Någon som spelat eller åtminstone läst Yggdrassil. Åsikter? Jag tycker det verkar välskrivet vid en första anblick där spelförfattarna tycks inlästa på mytologin.
Jag har spelet i min ägo eftersom jag vann det i Storugglas galna lotteri nyligen. Däremot har jag inte mer än bläddrat igenom det. Tveksamt om jag kommer att spela detta, vill jag spela vikingasagor blir det nog snarare någon form av Trudvang-spelande. Tror mekaniken är tärningspölar med T10:or. Om det finns intresse kan jag kolla närmare på spelet.
Utan att ha spelat det så är min åsikt att jag inte är direkt impad av det. Regelsystemet håller inte riktigt ihop utan verkar vara ihopbankat av småbitar utan någon större tanke på integrationen. Jeremy Clarkson hade nog beskrivit regelsystemet som nåt i stil med en gengasdriven pulsjetmotor på en glasfiberkopia av en Lambourghini Countach - den vill verka vara modern och häftig, men är hopsmäckad av bitar ur farsans garage på något som är en kopia av det som var ballt för trettio år sedan.
Dessvärre fortsätter den här designtanken (eller avsaknad av) till världen också. Det börjar med att uttryckligen säga att man spelar hjältar i en episk ståry, för att sedan grotta ner sig i riktigt ordentligt ålfiskande (dvs mängder med smådetaljer om vardagslivet). Det är inget fel på ålfiskande och det är inget fel på episkhet, men de två funkar inte riktigt ihop.
Det blir inte riktigt bättre av att layouten är enklast jävla "dumpa text i tvåspaltig formatmall och sen printa skiten"-layout utan minsta eftertanke eller efterbehandling. Valet av bakgrundsplattor gör att texten ibland blir helt oläslig.
Tro mig, jag vill gilla Yggdrasill, men jag kan inte. Det är så uppenbart att spelet är hopbyggt av någon som är totalt ärkefrälst på vikingar men inte har någon riktig tanke på hur man bygger spel som håller ihop. Jag vill hitta det perfekta vikingaspelet, och tyvärr är det inte Yggdrasill.
Arfert said:
Det man kunde se på filmen på hemsidan såg ju hyfsat ut layoutmässigt. Har sett mycket värre. Sen gillar jag aldrig att ha en massa saker bakom texten, hur ljusa de än är. Såg lite ut som senaste Trudvang, ur den synvinkel.
Äsch. Jag hade hoppats ett bra fantasy-vikingspel. Hakanlo och jag funderade också en gång för 15 år sedan på ett postapokalyptiskt spel i asamytologi som en nordisk Shadowrun-variant också. Men det stannade vid bollande över en öl. Borde dock gå att göra som en alternativvärld till Shadowrun. Lite som att blanda det med Mutant.
Jag har funderat på att titta närmare på Fate of the Norns: Ragnarök. Jag gillar inte att layouten kör superbreda kolumner med en sans-serif, men det är klart mycket snyggare i övrigt än Yggdrasill, och det kör med ett system där man drar runor och utför mystiska runtransformationer på dem som vid första anblicken ser rätt coolt ut och väldigt stämningsfullt. Dessutom verkar miljön hålla ihop bättre med både reglerna och vad författaren vill, men jag har inte gjort nog djupdykning i det för att kunna Jeremy Clarkson-såga det än (delvis på grund av oläslighet).
Bland egna projekt så funderar jag då och då på att göra Rymdskeppet Valhall (eller möjligen Ch? Uch?sen Valhalla), som om Bandai gjorde nåt i stil med Battlestar Galactica, fast med asagudar som inspiration istället för grekiska gudar. Och annars så gör jag ju Järn.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.