Mask_UBBT
Hero
Okej, är är mitt nya system. Eller en bit av det iaf. Närmligen stridsbiten. Wohoo!
Hursom, hela systemet är baserat på bluff-stopp-principen. Ni vet, den där man spelar ett kort med baksida uppåt och säger till motståndaren vad det är för kort. Om man inte kan lägga så lägger man ett annat kort, och ljuger. Om motståndaren då synar din bluff får du ta upp tre kort och det blir hans tur, men om han synar dig och det visar sig att du tog den smala vägen och inte ljög så är det istället han, det misstrogna svinet, som inkasserar de tre korten och skammen i att inte få börja.
Hursom, hur fungerar då systemet? Well, det är, tills vidare, ett bonka-bonka-system, jag har alltså inte lagt in element som förflyttning, vindhastighet, estetisk tuch eller koola fraser ännu, så ni får överleva utan dessa. Tuff avföring.
Vad behöver man?
En kortlek. Gärna grön. Man ska ha sju kort på handen, säger vi. Det är ett fint tal. Man får nya kort varje, så kallad "spelrunda". Jag tror det är i min familj vi kommit på det ordet.
Hur man utför en handling
Man utför en handling, och märk nu att vi bara har stridshandlingar, genom att lägga ut de kort som krävs för den specifika handlingen uppåner framför sig, och sedan säga en handling till motståndaren. Det behöver inte vara den handling som man lagt korten för, och detta motsvarar möjligheten att "finta" sin fiende.
Efter att den första personen lagt sina kort lägger den andre sina på bordet. Efter detta lägger den första sitt svar på det till höger om sina första kort, motståndaren bemöter det genom att lägga sitt påföljande svar emot dem, osv, osv, tills ingen har kort på handen längre. Den sista attacken som lagds ut kommer räknas som den första i nästa runda(alltså, när man fått nya kort).
När detta har gjorts så vänder man upp korten i kronologisk ordning, och kollar vad det får för effekter.
Vilka kort krävs för en handling?
Beror på hur handlingen ser ut. Varje stidsstil har ett set med olika komponenter, ju bättre tränad man är, desto fler komponenter har man. En komponent kan vara en specifik färg eller valör, men inte bägge samtidigt. "Hjärter sju" kan alltså inte vara en komponent, men "Hjärter" kan vara en och även, förvånansvärt nog "sju".
De fyra olika sviterna motsvarar olika sätt att göra saker på i enlighet med de olika stridsstilarna. Ska vi ta stridsstilen "Ninja" så kan spader vara "Swift", Hjärter vara "Sneaky", klöver vara "Like a FOX!", och ruter vara… öh… "På taket" eller något. Valörerna delas upp på diverse "skillz", som "backstab" och sådant. Nu har man genast möjligheterna att köra en Swift Backstab, Sneaky Backstab, Backstab like a FOX! och Backstab på taket. Get it? Man "komponerar" alltså sina egna attacker. Det här innebär att en person kan ha upp till… öh… *räkna*… 52 attacker! Fan vad jag är dum som inte kom på det på direkten!
Nå, eftersom ninjan inte ska bli mobbad bara för att han har så många skillz att han aldrig kommer få sin Hjärter Sjua och därmed sin "Sneaky backstab" så KAN han göra så att han lägger ett kort med rätt valör och en med rätt färg. Alltså, exempelvis, klöver sju och hjärter tre. Dessa räknas då som ett kort, men eftersom man har begränsat med kort är detta bara något man kommer vilja göra i särskilda fall.
Vad händer när man fintar?
Om man fintar, och blir synad(motståndaren kan ju välja att kolla på dina kort om du ljuger), så får man fetminus på sin attack. På något vis. Jag har inte tänkt ut hur, ännu. Detta representerar att motståndaren drar nytta av att han genomskådar dig. Om man blir synad och inte har fintat så blir det istället motståndaren som blir illa behandlad. Detta eftersom han, typ, står och blänger på dig för att se om du luras.
Men, om det lyckas, och man inte får sin fint synad, så kommer din motståndare ha förberett sig för en helt annan attack, och lämnar(kankse) motståndaren oförberedd för just DIN attack.
Men … Hur träffar jag?
Öh. Det gäller att man kan sina skills. För att möta Swift Backstab måste man möta både Swift och Backstab samtidigt. Swift kan väl då mötas av Swift, bara, medan Backstab kan mötas av Blocking, Ducking, osv. Man kan ju såklart göra motattacker. Som, exempelvis, Swift Ducking Penetrating Strike, eller whatever.
Skador och sådant, då?
Ja, jag orkar inte göra något avancerat. Vi säger väl att vi har Armour Classes på 1-6, där 6 är dåligt. Slå 1T6-Antal träffar. Den negativa effekten = skadan.
Får jag spela flera attacker på en gång?
Ja, men då måste du lägga en hög för varje attack, så du inte kan fuska och lägga kortkombos som blir omöjliga att syna om du bluffar, eftersom att du skulle kunna bestämma dig för att det är något annat.
