Nekromanti Yrken och Livsmål

Sodivra

Champion
I natt jag drömde något som jag ALDRIG drömt föruuut..

Jag drömde faktiskt att jag visade upp mitt rollspel, där jag hade ersatt yrkena med livsmål/motiveringar istället.. Man valde alltså intresse/livsmål snarare än yrke.. Tror ni det vore något? (I verkligheten hade jag tänkt köra helt utan yrken då.. Eller ja, i verklighetens rollspel.. Ni fattar!)

Och om någon skulle vilja veta vad jag drömde mer, så drömde jag att min senila hemkunskapslärarinna från högstadiet ville tvinga in mig i ett grupparbete med galningen Ashgan, en vecka före inlämmningsdag.. Sen undrade hon varför jag inte hade börjat jobba än.. Jaha! Då bestämde jag mig för att skrämma upp henne mitt i natten med några kompisar, vi hade läskiga vapen.. Men när hon öppnade dörren efter att vi hade knackat på den så var hon läskigt blå med svarta naglar.. AAH ett monster!
"-Näh, jag skojade bara" sa hon och bad oss att komma in på te med hennes monsterkompisar. Fast när vi satt där kom jag på att det är ju alltid så här skräckfilmer slutar, hjältarna är säkra och så plötsligt så dyker monstret upp igen, SLUT. Ja, så hade dom oxå tänkt sig för nu så gjorde dom sig redo för attack, och så skulle det väl sluta sen.. Nä det hade jag inte lust med, så jag brände ihjäl dom med lite gas och en tändare.. Ha-Ha! (Poängteras bör kanske att min hemkunskapsfröken var en ond gammal ragata.)

SLUT!

Gaxar

Warrior
Well...

"Yrke" i klassisk svensk Äventyrsspel-tradition har väl såvitt jag förstått alltid varit tänkt som "ungefär vad rollpersonen har sysslat med under större delen av sitt liv" snarare än någon sorts exakt på pricken beskrivning... åtminstonde inbillar jag mig att det var tänkt så från början. Fast det kanske inte var det som du störde dig på från början. Sysselsättning kanske hade varit ett bättre ord, men långa ord är aldrig populära på rollformulär...

Över huvud taget tycker jag det är rätt så vettigt att definiera en rollperson (oavsett spelvärld) genom dennes motiveringar snarare än genom någon sorts yrkesmall. Ett gäng motiveringar och värderingar plus grundegenskaper och färdigheter är i min mening grunderna för en bra beskrivning av en rollperson. Vill man sen precisera ett yrke så får man ju självklart göra det, men personen skall inte definieras av sitt yrke.

För övrigt hade jag en jävligt cool dröm när jag höll på att vakna ur en infernalisk fyllesömn efter skolavslutningen nyss... jag var förståeligt nog förbannat törstig där jag låg i mitt purgatorium, så det var väl inte helt ologiskt att jag i drömmen fick syn på en till synes väldigt inbjudande sjö. "Yes" tänkte jag och började kuta mot denna vattensamling. Plötsligt finner jag mig jagad av tokiga vildvittror (det hade varit mycket Ronja kvällen innan) som flyger efter mig och skriker (som bara dom kan) "Ahhhh, vackra lilla människaaaaaan, whaaa-hahahahaaa... aldrig suuuuupa meeeeraaaaaa, aaaaaahaaahaaa..." Det var mycket sjukt men jävligt kul, jag vaknade av att jag låg och garvade... jaja... -ehum-

-Gaxar, som drömde att han brände Walt Disney på bål inatt

Vindhand

Myrmidon
Berätta mer.

