Nekromanti Yojimbo-äventyr

Tre solar

Hero
Jag håller på att skriva ett äventyr med ett Yojimbo-upplägg: en liten by, två rivaliserande gäng, rollpersonerna kommer in: SLÅSS!

Formeln är ju jätte-enkel, men jag känner att den kanske är lite för enkel. Nu undrar jag helt enkelt efter smarta tips på vad jag kan lägga till för att skapa större variation och ge rollpersonerna mer potential att interagera med, för att göra äventyret mer öppet, minnesvärt och längre.

Exempel: ledaren för det ena gänget har låtit sina hejdukar fånga en prästinna under förevänding att hos ska ge hans gäng magiska krafter, men i själva verket är han förälskad i henne. (alltså en källa till kraft som också är en svaghet).

Ifall det är av intresse är grundupplägget direkt stulet från Warrior and the Sorceress (1984) och settingen är sand och sandaler.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Beror lite på exakt hur liten byn är, men en sak man kan göra är att dela upp gängen i undergrupper, eller sub-gäng eller vad man vill kalla det. Säg att varje gäng består av en boss, med sina närmaste soldater, sen 2-5 underbossar som var och en har sitt lilla gäng, sitt "eget" (allt tillhör ju bossen) område och sin specifika arbetsuppgift.

Då kan rollpersonerna ta sig an ett sub-gäng i taget och spela ut mot ett annat sub-gäng, antingen från det andra gänget eller från samma gäng om man bara lyckas lura dem eller skapa rivalitet. Man kanske till och med att kan få nån av underbosserna att försöka gripa makten inom sitt gäng. Varje sub-gäng man neutraliserar försvagar gänget de tillhör.

Baserat på vilka uppgifter de har eller vilka affärsrörelser de drivar kanske undanröjandet av vissa av gängen skulle vara katastrofallt för byn på sikt om man inte gör det tillräckligt smart.

Tre solar

Hero
Såklart! Då får man också en känsla av att man förstör organisationen del för del.

Tack.

.113

Swashbuckler
Det vore oxå lite kul om du kunde sätta in lite specialgrejer som kan hända just efter man gjort vissa saker. Alltså om vi säger att varje gäng har fem grupper så är säkert en av dem lite mer Elite, kanske två till och med men de övriga tre borde vara på ungefär samma nivå. Det går ju ge dem olika specialinriktningar så gruppen själv bestämmer vilken som blir enklast ta hand om. En kan ju vara ärorik och gå utmana en och en på duel, medan en annan kan vara riktiga backstabbing rötägg. Men någorlunda samma nivå på dem ändå. Iaf, sen när man kanske tagit hand om två av de tre gängen, drar man kanske till sig blickarna från Elite grupp nr två, en eller två från det gänget kanske ger sig ut och lönnmördar spelarna i ett nattanfall osv.

Jocke

Man med skägg
jag gillar att det finns andra intressenter av att gängen går år, men som kanske itne kan föra nån typ som tunbindren i yojiombo.

Fridigern

Swordsman
Ett par bomber kanske?
-en karavan passerar staden, fullastad med vapen oxh dyrbarheter. Kommer någon att köpa fina grejor, eller plundra den?
-Orkan eller stort åskväder, bybor hamnar i nöd, kommer gängen eller RP att hjälpa till?
-En gängledares hustru får en svår förlossning, läkaren eller prästinnan är i det andra gängets våld

Jocke

Man med skägg
Om jag tar min tanke vidare är det ganska intressant att tänka på de rivaliserande gängen som äventyrsplatsens motor. Deras kamp är en krigsmaskin som byborna profiterar på. Gängen har gott om pengar till nöjen och andra stora inköp, samtidigt så behöver de kontraktera hantverkare, smeder och pålitliga kurirer i för att bygga försvarsverk, hjälmar och spionera på varandra. När rollpersonerna spelar ut gängen mot varandra så dör också äventyrspatsen. Krogen slår igen. Marknaden börjar sälja sämre grejer. Slavarna som erbjuds är värdelösa. Prästerskapet flyr mot en mer välmående Ziggurat,vars gud fortfarande är mottaglig för mänskligt smicker. Brunanrna sinar, landet torkar ut och till sist sår bara rollpersonerna och dödgrävaren kvar. Alla rika som troll.

chrull

Stockholm Kartell
Gör personer av alla viktiga gängmedlemmar och bybor. Alltså personer med behov och begär, inte "personer för att de har namn och stats". Skapa lite intriger. Ha med minst ett ungt kärlekspar över gänggränserna. Blanda in vanligt folk vars enda brott är att de tjänar sitt knapra leverna på gängen. Kom på minst en uppenbar och två inte så uppenbara anledningar till varför man inte bara kan ta ut de båda gängbossarna med en sniper. Kom på bra saker gängen ger byn som blir komplikationer som måste tas om han om när gängen försvagas.

Tre solar

Hero
@Jocke: smart! Då blir allting mer dubbelt - man både räddar och förstör platsen på samma gång. Det var en otroligt bra idé.

@fridigern: bomber kan funka. Men jag är orolig för att de kommer tona ner själva grund-konflikten och istället skapa en mer förutbestämd story. Om det till exempel kommer en katastrofal storm, blir den nästan en mer betydelsefull slp än gängen. Samtidigt är det alltid fett med dramatiska händelser. Har du nåt tips på hur man får in dem utan att de styr spelet för mycket?

Fridigern

Swordsman
Jag brukar göra bomber att slänga in om det blir stiltje under spelomgången, om det är full rulle hela tiden ändå så sparar jag dem ofta. Utom karavanen, den blev jag sugen på att köra själv... ;)

Annars gillar jag idén med att gängen är så insyltade att det är svårt att bara döda dem utan att byn drabbas - kanske ett relationsschema för vissa gängmedlemmar och deras länk ut till byn, dödar man någon flyttar deras familj, butiken slår igen osv.

Att inte uppmuntra något dödande kan nog bli lite tråkigt ändå, det skall ju ändå va Yoyimbo

.113

Swashbuckler
En sån där otrevlig storm kan väl vara något man kan slänga in ändå, som ett sätt att dels låta gruppen få vila i skydd lite, eventuellt om de ställt till med tillräckligt kanske det blir ett extra svårupptäckt nattanfall.. Men bara som en liten bonus skulle ju den här enorma värsta stormen missa allt av värde. Så, med andra ord, allt den gör är att blöta ner byn i stort sett. Inget speciellt händer. Men spelarna kommer ju TRO det kommer bli något av det. :p

Det går lite segt "Men vänta, kolla mot horizonten.. en storm verkar komma". Antingen tror de att du kommer hitta på nå jävulskap under stormen, eller så kanske de har något de måste göra som de nu vill skynda och göra före stormen kommer. Det går ju styra lite för att skynda på eller lugna ner gruppen också.

.113

Swashbuckler
Btw, ang. jocke's ide. Jag gillar ju tanken på att spelarna till slut efter sista striden glatt klappar varandra på ryggarna och sen tittar sig omkring och inser att byn är helt öde. "Vi har räddat byn!! Bra jobbat!" *ser sig omkring* "åh.. men vafan.."