Yta och förväntningar

Gerkub

Gelékub
Det finns en orimligt hög förväntan på hur snygg en rollspelsbok ska vara
Jag är lite osäker på om det här är en allmän sanning. Det kan säkert stämma inom vissa kretsar, men jag vet inte hur mycket det i allmänhet påverkar ren försäljning och engagemang med ens community? T ex så släpptes häromdagen fjärde utgåvan av Whitehack, vars digitala utgåva just nu ligger på topplistan på drivethrurpg. Visserligen är den snygg men också väldigt avskalad. En enkel POD softcover helt utan bilder (bilderna från trean är borta), bara som ett exempel på att det inte behövs en massa krimskrams (även om jag kan älska krimskrams också).
1880440A-9B49-473B-BA37-64C40B5DBF91.png

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Jag är lite osäker på om det här är en allmän sanning. Det kan säkert stämma inom vissa kretsar, men jag vet inte hur mycket det i allmänhet påverkar ren försäljning och engagemang med ens community? T ex så släpptes häromdagen fjärde utgåvan av Whitehack, vars digitala utgåva just nu ligger på topplistan på drivethrurpg. Visserligen är den snygg men också väldigt avskalad. En enkel POD softcover helt utan bilder (bilderna från trean är borta), bara som ett exempel på att det inte behövs en massa krimskrams (även om jag kan älska krimskrams också).
View attachment 12304
Det har ju varit mycket diskussioner om AI-bilder, men ser man till hela det visuella intrycket, så är formgivning minst lika viktigt. Att välja rätt typsnitt exempelvis. Det behöver funka, vilket har mer med hantverkskunnande att göra än med pengar (även om man förstås kan betala för formgivning).

De dyra illustrationerna finns förmodligen mest i franchisespelen eftersom de som köper den sortens spel förväntar sig något specifikt. Ett Star Wars-spel behöver ha något filmiskt över sig, visuellt sett. Men hur vanliga är spel i coffe table-stil? Det är sällan något som förväntas av mindre utgivare utan Hollywood-franchiser.

Möjligen kan man hävda att svenska rollspel ofta är visuellt ganska avancerade. Många amerikanska rollspel är grafiskt enkla och ganska fula. Jag tror inte att särskilt många förväntar sig dyra illustrationer i exempelvis Whitehack.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
...men ibland får jag känslan att otroligt vackra bilder räknas som standard och okej eller ganska bra bilder räknas som fula för att de inte är snygga nog att rama in och hänga upp. /.../ åtminstone enligt mig skulle kunna vara att alla kanske måste sänka sina krav lite vad gäller illustrationer.
Jag håller med.

Nu vet jag inte vilka "alla" är i sista meningen ovan, men jag förstår aldrig att spelmakare (och folk i allmänhet oavsett projekt) ska jämföra sig med mästare direkt, istället för att först släppa saker på sin egen nivå för sitt eget nöjes skull. Knappt någon kan leva på rollspel och för att släppa ett bra rollspel måste man ha släppt några kassa först. Det är först via itereringar som man lär sig mer och mer.

Sedan tycker jag att det finns en (billig) DIY-rörelse borta på itcho.io. Där mer idéer sprids än färdiga projekt.

Last edited:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Jo! Svenskt avskalad vacker bruksformgivning.
Svenska rollspel säljer ofta anmärkningsvärt bra. Förmodligen bidrar det visuella uttrycket. Med eller utan dyra illustrationer. Just Whitehack trodde jag dock var amerikanskt. Möjligen har jag blandat ihop det med Blackhack, som väl ändå är amerikanskt?

Big Marco

Läskig
Det är en väldigt luddig, glidande skala. Bland svenska rollspelsföretag skulle jag nog spontant och intuitivt placera Fria Ligan där, och kanske Eloso, (eventuellt inte längre) Riotminds, Helmgast kanske… Men som sagt, allt är luddigt, hajar come in all sizes etc.
Och störst av alla svenska är World of Darkness. Och de glöms alltid bort. =)

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
View attachment 12304
Nu har jag inte superkoll på de spel som listas men om jag förstått det rätt rör det sig om POD? Jag är rätt övertygad om att det finns en större förståelse för att POD-böcker inte lika ofta är coffee-table i illustrationer och utformning som rollspelsböcker som säljs på traditionellt vis. Jag kanske var otydlig men jag syftar i första hand på böcker där det finns en större förväntan på skitsnygga färgbilder rakt igenom.