Hmm... jag vaknade klockan sex i morse och började fundera på hur färdighetsval skulle gå till under karaktärsskapandet... sammanträffande eller telepati? /images/icons/wink.gif

Det låter som en bra idé... även om det behövs litet mer detaljer för att man skall kunna bilda sig en uppfattning. Skall livsmål/motiveringar avgöra något mer än just livsmål/motiveringar? Skall de ge bonusfärdigheter eller begränsa vilka man får välja?
Skall man kanske kunna använda sina motiveringar som färdigheter eller färdighetsbonusar? (som i Västmark där den ärofulle riddaren kan få använda sin egenskap Ära när han, tja, försvarar sin ära... det låter mycket mindre revolutionerande när man säger det på det viset men det är rätt finurligt egentligen. Finns det något underbarare än att låta en skurk slå för Elak när han vill göra något riktigt illasinnat? /images/icons/smile.gif)

På tal om konstiga drömmar... jag spenderade stora delar av dagen på en animévisning och halvsov till några av de sämre filmerna... då får man skumma drömmar!

Gaxar

Warrior
Re: Berätta mer.

Unknown Armies (som fått alldeles för lite uppmärksamhet i Sverige) har ett lite kul system som liknar dedär...

Din rollperson har tre "Passions", i tur och ordning Rage Stimulus, Fear Stimulus och Noble Stimulus. Begriper du inte det du just läste så kan jag berätta att det är vad som gör dig Förbannad, vad som gör dig skita-i-byxan-Rädd samt vad som lockar fram din Goda Sida. Typ. Hursomhelst, hittar du på något att göra som är direkt förknippat med en Passion (fly från din Fear Stimulus, slå på din Rage Stimulus, etc.) så får du flippfloppa slaget, d.v.s. byta plats på tiotalen och entalen på t100'an.

Får bara göras en gång per speltillfälle per Passion, dock.

Smart grej att ha med eftersom den får folk att välja karaktärsdrag som man ofta kan spela ut...

-Gaxar, övertygad om att UA skrevs för honom personligen

Sodivra

Champion
*Berättar mer*

Hmmm, igentligen så betyder väl det hela att jag ser på folks personlighet istället för sociala ställning /images/icons/cool.gif, men men..

Det är nog svårt att låta folk välja färdigheter utifrån färdiga "personligheter" utan att det blir styrt.. Jag tror det skulle funka bäst med att spelarna väljer livsmål och kanske några personlighetsdrag, och sedan får dom lättare att välja vissa färdigheter utefter det.. Hmm, det är en riktigt bra idé! (Kanske lite plus när den ärofulla rollpersonen gör något ärofyllt också.. )

Föresten så kanske man borde inspireras mer av drömmar när man skriver äventyr.. Jag har drömt riktigt imponerande saker som man kanske kan imponera på spelarna med i ett äventyr.. Med lite omarbetning kanske man kan få äventyret att utrycka samma sak som drömmen uttrycker, och så har man ett coolt och inlevelsefullt äventyr med ett budskap!

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig
(Utom ibland.. å då kommer DRÖMMARNA!

Mina spelare kanske kan räkna med att stöta på en enorm, å då snackar jag <font size=5>ENORM<font size=2>
[color:yellow]gul</font color=yellow>
val.. Det kommer imponera på dom, hehe..)

Sodivra

Champion
Hallå!

Kan jag få lite feedback pleez? Jag hade ju tänkt låta alla välja färdigheter fritt, som i Terra Draconis, men det här är också rätt lockande.. Välj karaktärsdrag, och få färdigheter.. T.ex: Du väljer att vara kommunikativ, dvs du tycker om att tala med folk och uttrycker dig väl. Resultatet: Du får +4 på språk..

(EFTER LITE FUNDERANDE)

Njaaa... Egenskapstabellerna är faktiskt lite stela, och ibland töntiga i rollspel.. Jag tror att jag gör såhär: Om du har skrivit i bakgrunden att du har bra tidskänsla/duktig på att kommunicera och sedan rollspelar det, då FÅR du plus. Fritt och uppmuntrar rollspel.. Och sedan en slumptabell med resultat för spelare som inte e vana vid det.. Vad sägs? SNÄLLA feedback! (Mina spelare vägrar ge feedback.. Iallafall om man snackar spelvärldar..)

/Arvidos, som inatt drömde att forumet organiserades om igen. (Kanske betyder att mitt synsätt ändras på relationerna till andra människor?)