Nekromanti Ye olde magic shoppe

Eleas

Hero
Re: Svårhanterade demoner

"Ja, du har helt rätt i att nekrotropi är svåralstrad och således en aspekt där alstrade filament från en artefakt är ett tacksamt hjälpmedel.
Vad gäller pyrotropin så kräver den i och för sig inte att man dödar något men likväl måste du har tillgång till något som brinner som helst inte skall vara längre ifrån dig än lågans höjd. En sådan eld skapas enkelt med exempelvis lite alstrad ataxatropi som man transdformerar till pyrotropi. Fiendemagiker som stöter på en pyromantiker är dock i regel införstådd i detta faktum varid de lär försöka släcka elden bland det första de gör. Utan eld ingen pyrotropi (såvidare vi inte snackar kroppslig alstring vilket suger big times). Av bland annat den anledningen kan en artefakt som genererar pyrotropiska filament vara en god investering för eldmagiker."

Point, set, match. Håller med helt.

"Med risken för att bli tjatig måste jag än en gång hänvisa till Balansens lag dvs. att allting sker till ett pris. Den magiska energin som brukas vid exempelvis en sådan "tända vaxljus" effekt måste komma någonstans ifrån. I det fallet hade det säkerligen räckt gott och väl med en fjuttig demon av 1 rangen som "magiskt batteri". "

Exakt! Jag gillar inte idén med "fjuttiga" demoner, helt enkelt. För mig är en demon alltid något som bör vara värt respekt.

"Alternativet är ju att du istället installerar en ackumulator som du kan pumpa in ett begänsat antal filament i. Dock så går ju dessa att fylla på igen varvid du alltså har en viss repeterbarhet vad gäller artefakten."

...jag antar iofs att man kan bygga en artefakt som lägger en provosorisk ljusformel och matas som ackumulator. Iofs, frågan är i så fall, provosoriskt knuten till vad?

(Off-topic, jag vet, men likväl intressant.)

"Nja, ditt exempel innehåller en del frågetecken i min mening. Först och främst har Effekten "Identifiera" Beröring som räckvidd."

Jäpp. Jag tolkade det helt enkelt som att den på det fysiska planet inte behöver ha någon räckvidd (det är svårt att annars avgöra vad för räckvidd som vore lämplig).

"Detta kräver alltså att du måste röra vid demonen ifråga för att få dess sanna namn vilket naturligtvis är en omöjligthet då demonen befinner sig på andeplanent (det verkar dock som om de glömt detta faktum vad gäller Ritulen "Fjärde rangens demonologiska nedkallning" i grundboken också). Således borde det krävas en modifiering med effekten Avstånd för att det hela skall funka vilket som bekant ökar mängden filament och på så vis den generella svårigheten."

Jag vet inte, faktiskt. Vi vet ju inte hur långt avståndet är, och jag tolkade den helt annorlunda - dvs att effekten ifråga snarare skapar en "markerare" med hjälp av ett befintligt Sant Namn. Effektens avstånd skulle då handla om hur nära den andra effekten ("nedkalla", t.ex.) den vävdes.

"För det andra så gäller din ritual förvisso i övrigt en demon av andra rangen (även om du felaktigt skriver att du väver Identifiera och Nedkalla med ett filament trots svårigheten på Ob2T6)"

Gah, jag vet. Jag slarvade, helt enkelt.

"men redan då är vi uppe i en ritual av 10 magnituden. I jämförelse med grundboken så gör det ritualen till en av de svårare. Lägg där till det faktumet att det borde krävas en avståndsmodifiering så blir den ännu högre. En andra rangens demon är dessutom inte särskilt mycket att hänga i julgranen men om vi vill ha mäktigare demoner så blir det naturligtvis saker o ting mycket svårare."

Mmm. En andra gradens demon är dock ganska nyttig, och relativt säker. Man kan göra mycket roliga saker med en sån. :gremsmile:

"Slutligen så är grundsvårigheten för din ritual Ob7T6 för att lyckas utveckla den med Teoretiskt magi. Detta kan naturligtvis sänkas med hjälp av matematiskta uträkningar och ökad tidsåtgång men likväl är det i grund och botten inte särskilt enkelt."

Jäpp, jag är medveten om det. Jag ser det som något man måste pyssla med ett tag för att färdigställa på ett hyfsat sätt.

"Inte om du endast kallar ner demonen (utan några varaktighetsmodifierande effekter) i stället för att kalla ner den OCH dessutom sedan spärra in den."

Där har vi ytterligare ett frågetecken. Jag har liksom aldrig varit säker på hur jag ska tolka demonens varaktighet. Jag vet att demonen spärras in med Binda Demon, men jag har hela tiden undrat vad som händer när Nedkalla - effektens varaktighet löper ut. Visst, demonen är bunden, men är den fortfarande det när förutsättningarna för dess närvaro på Mundana tas bort?

"Håller med dig fulltständigt - Eons abstrakta och tvådimensionella andevärld är inte särskilt fantasieggenande. Rent dramaturgiskt suger den faktiskt fett. Då tycker jag bättre om exempelvis WoD-spelens syn på det hela då andevärlden faktiskt är en plats man kan spela i då den ter sig delvis som en fysisk verklighet."

Jo, det stämmer, och Neogames originalsyn gick fetbort ganska fort när vi spelade. Det funkade helt enkelt inte. Vad vi istället anammade var något slags mystiskt Amber / WoD / Grå Hallarna - hopkok; en slags underlig halvrealitet där kluster av själar lyser upp mörkret.

"I mitt fall så intresserar det defenitvit inte, minst då det som du kanske har märkt är ett ämne som går att spekulera i rätt friskt. Förtydligande av det hela vore därför inte fel. Dock så skulle jag naturligtvis önska att en sådan artikel baserades på de magiska lagar som redan finns varvid balans blir ett önskvärt rättesnöre..."

Lita på det. Jag må ogilla hur demonerna hanteras på vissa plan, men målet är ändå att presentera extramaterial för Eon som folk kan använda.

--Björn, som undrar hur Ljusetsriddare undvek nervkollaps när tiden kom att hantera Romans galenskaper