Nekromanti [YoRP] Rymd-SF, bakgrund och rollpersoner

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Det låter som ett väldigt nischat men kuligt koncept.

Kan man få ett exempel på hur ett äventyr skulle kunna vara?. Jag har lite svårt att greppa helheten.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Egentligen funkar det som ett normalt äventyr, fast man knyter det hårdare till rollpersonernas "quirks".

Har du en bufflig rollperson som gillar att dricka sprit? Skitbra, det är en quirk som inte gillas på Rymdbas Omega. Det kanske till och med finns en regel som säger att man inte får vara bufflig, eller att man man inte får dricka sprit.

Så spelledaren bygger ett äventyr där "dricka sprit" är lösningen på äventyrets problem. Kanske man bara vinner respekt i det Zorkanska imperiet genom fysiska dåd - de är trots allt rymdvikingar, typ. Nu har det gått så långt att de är villiga att förhandla MEN på traditionellt zorkanskt vis.

Så du och spelarna tillbringar viss tid med att efterforska vad det innebär, vilket inte är helt lätt eftersom det är en sån sak som zorkanerna inte skriver ned och ingen annan har gjort någon antropologisk studie av zorkanerna, för de är ju bara primitiva rymdvikingar. I vilket fall som helst så är det Rymdpatrullens och därmed ditt jobb att lösa problemet, för Rymdpatrullen löser problem!

Under efterforskningarna så får du en fet reprimand för att du har sprit gömt i en bok/i en låda under sängen/i en medicinflaska/whatever, med tillhörande bot. Och när du är som mest butter så har ni i alla fall lyckats prata med den maraliska köpmannen som har en kontakt som brukar handla med zorkanerna, och han vet minsann hur man sluter avtal, men han är just nu inspärrad på en piratbas och ska säljas som sexslav till de insektoida frrv'rerna. Så Rymdpatrullen (dvs rollpersonerna) måste stoppa slavauktionen i tid och rädda en maraliska köpmannens kontakt. Men frrv'r-drottningen går inte med på det så lätt och tar det som en personlig skymf och skickar sina drönare för att spränga Rymdpatrullen i luften.

I vilket fall som helst så är kontakten räddad till slut, och kan berätta om den sedvanliga zorkanska förhandlingen. Och den går helt enkelt till så att inför varje meningsbyte så tar båda sidor en sup, och den som däckar sist kan i stort sett skriva avtalet som denne vill utöver vad man har kommit överens om när båda var medvetna. Detta sätt att förhandla är förstås till för att zorkanerna föredrar handling framför ord, och alkohol är ett bra sätt att se till att det inte blir för många ord.

Som tur är så gillar du att dricka sprit, så du blir chefsförhandlare med zorkanerna med order om att kollapsa sist!
 

Illsnidig

Veteran
Joined
19 Jul 2012
Messages
78
Location
Fukuoka, Japan
Bra exempel, tror att jag förstår konceptet nu även om jag antar att det vore bäst att blanda in samtliga rollpersoners quirks för att ingen ska känna sig utanför.

Utdraget om skolflickan från förr i första inlägget påminde mig faktiskt om en anime från 90-talet med typ det upplägget: Soreyuke! Uchū Senkan Yamamoto Yōko heter den. :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Illsnidig said:
Bra exempel, tror att jag förstår konceptet nu även om jag antar att det vore bäst att blanda in samtliga rollpersoners quirks för att ingen ska känna sig utanför.
Jupp. Åtminstone alla rollpersoner ska ha någon quirk med så tidigt som möjligt. Det borde också finnas någon mekanism som kan låta spelarna aktivera andra spelares quirks.

Däremot är det inte säkert att alla rollpersoner kommer att ha en quirk som löser äventyrets problem, bara att minst en rollperson har minst en quirk som löser problemet.

Poängen med quirks är att inte bara ge karaktär åt rollpersonen, utan också att ge karaktär åt spelvärlden, och i förlängningen all utopisk science fiction, på ett kärleksfullt och humoristiskt sätt. Det ska vara KUL att vara annorlunda och konstig, till och med om "konstig" innebär "helt normal i en knäpp värld".
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Illsnidig said:
Utdraget om skolflickan från förr i första inlägget påminde mig faktiskt om en anime från 90-talet med typ det upplägget: Soreyuke! Uchū Senkan Yamamoto Yōko heter den. :gremlaugh:
Den med tjejen som spelar coin-up-rymdskeppsskjutarspel och transporteras till någonstans i galaxen där det är krig? Såg några avsnitt av den och tyckte den verkade charmig. :gremsmile:

Gillar idén, Krille. Får en del Månbas Alfa-vibbar, en del Linda & Valentin, lite del klassisk 70-tals(?)-SF med små grupper av specialister i kromade kroppsstrumpor som slåss mot slemmiga utomjordingar, med kanske lite 90-tals-SF-anime inblandat - är jag fel på det? :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Rymdmonaut said:
Gillar idén, Krille. Får en del Månbas Alfa-vibbar, en del Linda & Valentin, lite del klassisk 70-tals(?)-SF med små grupper av specialister i kromade kroppsstrumpor som slåss mot slemmiga utomjordingar, med kanske lite 90-tals-SF-anime inblandat - är jag fel på det? :gremsmile:
Du är väldigt nära. Det är väl möjligen "specialister i kromade kroppsstrumpor" som kanske inte är helt rätt, utan mer "udda färgstarka karaktärer som sticker ut från kroppsstrumporna så att man lätt känner igen dem". :grina:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Krille said:
Du är väldigt nära. Det är väl möjligen "specialister i kromade kroppsstrumpor" som kanske inte är helt rätt, utan mer "udda färgstarka karaktärer som sticker ut från kroppsstrumporna så att man lätt känner igen dem". :grina:
Där ser man. :gremsmile: Blev påmind av när jag började spåna på Ett Steg Framåt, där jag blev inspirerad efter att ha läst något sånt:
 
Top