Egentligen funkar det som ett normalt äventyr, fast man knyter det hårdare till rollpersonernas "quirks".
Har du en bufflig rollperson som gillar att dricka sprit? Skitbra, det är en quirk som inte gillas på Rymdbas Omega. Det kanske till och med finns en regel som säger att man inte får vara bufflig, eller att man man inte får dricka sprit.
Så spelledaren bygger ett äventyr där "dricka sprit" är lösningen på äventyrets problem. Kanske man bara vinner respekt i det Zorkanska imperiet genom fysiska dåd - de är trots allt rymdvikingar, typ. Nu har det gått så långt att de är villiga att förhandla MEN på traditionellt zorkanskt vis.
Så du och spelarna tillbringar viss tid med att efterforska vad det innebär, vilket inte är helt lätt eftersom det är en sån sak som zorkanerna inte skriver ned och ingen annan har gjort någon antropologisk studie av zorkanerna, för de är ju bara primitiva rymdvikingar. I vilket fall som helst så är det Rymdpatrullens och därmed ditt jobb att lösa problemet, för Rymdpatrullen löser problem!
Under efterforskningarna så får du en fet reprimand för att du har sprit gömt i en bok/i en låda under sängen/i en medicinflaska/whatever, med tillhörande bot. Och när du är som mest butter så har ni i alla fall lyckats prata med den maraliska köpmannen som har en kontakt som brukar handla med zorkanerna, och han vet minsann hur man sluter avtal, men han är just nu inspärrad på en piratbas och ska säljas som sexslav till de insektoida frrv'rerna. Så Rymdpatrullen (dvs rollpersonerna) måste stoppa slavauktionen i tid och rädda en maraliska köpmannens kontakt. Men frrv'r-drottningen går inte med på det så lätt och tar det som en personlig skymf och skickar sina drönare för att spränga Rymdpatrullen i luften.
I vilket fall som helst så är kontakten räddad till slut, och kan berätta om den sedvanliga zorkanska förhandlingen. Och den går helt enkelt till så att inför varje meningsbyte så tar båda sidor en sup, och den som däckar sist kan i stort sett skriva avtalet som denne vill utöver vad man har kommit överens om när båda var medvetna. Detta sätt att förhandla är förstås till för att zorkanerna föredrar handling framför ord, och alkohol är ett bra sätt att se till att det inte blir för många ord.
Som tur är så gillar du att dricka sprit, så du blir chefsförhandlare med zorkanerna med order om att kollapsa sist!