Quadrante

Grisbonde
Nu har jag inte superkoll på de spel som listas men om jag förstått det rätt rör det sig om POD? Jag är rätt övertygad om att det finns en större förståelse för att POD-böcker inte lika ofta är coffee-table i illustrationer och utformning som rollspelsböcker som säljs på traditionellt vis. Jag kanske var otydlig men jag syftar i första hand på böcker där det finns en större förväntan på skitsnygga färgbilder rakt igenom.
Förstår jag dig rätt om jag tolkar dina inlägg som ”problemet är inte att det finns snygga illustrationer eller välgjorda produktioner, utan att man ratar dem utan detta (så det tvingar fram en kultur av att man måste ha det för att få vara med i leken)”?

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Det är svenskt, skrivet av @Fiktionslek.
Jag har tydligen rört ihop de här rollspelen helt. Får ta och köpa dem så att jag har bättre koll.
Whitehack görs av Christian Mehrstam, alias Fiktionslek. The Black Hack är skrivet av David Black som jag tror är amerikan, men han håller rätt låg profil så det är inte lätt att faktiskt veta.

Franz

Förstår jag dig rätt om jag tolkar dina inlägg som ”problemet är inte att det finns snygga illustrationer eller välgjorda produktioner, utan att man ratar dem utan detta (så det tvingar fram en kultur av att man måste ha det för att få vara med i leken)”?
Ja, men typ. Eller: ”Baksidan med att svenska spelproducenter är så ruskigt talangfulla och duktiga och awesome på att skapa toksnygga produkter är att det sätts en standard som är väldigt svår (och framförallt dyr) att leva upp till. När nu AI-konst gjort sitt intåg kommer det snart gå att få bilder gratis som vi tidigare betalat väldigt väldigt mycket för. Om man inte gillar det här med AI-konst som ersättning för bilder illustrerade av konstnärer (och djupdykningar i detta ämne kan göras i en annan tråd, denna tråd förutsätter att det inte är önskvärt att byta ut illustratörer mot en AI) så måste vi diskutera andra vägar framåt.” Så jag tänkte att säters och resonemang kring detta kunde dryftas här 🙂

Sorry för lång utläggning, jag tror jag inte är så jättebra på att förklara mig alla gånger 🙂

Gerkub

Gelékub
Aha, men är det inte rimligt att ha höga förväntningar på en sån produkt? Med tanke på alla billiga- och gratisalternativ på marknaden så behöver man knappast en dyr bok för att spela rollspel. Om jag skulle betala 700-800 eller mer för en sån är det snarare för att jag gillar skaparna och vill stötta dem. Har svårt att se vad man skulle ha att tjäna på att gå ner i kvalitet på att t ex skära ner på illustrationsbudgeten, eftersom det är lite usp:en med själva produkten, tänker jag.

Franz

Aha, men är det inte rimligt att ha höga förväntningar på en sån produkt?
Absolut, men begreppet ”höga förväntningar” är ju ganska vagt. Samtidigt som man har höga förväntningar så måste de samtidigt vara rimliga och frågan är om den nivån på illustrationer och layout som nu finns är rimligt. Eller kanske om det kommer fortsätta vara rimligt med tanke på den teknikutveckling inom AI som nu finns fortskrider, förutsatt att man inte tycker det är en bra idé att byta ut illustratörer mot en AI såklart.

Har svårt att se vad man skulle ha att tjäna på att gå ner i kvalitet på att t ex skära ner på illustrationsbudgeten, eftersom det är lite usp:en med själva produkten, tänker jag.
Fast det är här jag börjar fundera. För det första kanske folk inte kommer behöva skära ner på den just nu, men när vi kommit dithän då AI kan göra lika snygga bilder, då kommer det att förändra allt. Sen, är det inte lite trist att layout och illustrationer är usp med ett spel som är tänkt att spelas?

Jag tror att det finns möjligheter att göra spel snygga samtidigt som de är mindre kostsamma än idag. Det är väl en sak värd att utforska? 🙂

zo0ok

Rollspelsamatör
Sen, är det inte lite trist att layout och illustrationer är usp med ett spel som är tänkt att spelas?

Jag tror att det finns möjligheter att göra spel snygga samtidigt som de är mindre kostsamma än idag. Det är väl en sak värd att utforska? 🙂
Jag håller med.

Men om man går och äter riktigt bra mat, så är den också snyggt upplagd.
Och om du köper en bra produkt, så kommer den i en fin låda.
Prova att köp en Johnny Walker av varje i standardutbudet (Red, Black, Gold, Platinum/18, Blue) och se hur flaskan förändras.

Om paketering, eller layout, är usel så indikerar du (som författare/producent) att du inte bryr dig speciellt mycket om produkten. Alltså, du älskar inte produkten, och din kund/spelare kommer inte heller att älska den.