Vill du bära mina barn?
Nä.
Hursom, hela systemet är baserat på bluff-stopp-principen. Ni vet, den där man spelar ett kort med baksida uppåt och säger till motståndaren vad det är för kort. Om man inte kan lägga så lägger man ett annat kort, och ljuger. Om motståndaren då synar din bluff får du ta upp tre kort och det blir hans tur, men om han synar dig och det visar sig att du tog den smala vägen och inte ljög så är det istället han, det misstrogna svinet, som inkasserar de tre korten och skammen i att inte få börja.
Hursom, hur fungerar då systemet? Well, det är, tills vidare, ett bonka-bonka-system, jag har alltså inte lagt in element som förflyttning, vindhastighet, estetisk tuch eller koola fraser ännu, så ni får överleva utan dessa. Tuff avföring.
Vad behöver man?
En kortlek. Gärna grön. Man ska ha sju kort på handen, säger vi. Det är ett fint tal. Man får nya kort varje, så kallad "spelrunda". Jag tror det är i min familj vi kommit på det ordet.
Hur man utför en handling
Man utför en handling, och märk nu att vi bara har stridshandlingar, genom att lägga ut de kort som krävs för den specifika handlingen uppåner framför sig, och sedan säga en handling till motståndaren. Det behöver inte vara den handling som man lagt korten för, och detta motsvarar möjligheten att "finta" sin fiende.
Efter att den första personen lagt sina kort lägger den andre sina på bordet. Efter detta lägger den första sitt svar på det till höger om sina första kort, motståndaren bemöter det genom att lägga sitt påföljande svar emot dem, osv, osv, tills ingen har kort på handen längre. Den sista attacken som lagds ut kommer räknas som den första i nästa runda(alltså, när man fått nya kort).
När detta har gjorts så vänder man upp korten i kronologisk ordning, och kollar vad det får för effekter.
Vilka kort krävs för en handling?
Beror på hur handlingen ser ut. Varje stidsstil har ett set med olika komponenter, ju bättre tränad man är, desto fler komponenter har man. En komponent kan vara en specifik färg eller valör, men inte bägge samtidigt. "Hjärter sju" kan alltså inte vara en komponent, men "Hjärter" kan vara en och även, förvånansvärt nog "sju".
De fyra olika sviterna motsvarar olika sätt att göra saker på i enlighet med de olika stridsstilarna. Ska vi ta stridsstilen "Ninja" så kan spader vara "Swift", Hjärter vara "Sneaky", klöver vara "Like a FOX!", och ruter vara… öh… "På taket" eller något. Valörerna delas upp på diverse "skillz", som "backstab" och sådant. Nu har man genast möjligheterna att köra en Swift Backstab, Sneaky Backstab, Backstab like a FOX! och Backstab på taket. Get it? Man "komponerar" alltså sina egna attacker. Det här innebär att en person kan ha upp till… öh… *räkna*… 52 attacker! Fan vad jag är dum som inte kom på det på direkten!
Nå, eftersom ninjan inte ska bli mobbad bara för att han har så många skillz att han aldrig kommer få sin Hjärter Sjua och därmed sin "Sneaky backstab" så KAN han göra så att han lägger ett kort med rätt valör och en med rätt färg. Alltså, exempelvis, klöver sju och hjärter tre. Dessa räknas då som ett kort, men eftersom man har begränsat med kort är detta bara något man kommer vilja göra i särskilda fall.
Vad händer när man fintar?
Om man fintar, och blir synad(motståndaren kan ju välja att kolla på dina kort om du ljuger), så får man fetminus på sin attack. På något vis. Jag har inte tänkt ut hur, ännu. Detta representerar att motståndaren drar nytta av att han genomskådar dig. Om man blir synad och inte har fintat så blir det istället motståndaren som blir illa behandlad. Detta eftersom han, typ, står och blänger på dig för att se om du luras.
Men, om det lyckas, och man inte får sin fint synad, så kommer din motståndare ha förberett sig för en helt annan attack, och lämnar(kankse) motståndaren oförberedd för just DIN attack.
Men … Hur träffar jag?
Öh. Det gäller att man kan sina skills. För att möta Swift Backstab måste man möta både Swift och Backstab samtidigt. Swift kan väl då mötas av Swift, bara, medan Backstab kan mötas av Blocking, Ducking, osv. Man kan ju såklart göra motattacker. Som, exempelvis, Swift Ducking Penetrating Strike, eller whatever.
Skador och sådant, då?
Ja, jag orkar inte göra något avancerat. Vi säger väl att vi har Armour Classes på 1-6, där 6 är dåligt. Slå 1T6-Antal träffar. Den negativa effekten = skadan.
Får jag spela flera attacker på en gång?
Ja, men då måste du lägga en hög för varje attack, så du inte kan fuska och lägga kortkombos som blir omöjliga att syna om du bluffar, eftersom att du skulle kunna bestämma dig för att det är något annat.
Vill du bära mina barn?
Nä.