Jag fortsätter mitt rollspelsprojekt här. Ni har hjälpt mig oerhört mycket hittills och jag tror att ni har mer att ge.
För nytillkomna: Det enda ni behöver bekymra er om är att det är ett fantasyrollspel i en värld som påminner om vår tid mellan åren 1600 och 1850.
------------------------------------
Vad jag behöver hjälp med:
Vilka yrken finns och vilka vore roliga att gestalta?
Vad är bäst, yrken eller arketyper?
Vilka färdigheter behöver finnas?
------------------------------------
Dessa färdigheter finns för tillfället:
De färdigheter som finns står nedan ordnade efter rörlighet, vetenskap, kommunikation, mystik och strid. Fördjupningarna står inom parantes.
Rörlighet
Akrobatik (hoppa, klättra, gyckla, rida)
Skuggmanövrer (fingerfärdighet, låsdyrkning, smyga, gömma sig)
Vetenskap
Bildning (statsvetenskap, historia, heraldik, geografi)
Hantverk [repslagning, korgflätning, bokbindning, kruttillverkning, mekanik, fotografering…]*
Krigsföring (taktik, krigsmaskiner, marsch, ledarskap)
Kriminalteknik (grafologi, ballistik, förhörsteknik)
Medicin (anatomi, kirurgi, första hjälpen, medicin)
Sjövana (navigation, simma, fiske)
Vildmarkslära (botanik, zoologi, meteorologi)
Kommunikation
Etikett (aristokratin, undre världen, ätt)
Handel (köpslå, värdera, räkning)
Kontaktnät (undre världen, aristokratin, stadsvakten, rättsväsendet)
Dramatik (instrument, sång, dans, dramaturgi, konstvetenskap, skådespel)
Skrift **
Språk **
Mystik
Alkemi (permanens, laddning, element)
Magi [ ]*** (alstra, forma, magiförnimmelse)
Schamanism (andestrid, själavandring, binda själ)
Strid
Rustningsstrid (försvar, anfall)
Beriden strid (försvar, anfall)
Avståndsstrid (båge, armborst, eldvapen, kastvapen)
Obeväpnad strid (greppa, kasta, sparka, slå)
Närstrid (svinga, stöta, snitta, parera)
Undvika (obeväpnad attack, avståndsattack, svingande attack, stötande attack, snittande attack)
*Varje hantverk är en separat färdighet
**Ju högre färdighetsvärde man har, desto fler språk behärskar man.
***Varje element är en enskild färdighet
Vilka färdigheter har glömts bort? Grundegenskaperna är tänkta att fungera för allt som inte behöver utbildning och "intellektuell träning". Grundegenskaperna är Styrka, Tålighet, Uthållighet, Vighet, Intellekt, Uppmärksamhet samt Karisma.
----------------------------------------
De yrken som är rollpersonsmaterial jag har är:
Kriminell (bandit, tjuv, lönnmördare, pirat...)
Idrottare (gladiator, sportutövare...)
Underhållare (skald, gatuunderhållare, prostituerad...)
Jägare (ja, jägare av alla slag)
Hantverkare (alla slags hantverkare)
Soldat (militär, stadsvakt)
Journalist (fotograf, reporter, skribent...)
Konstapel (polis, stadsvakt...)
Affärsman (kringresande, butiksbiträde...)
Munk/Nunna, Präst, inkvisitor
Läkare (kirurg, apotekare...)
Forskare (historiker, statsvetare...)
Besvärjare, alkemist (magiker...)
Riddare (stridande ädling...)
Nomadkrigare
Schaman/medicinman
Vilka yrken fanns under denna period, och vilka vore roligt att spela?
Vilka färdigheter har glömts bort?
För nytillkomna: Det enda ni behöver bekymra er om är att det är ett fantasyrollspel i en värld som påminner om vår tid mellan åren 1600 och 1850.
------------------------------------
Vad jag behöver hjälp med:
Vilka yrken finns och vilka vore roliga att gestalta?
Vad är bäst, yrken eller arketyper?
Vilka färdigheter behöver finnas?
------------------------------------
Dessa färdigheter finns för tillfället:
De färdigheter som finns står nedan ordnade efter rörlighet, vetenskap, kommunikation, mystik och strid. Fördjupningarna står inom parantes.
Rörlighet
Akrobatik (hoppa, klättra, gyckla, rida)
Skuggmanövrer (fingerfärdighet, låsdyrkning, smyga, gömma sig)
Vetenskap
Bildning (statsvetenskap, historia, heraldik, geografi)
Hantverk [repslagning, korgflätning, bokbindning, kruttillverkning, mekanik, fotografering…]*
Krigsföring (taktik, krigsmaskiner, marsch, ledarskap)
Kriminalteknik (grafologi, ballistik, förhörsteknik)
Medicin (anatomi, kirurgi, första hjälpen, medicin)
Sjövana (navigation, simma, fiske)
Vildmarkslära (botanik, zoologi, meteorologi)
Kommunikation
Etikett (aristokratin, undre världen, ätt)
Handel (köpslå, värdera, räkning)
Kontaktnät (undre världen, aristokratin, stadsvakten, rättsväsendet)
Dramatik (instrument, sång, dans, dramaturgi, konstvetenskap, skådespel)
Skrift **
Språk **
Mystik
Alkemi (permanens, laddning, element)
Magi [ ]*** (alstra, forma, magiförnimmelse)
Schamanism (andestrid, själavandring, binda själ)
Strid
Rustningsstrid (försvar, anfall)
Beriden strid (försvar, anfall)
Avståndsstrid (båge, armborst, eldvapen, kastvapen)
Obeväpnad strid (greppa, kasta, sparka, slå)
Närstrid (svinga, stöta, snitta, parera)
Undvika (obeväpnad attack, avståndsattack, svingande attack, stötande attack, snittande attack)
*Varje hantverk är en separat färdighet
**Ju högre färdighetsvärde man har, desto fler språk behärskar man.
***Varje element är en enskild färdighet
Vilka färdigheter har glömts bort? Grundegenskaperna är tänkta att fungera för allt som inte behöver utbildning och "intellektuell träning". Grundegenskaperna är Styrka, Tålighet, Uthållighet, Vighet, Intellekt, Uppmärksamhet samt Karisma.
----------------------------------------
De yrken som är rollpersonsmaterial jag har är:
Kriminell (bandit, tjuv, lönnmördare, pirat...)
Idrottare (gladiator, sportutövare...)
Underhållare (skald, gatuunderhållare, prostituerad...)
Jägare (ja, jägare av alla slag)
Hantverkare (alla slags hantverkare)
Soldat (militär, stadsvakt)
Journalist (fotograf, reporter, skribent...)
Konstapel (polis, stadsvakt...)
Affärsman (kringresande, butiksbiträde...)
Munk/Nunna, Präst, inkvisitor
Läkare (kirurg, apotekare...)
Forskare (historiker, statsvetare...)
Besvärjare, alkemist (magiker...)
Riddare (stridande ädling...)
Nomadkrigare
Schaman/medicinman
Vilka yrken fanns under denna period, och vilka vore roligt att spela?
Vilka färdigheter har glömts bort?