Nekromanti Yrken/arketyper och färdigheter

Mukwa

Swashbuckler
Jag fortsätter mitt rollspelsprojekt här. Ni har hjälpt mig oerhört mycket hittills och jag tror att ni har mer att ge.

För nytillkomna: Det enda ni behöver bekymra er om är att det är ett fantasyrollspel i en värld som påminner om vår tid mellan åren 1600 och 1850.
------------------------------------
Vad jag behöver hjälp med:
Vilka yrken finns och vilka vore roliga att gestalta?
Vad är bäst, yrken eller arketyper?
Vilka färdigheter behöver finnas?
------------------------------------

Dessa färdigheter finns för tillfället:

De färdigheter som finns står nedan ordnade efter rörlighet, vetenskap, kommunikation, mystik och strid. Fördjupningarna står inom parantes.

Rörlighet
Akrobatik (hoppa, klättra, gyckla, rida)
Skuggmanövrer (fingerfärdighet, låsdyrkning, smyga, gömma sig)

Vetenskap
Bildning (statsvetenskap, historia, heraldik, geografi)
Hantverk [repslagning, korgflätning, bokbindning, kruttillverkning, mekanik, fotografering…]*
Krigsföring (taktik, krigsmaskiner, marsch, ledarskap)
Kriminalteknik (grafologi, ballistik, förhörsteknik)
Medicin (anatomi, kirurgi, första hjälpen, medicin)
Sjövana (navigation, simma, fiske)
Vildmarkslära (botanik, zoologi, meteorologi)

Kommunikation
Etikett (aristokratin, undre världen, ätt)
Handel (köpslå, värdera, räkning)
Kontaktnät (undre världen, aristokratin, stadsvakten, rättsväsendet)
Dramatik (instrument, sång, dans, dramaturgi, konstvetenskap, skådespel)
Skrift **
Språk **

Mystik
Alkemi (permanens, laddning, element)
Magi [ ]*** (alstra, forma, magiförnimmelse)
Schamanism (andestrid, själavandring, binda själ)

Strid
Rustningsstrid (försvar, anfall)
Beriden strid (försvar, anfall)
Avståndsstrid (båge, armborst, eldvapen, kastvapen)
Obeväpnad strid (greppa, kasta, sparka, slå)
Närstrid (svinga, stöta, snitta, parera)
Undvika (obeväpnad attack, avståndsattack, svingande attack, stötande attack, snittande attack)

*Varje hantverk är en separat färdighet
**Ju högre färdighetsvärde man har, desto fler språk behärskar man.
***Varje element är en enskild färdighet

Vilka färdigheter har glömts bort? Grundegenskaperna är tänkta att fungera för allt som inte behöver utbildning och "intellektuell träning". Grundegenskaperna är Styrka, Tålighet, Uthållighet, Vighet, Intellekt, Uppmärksamhet samt Karisma.
----------------------------------------

De yrken som är rollpersonsmaterial jag har är:

Kriminell (bandit, tjuv, lönnmördare, pirat...)
Idrottare (gladiator, sportutövare...)
Underhållare (skald, gatuunderhållare, prostituerad...)
Jägare (ja, jägare av alla slag)
Hantverkare (alla slags hantverkare)
Soldat (militär, stadsvakt)
Journalist (fotograf, reporter, skribent...)
Konstapel (polis, stadsvakt...)
Affärsman (kringresande, butiksbiträde...)
Munk/Nunna, Präst, inkvisitor
Läkare (kirurg, apotekare...)
Forskare (historiker, statsvetare...)
Besvärjare, alkemist (magiker...)
Riddare (stridande ädling...)
Nomadkrigare
Schaman/medicinman

Vilka yrken fanns under denna period, och vilka vore roligt att spela?
Vilka färdigheter har glömts bort?

xpanthom

Veteran
Tja, det du bör komma ihåg om settingen är 1600-1850 att merparten av befolkningen försörjer sig på jordbruk. Utmaningen där är väl att göra bonde till ett yrke som är lika fördelaktigt för en spelare som något mer "flashigt". Glöm inte heller att kategorierna hantverkare och affärsman utgör merparten av de övriga yrkena.

