Nu är jag ingen expert; men brukar inte Sword and Sorcery gå ut på att hacka barbarer?
Alla rollspel behöver ett fokus. Det funkar inte att spela luftskeppspilot i ett grottröjarspel. Spelet går inte ut på att flyga luftskepp, alltså blir en luftskeppspilot väldigt konstigt. Det kan funka, men det är väldigt tråkigt med spel som ger sken av att hantera mer saker än vad de egentligen gör.
Visst, man kan ha hyfsat breda spel. Spela ett sällskap tjuvar i en kampanj, och nästa gång vara furstens knektar som jagar tjuvar.
Därför känner jag mig lite tveksam till din långa lista.
Vad gör Filosofen i Ökenlegender? Tillför han nått? Fanbäraren, matrosen? Gatunasaren? Ger spelet något stöd, kan man berätta några särskilda berättelser, om en av rollpersonerna är tävlingsryttare, och en annan ficktjuv?
Dessutom så är många yrken snarlika, medan andra är utelämnade. En vakt, en haremsvakt, en livvakt och en karavanvakt? Jag antar att dessa yrken har få eller inga regelmässiga innebörder, utan är mer inspirationskällor till rollpersonernas bakgrunder. Eller?
Iallafall saknas alla typer av hantverksyrken, liksom byråkrater och statliga tjänstemän (som brukar figurera i ökenstäder).
Vissa av yrkena känns inte som yrken heller. Vad gör en veteran? Ett råskinn?