Sedan finns det briljant minimal, retro, brutal, eller på annat sätt ... inte premium ... layout. Om det fungerar med din målgrupp så är det helt ok (jag tänker på den Blå-vita Drakar-och-Demoner-klonen som ibland omnämns här på WRNU - och som inte på något vis vunnit av generisk AI-konst på varje sida, eller knappt på att Nils Gulliksson haft en halvsida på varje uppslag för då resonerar det inte längre).

Nu känner jag att jag borde läsa trådstarten igen... men det finns väl inget hot mot fina, bra, genomtänkta rollspel utan miljonbudget för bilder - helt oavsett AI-konst?

Quadrante

Grisbonde
… men när vi kommit dithän då AI kan göra lika snygga bilder, då kommer det att förändra allt.
Ett av problemen här är väl att många ser bilder som dekoration. Då funkar random bild, AI. Stock, julkort … men ser man bilderna som illustration (alltså information) blir det lite mer jobb bakom. Kan fortfarande vara AI, stock, julkort, men väl valt och ses som lika stor del av spelets regler eller världsskapande som bokstäver.

Franz

Jag håller med.

Men om man går och äter riktigt bra mat, så är den också snyggt upplagd.
Och om du köper en bra produkt, så kommer den i en fin låda.
Prova att köp en Johnny Walker av varje i standardutbudet (Red, Black, Gold, Platinum/18, Blue) och se hur flaskan förändras.

Om paketering, eller layout, är usel så indikerar du (som författare/producent) att du inte bryr dig speciellt mycket om produkten. Alltså, du älskar inte produkten, och din kund/spelare kommer inte heller att älska den.

Sedan finns det briljant minimal, retro, brutal, eller på annat sätt ... inte premium ... layout. Om det fungerar med din målgrupp så är det helt ok (jag tänker på den Blå-vita Drakar-och-Demoner-klonen som ibland omnämns här på WRNU - och som inte på något vis vunnit av generisk AI-konst på varje sida, eller knappt på att Nils Gulliksson haft en halvsida på varje uppslag för då resonerar det inte längre).

Nu känner jag att jag borde läsa trådstarten igen... men det finns väl inget hot mot fina, bra, genomtänkta rollspel utan miljonbudget för bilder - helt oavsett AI-konst?
Jag är inte emot att rollspel ska vara snygga, eller att rollspel får ha många skitsnygga illustrationer. Jag tror dock att den standard som finns nu är såpass dyr att den kommer vara väldigt svårt att upprätthålla och att det är viktigt att tala om vad vi kan göra åt detta faktum.

Och jag håller helt med dig om att paketering och layout gärna får vara fin. Jag menar dock att det kan vara väl värt att tala om hur den kan vara fin samtidigt som den är mindre kostsam.

Gerkub

Gelékub
Absolut, men begreppet ”höga förväntningar” är ju ganska vagt. Samtidigt som man har höga förväntningar så måste de samtidigt vara rimliga och frågan är om den nivån på illustrationer och layout som nu finns är rimligt. Eller kanske om det kommer fortsätta vara rimligt med tanke på den teknikutveckling inom AI som nu finns fortskrider, förutsatt att man inte tycker det är en bra idé att byta ut illustratörer mot en AI såklart.

Fast det är här jag börjar fundera. För det första kanske folk inte kommer behöva skära ner på den just nu, men när vi kommit dithän då AI kan göra lika snygga bilder, då kommer det att förändra allt. Sen, är det inte lite trist att layout och illustrationer är usp med ett spel som är tänkt att spelas?

Ja jag menar att usp:en för att köpa en dyr bok med snygga illustrationer i relation till alla fantastiska spel som är gratis, eller betala-vad-du-vill, är att den är fin, att jag tycker om den. Det behövs ingen bok för att spela rollspel, men jag kan köpa den ändå för den gör mig glad.

Det finns säkert dem som utforskar AI som konstnärligt uttryck, men att göra det av konstnadseffektiva skäl låter dumsnålt. Det finns redan en massa sätt att göra sjukt bra rollspel utan nån speciell budget, vilket folk gör hela tiden.

Franz

Ja jag menar att usp:en för att köpa en dyr bok med snygga illustrationer i relation till alla fantastiska spel som är gratis, eller betala-vad-du-vill, är att den är fin, att jag tycker om den. Det behövs ingen bok för att spela rollspel, men jag kan köpa den ändå för den gör mig glad.
Jo jag tycker också om att köpa fina saker men jag tror inte att jag någonstans här lobbat för att göra spel fula?

Det finns säkert dem som utforskar AI som konstnärligt uttryck, men att göra det av konstnadseffektiva skäl låter dumsnålt.
Varför? Om man inte skulle ha några moraliska betänkligheter med att ersätta illustratörer med en AI så skulle det väl inte finnas någon orsak till att gratis ordna bilder som man annars måste betala flera tusen kronor för?