Nekromanti Yippie-ka-ye, Mr Bond.

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Under arbetet med Agent (som är ett ganska abstrakt system, iaf med de erfarenheter jag har tidigare gällande konstruktion av kommersiella rollspel) så infördes tidigt konceptet med signaturföremål - föremål som är specifika och tydliga trademarks för en individ. Mening är att om individen använder just det signaturföremålet så ges han/hon en bonus till aktiviteter under scenen. Exempel på ett signaturföremål är James Bonds Walther PPK (även om den har fått stå undan i senare filmer).

Under initiala test så tänkte jag även i banor kring signaturfraser, en mening eller citat som en person ofta säger och som då i den aktuella situationen/scenen också ger en regelmässig bonus. Det har givetvis inget med realism att göra utan för att göra agenten lite mer tydlig, lite mer fokuserad, lite mer stereotyp (internt och externt). Det ger även en viss personligetsvinkning. Exempel på signaturfraser är "Mitt namn är Bond, James Bond" (James Bond), "Vi tar inte tid med detta!" (Jack Bauer, 24) och "Yippie-ka-ye, motherfucker!" (John McClane, Die Hard).

Det jag undrar är - har detta gjorts förut i något annat spel? Jag har ju sett att rutan "Citat" står helt meningslöst på många rollformulär i mina dagar, men det har svjv (eller minns iaf) aldrig integrerats in själva regelmekaniken?

Och, är det överhuvudtaget en bra (och cool?) idé?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag har läst en regel om "signature moves", vilket mest omfattade flygande tran-sparkar à la Karate Kid, men även kunde inkludera även James Bonds "Bond. James Bond."

Regeln sa ungefär att om den utfördes vid en dramatisk situation så gav det en bonus.

Jag kan för allt i världen inte komma ihåg i vilket spel jag läste den i, men mina fem bästa gissningar är Feng Shui, BESM 2nd Ed, Silver Age Sentinels, Urban Arcana eller någon av Infiniverse Updates till TORG.

Faran med en sån regel är att den kan komma att överanvändas. TORG hade lite av det problemet med Signature Weapon, en specialisering av en specialisering av en specialisering, som gav +3 på normalvärdet (+1 per specialiseringsnivå). Det ledde till att just Signature Weapon lätt blev ett sätt att opta sin rollperson rätt hårt och ge en löjlig bonus på anfall med vapnet. Med utrustning är det inte så farligt, eftersom utrustning är till för att användas, men med handlingar eller repliker så blir det nog mest löjligt i längden.

En sådan regel ska ge smak, men inte mer. Därmed så bör den begränsas till någon gång per spelmöte. Begränsningen enligt den oidentifierade regeln ovan känns artificiell och i vägen, så jag undrar om inte man helt enkelt gör sin signaturgrej och därmed får en bonus-token som kan användas senare.

Jag skulle kunna tänka mig ett halvavancerat system med att göra bonus-tokens som brickor eller markörer. Vi förutsätter ett T10-system som exempelsystem: brickorna är markerade +1, +2, +3, +4 samt +5, och sorteras i ordningen +4, +1, +2, +3, +5, uppifrån och ner. Sedan, när man gör sin signaturgrej och det funkar i scenen, så får man den token som ligger högst upp i högen. När som helst efter att man har fått sin token så kan man växla in den mot motsvarande bonus. Man kan bara få en token per spelmöte.

Resultatet borde bli något i stil med att folk kommer att snubbla över varandras fötter för att bli först med sin signaturgrej och få den första markören (+4). Sedan kommer de lugna sig och vänta med sina signaturgrejer, eftersom om någon annan gör sin grej först så får man själv ett högre värde på sin egen token. Så småningom så kommer det lossna när det blir mer och mer uppenbart att äventyret/spelmötet når sitt slut, så blir folk mer och mer aktiva med sina grejer.

Det borde ge en ganska filmisk struktur: man ploppar in den förste som gör något rätt tidigt för att få fart på ståryn, och sedan presenterar rollpersonerna sig snabbare och snabbare tills ståryn kör på högvarv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,084
Location
Ereb Altor
"So, we meet yet again..."

Jag tycker att det låter coolt. Trademarks är alltid bra om det sker med måtta och inom få områden.

Just när det gäller citaten finns det en risk att det blir lite slapstick över det. Jag tänker mig i worst case scenario där spelarna likt i Parlamentet börjar varje mening med "Om jag vore i dina kläder...". :gremsmile:

Men det ska väl gå att lösa. Utrustning känns betydligt enklare.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Supergänget. Där kan man välja ett citat som ett av sina tricks, och när man säger det så får man tillgodoräkna sig en bonus.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Och, är det överhuvudtaget en bra (och cool?) idé?
Nä. Det är fullständigt kasst, IMHO.

Vad du gör är att hantera narrativa grejer som kausala orsaker, och då får du skitkonstiga resultat, som att när James Bond väl behöver en flyktbil så kommer han börja resonera som en bebis "amen jag vill ha en Aston Martin - annars får jag inte min bonus!"

Det är mycket bättre att göra tvärtom. John McClane blir ju inte bra för att han säger Yippie-ki-yay, utan han säger det för att han är så bra.

Exempelvis på sådana mekanismer är avprickningar (a la Munchaussen, Capes eller trixen i Supergänget) - som dessutom har den extra fördelen att de bara används en gång i varje scen, eller att man får privilegiet att föra in sitt särdrag i spel när man väl slagit något tillräckligt bra tärningsslag. För att bara nämna några exempel.

