Ryng Silverkorp
Veteran
Följande inlägg är avsett för DoD och inte ett inlägg som gäller alla rollspel.
Vilket är det bästa systemet?
Yrken eller Arketyper
Yrken kan ses som kanske lite mer specialiserade. Och just ett yrke som rollpersonen sysslar eller har sysslat med. För att ta några exempel: Gladiator (KHB), Lärling (MHB) eller Fingerkonstnär (TOL).
Arketyper kan mer som en yrkesgrupp eller något i den stilen. Några exempel: Krigare, Tjuv eller Magiker.
Kombination av arketyper och yrken. Dvs att man har en rollperson som är Tjuv - Fingerkonstnär.
Skall yrken ha grundegenskapskrav?
Om vi tar DoD91så har yrkena GE-krav. Nackdelen med ett sånt system är att om man tar fysiskt svagare raser (halvlängdsmän?) så är det tufft att göra en krigare, såvida man inte minskar/ökar GE-kraven för yrkena med de rasmodifikationer som raserna har.
För visst skulle det väl vara möjligt att även halvlängsmännen har krigare (som i willow). Okej de kanske inte skulle platsa i en armé av människor (av fler skäl en +/- i GE förståss!).
Skall yrken/arketyper ha "yrkesförmågor"?
Sprätthökens yrkesförmåga i DoD91 kan väl ifrågasättas tex.
Bör yrken ha "yrkesutrustning" eller något i den stilen. Har man valt en jägare så är det väl tänkvärt att jägaren har något vapen att jaga med ...
Givetvis kan och ska man som SL modifiera saker och ting så de fungerar som man själv vill. Men denna genomgång är ämnad att peka på vad som bör framgå i en tryckt regelbok som ex DoD91 eller DoD6, eller vilken upplaga man nu vill utgå ifrån.
Debattera, motivera, engagera, inovera (?) !!!
MVH
Ryng Silverkorp
Vilket är det bästa systemet?
Yrken eller Arketyper
Yrken kan ses som kanske lite mer specialiserade. Och just ett yrke som rollpersonen sysslar eller har sysslat med. För att ta några exempel: Gladiator (KHB), Lärling (MHB) eller Fingerkonstnär (TOL).
Arketyper kan mer som en yrkesgrupp eller något i den stilen. Några exempel: Krigare, Tjuv eller Magiker.
Kombination av arketyper och yrken. Dvs att man har en rollperson som är Tjuv - Fingerkonstnär.
Skall yrken ha grundegenskapskrav?
Om vi tar DoD91så har yrkena GE-krav. Nackdelen med ett sånt system är att om man tar fysiskt svagare raser (halvlängdsmän?) så är det tufft att göra en krigare, såvida man inte minskar/ökar GE-kraven för yrkena med de rasmodifikationer som raserna har.
För visst skulle det väl vara möjligt att även halvlängsmännen har krigare (som i willow). Okej de kanske inte skulle platsa i en armé av människor (av fler skäl en +/- i GE förståss!).
Skall yrken/arketyper ha "yrkesförmågor"?
Sprätthökens yrkesförmåga i DoD91 kan väl ifrågasättas tex.
Bör yrken ha "yrkesutrustning" eller något i den stilen. Har man valt en jägare så är det väl tänkvärt att jägaren har något vapen att jaga med ...
Givetvis kan och ska man som SL modifiera saker och ting så de fungerar som man själv vill. Men denna genomgång är ämnad att peka på vad som bör framgå i en tryckt regelbok som ex DoD91 eller DoD6, eller vilken upplaga man nu vill utgå ifrån.
Debattera, motivera, engagera, inovera (?) !!!
MVH
Ryng Silverkorp