Jag anser att du borde stryka idrottare och journalist helt, eftersom idrott inte är någon hög prioritet i ett samhälle där man kämpar för sin existens och journalistik som vi förstår den i dag förutsätter en teknik och ett tänkande som inte fanns då. Den tidens tidningar innehöll notiser av högst praktisk karaktär som inte inte alltså uppvisade särskilt mycket konstnärliga särdrag, än mindre någon undersökande journalistik.

Listan känns överlag lite väl high fantasy för att kunna kopplas ihop med en realistisk skildring av tiden 1600-1850 i vårt samhälle, så jag skulle kanske rekommendera att skippa vissa klassiska yrken inom fantasy till förmån för mer alldagliga yrken och på så vis skapa en mer levande värld.

Mukwa

Swashbuckler
Borde precisera att det mestadels rör sig om stadsmiljö.

Vissa tankar tar jag till mig :)

Lite OT:
De första ordentliga tidningarna började publiceras på 1600-talet, men var främst statspropaganda. På 1700-talet fanns det gott om tidningar som rapporterade om politik, händelser, kultur m.m. I slutet av 1700 och början på 1800 blev det vanligt med dagstidningar. Redan på 1700-talet var det diskussioner om att det var viktigt att släppa pressen fri. I Sverige antogs t.ex. föregångaren till vår tids tryckfrihetsförordning 1766 (ca 20 år senare drogs lagarna in för att återigen stiftas på 1860-talet).
Så nog fungerar yrket journalist ypperligt.

Men du har rätt. Många yrken känns väldigt high fantasy... grejen är att jag vill ha både medeltidsfantasy och skitig 1800-tals industri- och deckarstad... men jag har kanske kommit till ett vägskäl nu. Då är 1800-talets industristad coolare.

Även om Sverige urbaniserades sent (fram till 1950-talet bodde fortfarande en majoritet av svenskarna på landet) fanns det ändå stora städer med en ordentlig industri. Så jag vet inte... runt 1600 kan man börja prata om ett samhälle i "överflöd" snarare än en kamp för överlevnad (med det inte sagt att alla hade det lätt.)

Idrotten hör kanske inte hemma som yrke på 1600-talet, men det gör den på 1800-talet.

Hur gör man en hantverkare, affärsman och bonde intressant för rollspelet (om man vill ha en något mer episk kampanj)? Vad skulle sådana yrken tillföra rollspelsgruppen i staden?

Rollpersonsyrken:

Brottsling
Konstapel
Industriarbetare
Hantverkare
Sjöman
Affärsman
Akademiker
Läkare
Militär
Flottist
Journalist
Idrottare (boxare, brottare)
Besvärjare
Alkemist
Politiker
Aristokrat
Religiöst ämbete

mr_si

Warrior
affärsmän funkar ofta väldigt bra i spelgrupper. De bidrar med diplomatiska kunskaper, ofta en del ovanliga färdigheter, resurser och kontakter. Det är inga problem att motivera om man vill låta sin affärsman ha vapenkunskaper heller. Man måste kunna skydda sina ägodelar.
Dessutom kan man välja att göra en skum affärsman villket kan föra in fler spännande möjligheter

CromX

Veteran
Det är väl kanske en smaksak men jag skulle iaf vilja döpa om "Idrottare" till "Atlet" :gremsmile:

Petter42

Swordsman
Idrott var underhållande i en värld där tv, radio och litteratur var otillgängligt för allmänheten. Dock ansågs sport som något skitigt(fotboll med lite regler upå en lerig grusplan, boxning i en dammig ladugård) så det fina folket höll sig borta. Men det gick att tjäna småpengar. Tillräckligt för att överleva och supa lite. Ibland lite mer än så.
Att ha med bönder i en grupp borde inte vara svårt att motivera. Bönder har ofta praktiska allmänkunskaper som den vanliga stadsbon inte har. Bonden kan sköta djur, hugga ved och tända brasor(även utanför kaminen), sadla hästar, små kunskaper inom många hantverk. I en skitig och realistisk värld kommer en grupp stadsbor ha stor nytta av bonden så fort man hamnar utanfõr staden.

