få vissa resultat med några givna exemeplvärden? Generellt sätt gillar jag inte system där turen spelar en såpass stor roll (det vill säga du slår bara en tärning och har en linjär slumfördelning=), men jag tycker i alla fall att du löst problemet med fummel och perfekta slag på ett mycket bättre sätt än en hel del andra spel som använder snarlika regler.

Sedan förbehåller jag mig rätten till att ändra mig om det visar sig att jag har förstått dina regler helt fel :gremsmirk:
 
Top