Att blanda ihop narrativa ändamål med kausala orsaker tycker jag är usel rollspelsdesign.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,530
Location
Göteborg
Och, är det överhuvudtaget en bra (och cool?) idé?
Cool, ja. Bra, nej. Om du inte moddar den så kommer du att ha fullt med folk som skriker "Yippie-ka-ye, motherfucker!" inför varenda skottsalva. Även om du begränsar det till ett visst antal gånger per äventyr, så funkar det inte så bra. Om du ger en bonus för att föra in sitt citat, så kommer folk att föra in citatet för att de vill ha bonusen. Detta leder till att de kommer att föra in frasen när bonusen behövs som bäst, och inte när det blir som coolast i ståryn. Du kommer att ha agenter som säger "Bond. James Bond" när de skall skjuta en skurk med prickskyttegevär, och "Yippie-ka-ye, motherfucker" när de skall charma en dam. Ännu värre, om man begränsar antalet bonusar så kommer Bond att presentera sig som "Jag heter James Bond, vad heter du?" för att han inte vill slösa bort sin bonus.

Att ha trademarkcitat tycker jag är skitbra, men du bör hitta ett sätt som uppmuntrar att föra in dem när det passar i ståryn, istället för när det passar i spelmekaniken.

... vilket är precis vad Rising redan sagt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
... vilket är precis vad Rising redan sagt.
Men du förklarade det mycket bättre.

"om man begränsar antalet bonusar så kommer Bond att presentera sig som "Jag heter James Bond, vad heter du?" för att han inte vill slösa bort sin bonus." :^)

Du och jag tänker i alla fall smartast. Andra bara sätter upp en målsättning och hafsar fram första bästa regel de kommer på som uppfyller denna målsättning, medan vi granskar denna regel närmare och frågar oss "ja, men vad kommer denna regel att orsaka utöver vår målsättning? Hur kommer den att fungera i andra situationer än idealfallet?"

Det är då man märker hur djäkla knas vissa regler är.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
...om du begränsar det till ett visst antal gånger per äventyr, så funkar det inte så bra. Om du ger en bonus för att föra in sitt citat, så kommer folk att föra in citatet för att de vill ha bonusen. Detta leder till att de kommer att föra in frasen när bonusen behövs som bäst, och inte när det blir som coolast i ståryn. Du kommer att ha agenter som säger "Bond. James Bond" när de skall skjuta en skurk med prickskyttegevär, och "Yippie-ka-ye, motherfucker" när de skall charma en dam.
I Feng Shui så finns "citat" på rollformuläret, så jag och spelarna kom överens om att de kunde knyta an ett citat till en färdighet och att de kunde använda det en gång per spelomgång. Fördelen med detta var att spelarna var villiga till att hitta på personliga citat. Nackdelen är att det blir fånigt om spelarna inte kommer på riktigt bra citat.

Feng Shui har också Signature weapon (som en fördel), som går ut på att de ger extra skada med ett vapen och att vapnet aldrig kan komma bort. Jag har låtit förlänga den fördelen till att inbegripa andra saker som superhjältedräkter, hattar, bilar och dylikt. När de kan blanda in föremålet i beskrivningen så får de en bonus.

/Han som tycker Walter PPK var ett dåligt exempel på signature weapon, utan skulle personligen ha tagit Indiana Jones piska istället
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det jag undrar är - har detta gjorts förut i något annat spel?
Inte vad jag vet iaf. Under de år som jag lirat, så har jag inte stött på det iaf.

Och, är det överhuvudtaget en bra (och cool?) idé?
Alltså, visst. det är ju en kul grej att baka in i det hela. Det får jag jus säga, Men om det är superdupernödventigt vette katten.
Lägg gjärna in det, men lägg inte så mycket tonvikt på det.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Andra hållet

Måste man nödvändigtviss gå citat ---> bonus vägen. Skulle man inte kunna ha ett bonus---->citat förhållande. Låt mig få förklara:

Ofta så upplever man ett problem med så kallade drama dice att det blir odramatiskt när man skall använda det. Alla har vi ju hört den tråkiga rollspels frasen "Jag offrar en dramadice", tråkigt och inte speciellt narrativt. Skulle man inte kunna ha sin rollpersons citat som en aktivering på Drama dicen? Dvs när spelaren ropar ut sin egentillvärkade citat så vet SL att han offrar en dramadice, han behöver inte fråga. Oftast sker ju drama dicen i samband med något dramatiskt och då passar det ju ofta med en klassisk "Hasta la vista baby"

//Flurtis som är fullt medveten om att ideen bara funkar i vissa extremtyper av actionrollspel men anser också att det är där klychiga citat hör hemma och är coolt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Att använda sig av signaturföremål tycker jag verkar vara en helt OK regel även om jag själv tycker den är lite för mycket regelfiering. Spelare har oftast förmåga att skapa sig signaturobjekt utan att det regelsätts. Så har det varit i vår spelgrupp väldigt ofta.

När det gäller signaturfraser så bör de enligt mitt tycke falla naturligt efter ett tags spelande. Att vid karaktärsskapandet klämma fram en käck fras eller liknande blir mer krystat. Så mitt förslag är att det kan vara en extraregel som träder i kraft på senare stadie i en kampanj.

Hur har du tänkt att signaturfrasen skall fungera i regelmekaniken?

Glöm inte heller att signaturföremål och fraser bör vara utbytbara.
 
Top