Mukwa

Swashbuckler
Atlet låter för mycket grekiskt... Idrottare ger just en skitig 1800-talskänsla, imo :)

Mukwa

Swashbuckler
Idrott var underhållande i en värld där tv, radio och litteratur var otillgängligt för allmänheten. Dock ansågs sport som något skitigt(fotboll med lite regler upå en lerig grusplan, boxning i en dammig ladugård) så det fina folket höll sig borta. Men det gick att tjäna småpengar. Tillräckligt för att överleva och supa lite. Ibland lite mer än så.
Kalas för en stadskampanj under 1800-talet m.a.o. :)

Att ha med bönder i en grupp borde inte vara svårt att motivera. Bönder har ofta praktiska allmänkunskaper som den vanliga stadsbon inte har. Bonden kan sköta djur, hugga ved och tända brasor(även utanför kaminen), sadla hästar, små kunskaper inom många hantverk. I en skitig och realistisk värld kommer en grupp stadsbor ha stor nytta av bonden så fort man hamnar utanfõr staden.
Så färdigheter en bonde har blir: Vildmarkslära, Hantverk och Akrobatik (där ingår Rida).

Problemet som jag ser det är att en vildmarksman är bättre på vildmarkslära, en hantverkare är bättre på hantverk och en akrobat/idrottare är bättre på Akrobatik.
Det finns ingenting som bonden är bäst på. Bonden är helt enkelt bara praktiskt allt-i-allo. Därför tror jag att det blir svårt att motivera spelare att ha en bonde som rollperson. Det är liksom inte så intressant om det finns andra yrken som gör allting mycket bättre. Om det fanns en färdighet som hette Jordbruk skulle bonden vara bäst på nåt, dessvärre är det ju en färdighet som är pisstråkig, eller?

Petter42

Swordsman
Betänk att det dels är bra för alla om dessa har en medhjälpare. Tänk att du har en snickare i gruppen som ska bygga nåt. Även om bonden kanske inte kunde byggt det själv kan han hjälpa till. Och har man en snickare i gruppen så kanske man inte har någon som kan sko gruppens hästar (något de flesta bönder med hästar lärde sig om dom hade tillgång till verktygen). Dessutom bör en bonde ha rätt bra fysik(i synnerhet uthållighet och styrka) och har således bra förutsättningar för att utvecklas till lite vad som helst.
Grejen är det att vildmarksmän(folk som endast skuttar runt i berg och skogar) finns inte riktigt. Det närmaste man kommer är väl olika sorters jägare och de flesta jägare är bönder också (iaf i Sverige där bönderna alltid har ägt egen mark. I länder där bonden hyr mark av en adelsman var det ofta förbjudet för småfolket att jaga utan tillstånd(därav skogvaktare)). Att jaga för päls(för försäljningsyften. Eget bruk är en annan femma) var på 1800-talet ineffektivt.
Bonden är alltså alla de olika lantisarna(ostädisar) man kan komma på (om än i form av bönder som lämnat sitt forna yrke),

Mukwa

Swashbuckler
Bonden är alltså alla de olika lantisarna(ostädisar) man kan komma på (om än i form av bönder som lämnat sitt forna yrke),
Där har du en skön poäng, tycker jag. Tack för att du upplyste mig om att bönderna inte bara tog hand om jordbruket utan bl.a. även var jägare.
Funderar lite på det du skrev om att det inte var lönsamt att jaga för att kunna sälja päls... Pälsindustrin har väl funnits väldigt länge, och varför var det då inte lönsamt att sälja päls?