Nekromanti Ymir spår vädret!

Eagle

Swordsman
Denna tråd tänkte jag tillägna Ymir och hans väder :) Det har skrivit mycket om detta och det har varit väldigt intressant. Jag har läst de flesta inläggen i ämnet men känner att det skulle behövas bli lite mer svart på vitt - överskådligt. Ett land i sänder.

Om vi tillämpar Ymirs klimat i Mundana, så får väl detta indirekt konsekvenser för olika länders handelsvaror och arkitektur? Finns det någon som har en bra överskådlig och komplett bild över hur världen ser ut enligt Ymir? (utan att behöva länka till en miljon inlägg? ;-))

(sorry Ymir, förstår om du inte vill prata mer om vädret och klimat, ämnet känns lite utslitet, men kanske skulle du kunna lägga upp något bra dokument på Drunkos drängars hemsida som folk kan ladda ner rörande klimat?)

ripperdoc

Myrmidon
Jag ser inte problemet - klimatet för alla länder är väl beskrivna i Geographica Mundana?

/RD - undrande

Pendragon

Swashbuckler
Det har hävdats att Neogames beskrivning av klimatzonerna inte går ihop. Det har också hävdats att det bara är för att man använder felaktig logik. Det kan också hävdas att hela saken är en petitess och att världen inte går under för att det snöar i Forion.

Nog för att det kanske hade varit bättre om Mundana hade ett klimat såpass trovärdigt att en professionell klimatolog inte kunde hitta några konstigheter med det, men å andra sidan har Mundana betydligt värre problem i min mening (t ex effekterna av att planeten är mindre) för att vädret ska vara något allvarligt att hänga upp sig på.
Applikation av en hälsosam portion av suspension of disbeleif är liksom ändå ganska ofta nödvändigt när man spelar rollspel.

/Joel - meddelar därmed att det är belagt med dödsstraff att använda den metriska skalan i Mundana

ripperdoc

Myrmidon
Jag måste helt ha missat den diskussionen. Men det känns lite fånigt att hänvisa till jordisk klimatologi, dels som du säger då så mycket annat är fel, och dels för att det är såpass mycket som skiljer från Jordens verklighet. Sist jag kollade bestod inte Jorden av filamentfält av varierande täthet i Taum, upplevde magiska stormar och strömningar eller har portar ned till en enorm underjord med andra fysikaliska lagar...

Alla dessa är ganska stora ingrepp på en normal jordisk naturvetenskaplig världsbild och kan rejält påverka alla utfall. Vi kan ju istället konstatera att det är tur att såpass mycket liknar Jorden :p

/RipperDoc

Pendragon

Swashbuckler
Jag måste helt ha missat den diskussionen.
Här'e'ren!

Men det känns lite fånigt att hänvisa till jordisk klimatologi, dels som du säger då så mycket annat är fel, och dels för att det är såpass mycket som skiljer från Jordens verklighet. Sist jag kollade bestod inte Jorden av filamentfält av varierande täthet i Taum, upplevde magiska stormar och strömningar eller har portar ned till en enorm underjord med andra fysikaliska lagar...

Alla dessa är ganska stora ingrepp på en normal jordisk naturvetenskaplig världsbild och kan rejält påverka alla utfall.Vi kan ju istället konstatera att det är tur att såpass mycket liknar Jorden
Jag är helt säker på att Ymir kommer att hålla med dig fullständigt... :gremwink:

Själv säger jag ingenting, så har jag ingenting sagt.

/Joel