Nekromanti Ytterligare en nedmontering av rättssäkerheten...

Flurtis

Hero
Re: Beror på!? [EDIT}

Jag tror vi kommer att få se en liknande process med hundarna. Dvs dom som inte är eniga kommer at "överklaga" eller vad man nu säger.

//Flurtis

Flurtis

Hero
Re: Ytterligare en nedmontering av rättssäkerheten

Hehe om man nu får modifiera lite till :gremtongue:

Det du beskriver är egentligen inte det vi har skapat utan det vi har bevarat från ursprungsvargen. Dvs Aggresivitet mot Folk, Vaktande av revir och Jakt är naturliga instinkter som vi bevarat. I en del raser har vi avlat ner dessa anlag medans vi har avlat fram fysiken på vissa hundar (T.ex boxer, Pittbull m.m) för att vara obtimal. Men när det gäller att dra dessa instinkter till sin spets så finner man dom starkast i en Varg.

Vad vi däremot har skapat är: Intryckta mops ansikten, Kinesiska Nakenhundar och krulliga pudlar. Inga mördar maskiner alltså :gremlaugh:

//Flurtis

Foggmock

Myrmidon

Man får intrycket av att förslagsgivarna inte varit tillräkligt insatta i hur avancerad frågan egentligen är.

Tänka sig, det där kan man applicera på en rad andra brott.. :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon

Som nybliven hattägare är jag besviken, och måste påpeka att det är den där typen av hattägare som ger oss alla dåligt rykte! Min hatt är jättesnäll och tämjd och har provsuttit ett antal huvuden utan minsta antydan till dekapitation.

Big Marco

Läskig

Det du beskriver är egentligen inte det vi har skapat utan det vi har bevarat från ursprungsvargen. Dvs Aggresivitet mot Folk,

Som medlem i en grupp av vargälskare och som har bott med en hundinstruktör sedan många år tillbaka så vill jag påstå att ovanstående är fel alternativt luddigt formulerat. Vargen är inte ett aggressivt djur. Dess naturliga instinkter är så gott som alltid att undvika fara och fly. Attacker sker som gott som alltid bara vid hunger eller vid trängda situationer. Och människor ses allmänt som för farliga och för stora för att attackeras.

Givetvis finns det undantag vid sjuka djur men det är som sagt undantag.

Överlag så är hunddjuren oerhört konfliktlösande till sin natur. Är man kunnig i att tolka deras kommunikation så kan man se vilka fantastiska diplomater som finns bland individerna. Och vilka olika personligheter som finns - allt från mobbare till medlare. Dock så kräver nästan alla hundar en stark och tydlig ledare. Saknas detta eller om ledaren är inkompetent så blir hunden otrygg och osäker och då riskerar man att hunden fattar beslut och tolkar situationer fel. En hund som då har drag av mycket kamplust kan trigga på detta och börja "kampa". Och det kan medföra skador på exempelvis människor eller andra hundar, katter, etc.

Troberg

Sinister eater
Mycket bra sammanfattning

Tackar, kunde inte sagt det bättre själv.

Värt att tillägga är också att vissa mer energiska hundar kräver massor av motion, och om ägaren inte kan ge dem den motionen så kan det gå ut över möbler, andra hundar, skor, folk och annat som man kanske inte vill få söndertuggat.

Å andra sidan så är en hund, om man bara ger den en chans, den lojalaste varelse man kan tänka sig.

Kipling säger det bäst:

“The Power of the Dog”
Rudyard Kipling

THERE is sorrow enough in the natural way
From men and women to fill our day;
And when we are certain of sorrow in store,
Why do we always arrange for more?
Brothers and Sisters, I bid you beware
Of giving your heart to a dog to tear.

Buy a pup and your money will buy
Love unflinching that cannot lie—
Perfect passion and worship fed
By a kick in the ribs or a pat on the head.
Nevertheless it is hardly fair
To risk your heart for a dog to tear.

When the fourteen years which Nature permits
Are closing in asthma, or tumour, or fits,
And the vet’s unspoken prescription runs
To lethal chambers or loaded guns,
Then you will find—it’s your own affair—
But . . . you’ve given your heart to a dog to tear.

When the body that lived at your single will,
With its whimper of welcome, is stilled (how still!).
When the spirit that answered your every mood
Is gone—wherever it goes—for good,
You will discover how much you care,
And will give your heart to a dog to tear.

We’ve sorrow enough in the natural way,
When it comes to burying Christian clay.
Our loves are not given, but only lent,
At compound interest of cent per cent.
Though it is not always the case, I believe,
That the longer we’ve kept ’em, the more do we grieve.
For, when debts are payable, right or wrong,
A short-time loan is as bad as a long—
So why in—Heaven (before we are there)
Should we give our hearts to a dog to tear?

Jag tror alla som haft en hund kan relatera till den dikten.

Evil Peter

Hero
Re: Sportevenemang?

Skämt åsido, nej, jag likställer inte dem, jag ville bara peka på att ordet har ett vidare spektrum i dagligt tal än bara "massdödande".
Liknelsen haltar dock rätt rejält i mina ögon. Sportjournalisterna gillar att dra metaforiska paralleller mellan låtsasvärlden inom sportens regler och den vanliga världen för att ge en rikare beskrivning. Det blir uppenbart att det inte menas att någon dödats av sammanhanget och därför fungerar det som metafor, precis som ingen tror någon har dött när det sägs att det begåtts en massaker på svenska språket i något sammanhang etc.

