Nekromanti Ylvania

Ram

Skev
Vilket spel har en värld som liknar Ylvania eller ett regelsystem som passar Ylvania?

RasmusL

Champion
I och med att Ylvania är så "mystiskt" så skulle jag använda bananbeskrivningar och konfliktresolution.

Mitt förstahandsval skulle vara ett hack på Lady Blackbird.

Archipelago III lär även fungera bra.

Nu skulle jag aldrig försöka mig på det men Mage: the Awakening bör med viss möda kunna göra Ylvania.

Jag har spelat en hel del i Ylvania med mina barn genom Äventyr men då har vi hackat bort både skadesystem och besvärjelselista och använder Äventyrs egenskaper och utrustning som traits från Lady Blackbird men det blir väldigt fritt och mer lek än spel.

solvebring

Superhero
Vill bara flika in att grabben fastnat för Ylvania och att jag just tänkt så som trådstartaren här.

Trevliga sammanträffanden!

Nå, det jag kommit fram till är att man vad gäller rollspel med barn inte alls behöver något speciellt alls, egentligen. Äventyr är ett bra förslag just för att det finns passande bilder och kort och pyssel som tilltalar barnen. Annars räcker det med en fet bunt hitte-på, en drös tärningar och än lite hitte-på.

Visst, nu är min grabb fyra år, så det kan vara skillnad vad gäller äldre barn, men kort sagt känner jag som så att bara föräldern i fråga vet vad man ska hänga upp »Vad man kan göra» och »Varför man slår tärning» i så är det lugnt. Själv tror jag att jag hädan efter ska friforma med ett tjoffsigt BRP-stöd, för är det något jag själv har spelat i mina dagar så är det BRP. Som sagt, lite tärningar och hitte-på + lite mer hitte-på. :gremwink:

Men nåväl, för att inte bara svara så där allmänt och tråkigt: Ylvania är ju just så mycket leksaga det kan bli så varför inte använda sig mer av bilder och sagokort för att leka med berättelsens innehåll än rent speltekniska inslag?