...jag var just inne på Wizards of the Coast's hemsida. Jag vill nu för allt i världen inte låta som en pessimist, men det jag såg (främst frågeformuläret angående det nya Star Wars RPG) gjorde mig extremt skeptisk.
"The game must be set in the Episode I time frame."
Formuläret ställde sina frågor som påståenden, vilkas önskvärdhet man fick bedöma på en femgradig skala. Tyvärr var frågorna underligt vinklade, och mest inriktade på "vill ni att man ska kunna spela detta?" Exempel följer:
"The game must center around Jedi characters." (Luktar lite AD&D, faktiskt, i det att man automatiskt är en s.k. "hero")
"The Game must have options for playing in other time periods." (Hell yes!)
"The base game should cover starship combat."
I synnerhet den där sista har en en smula obehaglig överton. I SWRPG Sec. Ed., revised and expendable (hrm) finns alla dessa regler - och ja, de har vissa brister, men hinten tycks vara att man på WOTC siktar in sig på att klämma ut extra regelböcker, ju fler dess bättre. De tänker alltså inte gå efter den princip som WEG, Neogames och WW följer, den där lustiga där man släpper grundreglerna i en box. Näe, vill man vara löjlig och spela Star Wars i rymden är det mycket möjligt att man får vänta tills sourceboken kommit ut.
"It's a testament to the strength of Star Wars that so many people care very deeply about the universe, and we're committed to carrying on the tradition of quality and excitement that is inherent in the Star Wars legacy. Therefore, we want to give fans a forum to express their opinions and help us make the products be as good as they can be," said Bill Slavicsek, director of Roleplaying Game Development and lead designer for the new Star Wars roleplaying game."
Detta uttalande från ledaren av det team som totalt slaktat Star Wars - kontinuiteten. Slavicsek är en av de som tagit WEG's sämst researchade material och publicerat det som referensbibel till SW. Det är iofs upp till honom om han vill göra det; jag är bara lite orolig när WOTC vill börja om på nytt och sätter Slavicsek som projektledare.
Visst, jag kan mycket väl ha fel. Kanske kommer WOTC att göra ett kanonspel. Men läser man mellan raderna så ser man att spelet redan nu tycks vara väldigt beroende av sina regler - läses svårmodifierat - och det ser jag på med stor oro. För jag tvivlar i så fall på att det kommer att vara särdeles snabbt.
--
Björn Pau
"The game must be set in the Episode I time frame."
Formuläret ställde sina frågor som påståenden, vilkas önskvärdhet man fick bedöma på en femgradig skala. Tyvärr var frågorna underligt vinklade, och mest inriktade på "vill ni att man ska kunna spela detta?" Exempel följer:
"The game must center around Jedi characters." (Luktar lite AD&D, faktiskt, i det att man automatiskt är en s.k. "hero")
"The Game must have options for playing in other time periods." (Hell yes!)
"The base game should cover starship combat."
I synnerhet den där sista har en en smula obehaglig överton. I SWRPG Sec. Ed., revised and expendable (hrm) finns alla dessa regler - och ja, de har vissa brister, men hinten tycks vara att man på WOTC siktar in sig på att klämma ut extra regelböcker, ju fler dess bättre. De tänker alltså inte gå efter den princip som WEG, Neogames och WW följer, den där lustiga där man släpper grundreglerna i en box. Näe, vill man vara löjlig och spela Star Wars i rymden är det mycket möjligt att man får vänta tills sourceboken kommit ut.
"It's a testament to the strength of Star Wars that so many people care very deeply about the universe, and we're committed to carrying on the tradition of quality and excitement that is inherent in the Star Wars legacy. Therefore, we want to give fans a forum to express their opinions and help us make the products be as good as they can be," said Bill Slavicsek, director of Roleplaying Game Development and lead designer for the new Star Wars roleplaying game."
Detta uttalande från ledaren av det team som totalt slaktat Star Wars - kontinuiteten. Slavicsek är en av de som tagit WEG's sämst researchade material och publicerat det som referensbibel till SW. Det är iofs upp till honom om han vill göra det; jag är bara lite orolig när WOTC vill börja om på nytt och sätter Slavicsek som projektledare.
Visst, jag kan mycket väl ha fel. Kanske kommer WOTC att göra ett kanonspel. Men läser man mellan raderna så ser man att spelet redan nu tycks vara väldigt beroende av sina regler - läses svårmodifierat - och det ser jag på med stor oro. För jag tvivlar i så fall på att det kommer att vara särdeles snabbt.
--
Björn Pau