Använder man däremot ordet i samband med upplopp, brutala polisaktioner osv blir det inte en fungerande metafor då det hamnar alldeles för nära. Då närmar sig sannolikheten 100% att man blir tolkad ordagrant. Detta med all rätt för man skapar en väldig otydlighet om man blandar in sina alternativa tolkningar i ordet i det sammanhanget, för att inte nämna devalveringen av ordet som redan behandlats.

Evil Peter

Hero

Tja, vad ska vi kalla det då?
Man kan ju också se det från andra hållet. Om man ska kalla kravallerna i Göteborg för massaker, vad ska man då kalla det som massaker är definierat som?

Häst mot folkgrupp?
Inte ett dumt uttryck, även om jag inte visste att idioter var en folkgrupp. :gremtongue:

Pom

Swashbuckler

Det är inte samma fråga. Om polisen tar från någon en pistol så är det en tillfällig handling, och om det inte följs av ett domstolsbeslut så får han tillbaka den
Det är samma slags fråga. I alla fallen rör det sig om hantering av någonting som är farligt för andra.
Knark får man förstås inte tillbaka, men att utfärda eller återkalla eller tidsbegränsa vapenlicenser är det också polisen som beslutar om, inte domstolen.

Evil Peter

Hero

Vad som gör mig lite tveksam är ifall Polisen i dagsläget verkligen är tillräkligt kompetenta inom området för att göra en vettig bedömning.
Det beror ju såklart på hur de kommer att genomföra det men det finns åtminstone massor av kompetens om hundar att tillgå inom polisen.

Troberg

Sinister eater

Det beror ju såklart på hur de kommer att genomföra det men det finns åtminstone massor av kompetens om hundar att tillgå inom polisen.
Bara som ägare, de har inga veterinärer och de har väl inte direkt några jurister som kommer att handha det.

Att strömlinjeforma processer är väl bra, men rättsprocesser har många steg och många inblandade av en anledning.

Troberg

Sinister eater

att utfärda eller återkalla eller tidsbegränsa vapenlicenser är det också polisen som beslutar om, inte domstolen.
I så fall är det också fel, enligt samma logik.

Troberg

Sinister eater

Om man ska kalla kravallerna i Göteborg för massaker, vad ska man då kalla det som massaker är definierat som?
Det som du definierar massaker som? Organiserat massmord?

Gordeg

Hero

Bara som ägare, de har inga veterinärer och de har väl inte direkt några jurister som kommer att handha det.
Hur kom veterinärerna in i det här? Du har kanske sett för många amerikanska advokatsåpor där båda sidor kallar in expertvittnen de själva valt ut. Och juristernas uppgift är inte att själva bedöma hundarna. Fast du menade kanske djurister?
Dessutom - polisens hundförare jobbar på en annan nivå än sociala hundägare och jag litar mer på polisen än på självutnämnda djurvänner i det här fallet, jag har tex inte glömt den "djurvän" som klagade i en insändare på att en hund som attackerade människor i Malmö och inte kunde stoppas sköts med 15 skott av polisen.
Det låter brutalt och stackars hund osv, men alternativen i ett sånt läge är att antingen
1) låta hunden fortsätta tugga på människor
2) skjuta hunden med 1 skott och vänta och se om den dör (humant?).

Gordeg

Pom

Swashbuckler

I så fall är det också fel, enligt samma logik.
Snarare bevisar det väl att dessa farhågor:

"Om några år så kommer man att ge polisen någon större beslutanderätt, tex att kunna fängsla någon utan rättegång, och motivera det genom att peka på det här beslutet och visa statistik på att ingen blivit uppäten av pudlar det senaste året och därmed "bevisa" att det är en bra metod."

...inte löper någon större risk att besannas. Den förra lagen om att poliser får besluta om att ta farliga hundar gällde i över 60 år (innan den ersattes för ett par dagar sedan). Nuvarande vapenlicenslag har gällt över ett decennium.

Troberg

Sinister eater

Hur kom veterinärerna in i det här? Du har kanske sett för många amerikanska advokatsåpor där båda sidor kallar in expertvittnen de själva valt ut.
I form av intyg eller liknande, vilka vägs in vid förhandlingarna.

Och juristernas uppgift är inte att själva bedöma hundarna.
Nej, men någon måste också beakta legaliteterna i fallet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Sedan så är frågan hur många som dog inte hälften så intressant som frågan om hur många de försökte döda.
Öh... ingen?

Vitulv

Re: Ett steg mot ett säkrare samhälle?

Jo, visst kommer de att skita i hundlicensen, men det gör det också väldigt mycket lättare att ta ifrån dem hunden. Det blir tydligare och enklare för polisen och leder förhoppningsvis till att processen går snabbare. Licensen gör det väldigt tydligt att se om en dålig hundägare över huvud taget har rätt att äga hund. Så det är inte ett helt tokigt förslag, tycker jag.

- Vitulv

Vitulv

Nu hade du iofs med en smiley, så jag vet inte hur allvarligt menat inlägget var, men jag reagerade ändå. Om vi förbjuder hundraser efter hur potentiellt farliga de kan tänkas vara för människor så har vi snart bara chihuahuer kvar i Sverige. Allting som väger mer än tio kilo, har tänder, klor och muskler är ju faktiskt farligt. Säg morsning och good bye till spets, schäfer, riesenschnauser, labrador, s:t bernard etc. etc.

- Vitulv

Troberg

Sinister eater

Öh... ingen?
Tja, det jag fått lära mig om vapenhantering är att man aldrig ska sikta på någon om man inte avser att döda dem.

Dessutom så brukar jägare säga att man ska bara skjuta sådant som man tänker äta upp, så det finns antagligen kannibaler bland polisen också... :gremshocked: