Nekromanti Ytterligare en nedmontering av rättssäkerheten...

Krille

Super Moderator
Vapenpsykologi

Bah, dra inte upp ett samhällsproblem för att peka på ett vapenproblem. Länder som Canada och Schweiz har like mycket vapen, och Sverige ligger inte långt efter, och har inga större problem.
Det finns en viss skillnad mellan dem. Vapeninnehavet i USA har en fokus på självförsvar som inte finns i till exempel Kanada, Sverige eller Australien, där det legala vapeninnehavet helt och hållet handlar om jakt eller sport och kontroversen om hårdare vapenlagar i princip handlar om att begränsa sport- eller jaktskyttet. Självförsvar finns över huvud taget inte i vare sig lag, praxis eller debatt (undantaget ett och annat knasfall som tycker att upploppsmän ska ha en sportslig chand mot polisen).

Schweiz får nog betraktas som ett specialfall, i alla fall numera sedan Sverige i praktiken slutade med värnplikten. Vapeninnehavet i Schweiz är till stor del en förlängning av värnplikten där - när en värnpliktig slutför sin tjänst så får denne välja att ta med sig tjänstevapnet hem. Här ser man en rätt stor skillnad på psyket kring vapen: vapeninnehavet är (förutom för jakt och sport) direkt kopplat till nationellt skydd, inte personligt skydd som i USA.

Det gör att det i USA finns en tillgänglighet på handeldvapen för personligt försvar, dvs pistoler. Just den sortens vapen är mycket frekventa i våldsbrott med vapen, till skillnad från jakt- och sportvapen.

En intressant siffra i sammanhanget är 700 000. Det är antalet handeldvapen som köps årligen i USA av privatpersoner för självförsvarsbruk. Av en ren slump är siffran också antalet små handeldvapen som stjäls i rån och inbrott, och därför kommer att cirkulera i undre världen. Rent krasst sett innebär det att vanliga hederliga medborgare genom sitt vapenanskaffande för självförsvar beväpnar den amerikanska undre världen.

Troberg

Sinister eater
Re: Vapenpsykologi

Håller med. Följande är vad jag skrev i vapenkontrollsfrågan på ett annat forum, vilket sammanfattar det rätt bra och har ordet "zombie" med i sig:

Disregarding the argument over the punctuation, explain how owning a gun has stopped any attack on the US.
You also have to consider the possibility of a non-democratic coup, which is much arder to do if the population is armed. This is, for me, the two last lines of defence for democracy (the last being an armed revolt against the bad leader, the second to last being the threat of such a revolt discourageing the potential bad leader), and the single most important reason to allow the people to own arms.

Sometimes I think the fanatical devotion to "the founding fathers" borders on insanity.
I agree. They were not omniscient. There must be some room for "going by the spirit rather than the letter" or in this case, by the comma.

Fair enough. I am not anti guns. I have grown up using rifles on the farm for work and pleasure. I cannot, though, see the point in allowing a private citizen access to weapons that can fire 700 rounds per minute.

A handgun for home defence could be limited to 6 rounds. If you can't hit an intruder with the first 6 rounds, I pity anyone else in the house, as it is obvious that you can't shoot straight.

This site will sell you an Uzi for less than I pay for a suit. For a lazy $5500, you could purchase the Barrett 95M 50 calibre sniper rifle. That would be handy to shoot the intruder in a house in the next suburb.
As mentioned above, I don't consider home defence as important as democracy defence, and the needs are different.

The idea behind the second amendment is that an armed populace can rise up, form a militia, and, with virtually no training, defeat a tyrannous government's standing army. That's wrong. "The truth is that small, good armies have always defeated big, bad ones."
The threat of them doing so could be enough of a deterrent for the need not to arise.

One must also consider the kind of warfare we are talking about here. It's not "open battlefield with well defined battle lines", we are talking about the classical guerilla warfare, where the guerillas "move like fish in a stream" among the general populace.

A tank may be big and scary, but at some point the crew will leave it, and at that point, they can be shot. Then the tank is just a big and expensive piece of scrap metal. The same goes for helicopter gunships and aircraft. Much of the military hardware will be useless, as there is no reasonable way to use a capital ship, a cruise missile or a B-52 bomber against small groups like this. Ask the British, they never actually managed to beat the IRA, and it certainly wasn't for lack of trying.

Zombies are attracted by the sound of gunshots.
On the other hand, you don't really need a silencer once you realize that you never run out of ammo or need to reload a machete.

If you can't incapacitate the other person with 6 shots you probably should stay away from gunfights.
Well, six rounds may not be enough, but if you can't shoot yourself out of trouble with 100 rounds, chances are that you won't be able to do it with 101 rounds either.

http://en.wikipedia.org/wiki/M950

Yeah, it's a shame Finland has such liberal gun ownership laws.
(förtydligande: kommentaren rör skjutningen på en skola i Finland nyligen)

One thin one must remember is that that kind of incidents are extremely rare. Extremly rare also means that it will be extremly random where, when and why they pop up, as there is not enough basis for a statistical analysis with any certainty.

damian's question would be valid if nations like Canada and Switzerland, with similar rates of per capita gun ownership didn't have much lower incidents of gun crime.
I can explain that. I have little knowledge about Canada and Switzerland, but the same applies to Sweden.

In Sweden, you have to have training to own a gun, either a formal training as a hunter, at a club for target shooting or as part of the Swedish Home Defence (a civilian volonteer organisation that's part of the Swedish defense and expected to handle such things a guard duty and patrols in case of war). This includes handling, legal issues and attitude towards guns. Without training, no license, without license, no gun or ammo.

The attitude towards guns is very respectful. People here don't go out in the forest and shoot tin cans. We don't handle guns when drinking beer. We only use them at the firing range or when actually hunting. Even hunting is done in an ordered and calm manner, usually sitting around and waiting for the prey to show up.

I saw an american ad for a gun (some insane pistol conversion of a Barrett M-82, with a slightly reduced load) which said something along the lines of "If you catch a burglar in the garage and you are carrying this, he'll know you mean business". A company who'd run such an ad in Sweden would be without their license to sell weapons before the ink on the ad was dry. You never, ever, imply that a gun is actually possible to use against a human when selling them here. Even for hunting, the talk is more about accuracy than stopping power. When shooting at a firing range, we shoot at, depending on what kind of weapon it is, skeet, bullseye targets or moose shaped targets. You never see a human shaped target in Sweden outside the military and the police.

Even adults around here usually feel a bit nervous when handling weapons. I've done some skeet shooting on occasion, and both I and the other participants have felt that feeling of "Oh shit, I'm holding a lethal weapon!". A gun is not "ordinary" or something you handle casually, it's always treated as if you were a snake handler handling dangerous snakes, with caution and responsibility, and it's something that never becomes routine. A gun is scary and needs to be handled with extreme caution.

We keep our weapons locked in a secure and certified gun rack or safe, with a vital part stored equally secure elsewhere. The same goes for ammo. Someone who stored it in a cupboard or desk drawer would not only be considered irresponsible, they would be breaking a fairly heavy law. This means that even if we have a lot of guns, they are seldom stolen and seldom used in anger or fear.

As for types of guns, we mainly have hunting rifles and shotguns. Swedish Home Defense volonteers usually have an assault rifle or a submachinegun. Some target shooters have competition rifles or pistols, usually small caliber. There is an almost total lack of pistols or revolvers designed for shooting people, and of semiautomatic shotguns or carbines.

As I think you can see, it's a different mentality. I'm sure there are many, many responsible gun owners in USA who happily agrees that this is the way to responsibly handle guns, but sadly, the way the system works today, it's all too easy for the less mature gun owners to get (and keep) their guns.

How do you change a culture, so that people will handle their guns more responsibly? I have no idea, I don't know everything. Frankly, I think it may have gone too far for a change.
Så ni ser, jag spyr inte bara galla över er på Rollspel.nu, jag fördelar den över hela internet!

Evil Peter

Hero
Re: Ytterligare en nedmontering av rättssäkerheten

Bah, dra inte upp ett samhällsproblem för att peka på ett vapenproblem. Länder som Canada och Schweiz har like mycket vapen, och Sverige ligger inte långt efter, och har inga större problem.
Vi skulle få ett helt annat vapenklimat än vi har nu om vi skulle beväpna vår befolkning så de kan försvara sig själva, därav liknelsen.

Hade de lyckats så hade de inneburit att de hade ett större folkligt stöd, och därmed större rätt enligt den demokraiska modellen.
En slutsats ej grundad på logik. Om två grupper möts kan man ju inte anta att den större gruppen har ett större folkligt stöd bara för att de är fler. Jag är helt övertygad om att en undersökning i frågan skulle säga att majoriteten i Sverige stödde polisen snarare än mobben.

Läs genom wikipedias sammanställning av förloppet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Göteborgskravallerna

Som du ser så började det hela långt innan demonstranterna blivit våldsamma.
Nu försöker du byta vinkel. Du sade att en demonstration inte ska hållas i styr vilket är felaktigt enligt de lagar vi har i Sverige för att kunna garantera allas säkerhet i så stor utsträckning som möjligt.

Att det inte är kontroversiellt spelar ingen roll. I Stockholmsregionen hade man hemliga val även i en skitfråga som vägtullarna. Det är en grundläggande demokratiprincip, man ska kunna uttrycka en anonym åsikt.

På många sätt är det dessutom renare, eftersom det frikopplar åsikten från budbäraren, och därmed gör det mycket svårare att använda ful argumentationsteknik som tex ad hominem-attacker.
Det är fortfarande fegt när man drar det så långt att man börjar kasta sten och vandalisera. Dessutom är att tycka det är fegt inte samma sak som att kräva ändrade rättigheter.

Ad hominem-attacker är dock ändå möjliga, ibland till och med lättare, då man kan generalisera enklare och därmed avfärda åsikter på sådan väg.

Jag tror att du har fel målsättning. Fungerande är ointressant, rätt/fel och säkert/osäkert är det enda som är viktigt. Är man beredd att offra rätt och säkert för praktiskt och fungerande så är man snart i ett totalitärt samhälle.
Nej, fungerande är inte ointressant. Jag vill inte ha verklighetsfrånvända politiker som sitter och fattar beslut som är omöjliga att genomföra och därmed sätter landet i totalt kaos. Det man ska titta på är att få saker så rätt (otroligt luddigt begrepp) och säkert som möjligt. Det klara valet mellan rätt och fel finns bara för de som tror att vi lever i en svartvit värld.

Krille

Super Moderator
Paved with good intentions

Nej, fungerande är inte ointressant. Jag vill inte ha verklighetsfrånvända politiker som sitter och fattar beslut som är omöjliga att genomföra och därmed sätter landet i totalt kaos.
Jag undrar om vi inte har ett par levande och rätt många döda sådana politiker i historien. Bland de levande kan vi nog räkna George W Bush - jag tror inte att invasionen av Irak enbart beror på olja, utan att han gör det han tror är rätt (ref: The Power of Nightmares). Dito Tony Blair - han var till och med på det klara över att Irak inte skulle medföra mer olja till England, utan han skickade trupp för att han trodde att han gjorde rätt.

De döda ska jag nog inte nämna, för en av dem gör att jag förlorar med hänvisning till Godwins lag. :gremgrin:

"The road to Hell is paved with good intentions" eller vad det heter.

Troberg

Sinister eater

Vi skulle få ett helt annat vapenklimat än vi har nu om vi skulle beväpna vår befolkning så de kan försvara sig själva, därav liknelsen.
Har vi? Hade vi ett annat vapenklimat på den tiden vi faktiskt hade en beväpnad befolkning av just den anledningen?

En slutsats ej grundad på logik. Om två grupper möts kan man ju inte anta att den större gruppen har ett större folkligt stöd bara för att de är fler. Jag är helt övertygad om att en undersökning i frågan skulle säga att majoriteten i Sverige stödde polisen snarare än mobben.
Lokalt har de större stöd. Se också till diskussionen om demokrati kontra majoritetsdiktatur på annan plats i tråden.

Nu försöker du byta vinkel. Du sade att en demonstration inte ska hållas i styr vilket är felaktigt enligt de lagar vi har i Sverige för att kunna garantera allas säkerhet i så stor utsträckning som möjligt.
Poängen är att det antagligen skulle ha blivit en lugn demonstration om inte polisen provocerat fram våldsyttringar.

Det är fortfarande fegt när man drar det så långt att man börjar kasta sten och vandalisera.
Nja, frågan handlade om det var fegt att demonstrera anonymt. Planerar man att utöva våldsyttringar så är det en annan fråga, och dessutom rätt så smart.

Nej, fungerande är inte ointressant. Jag vill inte ha verklighetsfrånvända politiker som sitter och fattar beslut som är omöjliga att genomföra och därmed sätter landet i totalt kaos.
Jag håller inte med dig. Ideologi är en abstrakt företeelse, och politiker bör drivas av ideologi.

krank

Går ondskans ärenden

Jag håller inte med dig. Ideologi är en abstrakt företeelse, och politiker bör drivas av ideologi.
Jag vill gå steget längre - det finns inga, och kan inte finnas några, politiker som inte drivs av ideologi.

Om man inte har en ideologi kan man ju inte avgöra huruvida en handling eller en effekt är önskvärd överhuvudtaget. Även att anse att "praktiskt" är önskvärt är en ideologi. Realpolitik är i allra högsta grad ett ideologiskt ställningstagande...

Flurtis

Hero
Re: Beror på!? [EDIT}

Det beror ju såklart på hur de kommer att genomföra det men det finns åtminstone massor av kompetens om hundar att tillgå inom polisen.
Inom en viss gren av hundbeteende vetenskap ja! Men dom har inte bredden av mental kunskap hos hundar som behövs. Eller det ingår i alla fall inte i deras utbildning. Dessutom vill jag påpeka att dom mental test som görs på polis hundar ytförs inte av polisen själva utan privata mental test domare. Alla "polishundförare" får en redan mental testad och godkänd hund. Dvs en hund vars psyke redan konstantarats vara friskt. Så att arbeta med problem hundar och hundar med en annan mentalitet än arbetshundar har dom ingen kompetent kunskap i.

//Flurtis

Evil Peter

Hero

Har vi? Hade vi ett annat vapenklimat på den tiden vi faktiskt hade en beväpnad befolkning av just den anledningen?
Ja, det är väl klart? Idag är det för de flesta väldigt kontroversiellt att säga att de vill ha vapen hemma för att använda emot människor.

Lokalt har de större stöd. Se också till diskussionen om demokrati kontra majoritetsdiktatur på annan plats i tråden.
Det enda man kan veta om det är om man väljer "lokalt" som bara den platsen där de två grupperna står på. Sådana begränsningar är ju knappast något svar, annars kan jag ju springa in i en affär med en massa kompisar och säga att vi har folkets stöd att sno allt de har, lokalt sett förstås.

Poängen är att det antagligen skulle ha blivit en lugn demonstration om inte polisen provocerat fram våldsyttringar.
Det må vara din poäng men det blir likväl konstigt med det svaret när jag skrev om något annat.

Nja, frågan handlade om det var fegt att demonstrera anonymt. Planerar man att utöva våldsyttringar så är det en annan fråga, och dessutom rätt så smar
Ja, jag tycker fortfarande det är rätt att stå för sin åsikt när man inte riskerar något nämnvärt, vilket man verkligen inte gjorde i Göteborg. Gjorde man det kan man ju undra varför det i princip var så att alla som inte våldförde sig på stan var omaskerade. Och sedan när är fegt och smart motpoler?

Alla politiker är alltid drivna av ideologi, det säger ju sig självt. En politiker som inte bryr sig om att ideologin ska fungera kommer bränna slut stadskassor på saker som sannolikt ändå inte får de resultat denne hoppats på för det är funktionalitetstänkandet som gör att man tar hänsyn till vad som faktiskt kommer att hända, snarare än vad man vill ska hända.

Evil Peter

Hero
Re: Paved with good intentions

Jag undrar om vi inte har ett par levande och rätt många döda sådana politiker i historien. Bland de levande kan vi nog räkna George W Bush - jag tror inte att invasionen av Irak enbart beror på olja, utan att han gör det han tror är rätt (ref: The Power of Nightmares). Dito Tony Blair - han var till och med på det klara över att Irak inte skulle medföra mer olja till England, utan han skickade trupp för att han trodde att han gjorde rätt.
Det är svårt att avgöra då man inte riktigt vet vad de ville uppnå men de har ju gjort mest realistiska bedömningar i sina karriärer (inte samma som rätt bedömningar) Skulle Bush däremot får för sig att ge alla medborgare ett vapen och rätten att använda det emot polisen om man anser att de gjort fel skulle det bli ett värre exempel på när tanken och resultatet nog inte skulle bli riktigt lika och tar man sedan en fiktiv politiker som bara gör sådana beslut kan det gå rätt illa.

De döda ska jag nog inte nämna, för en av dem gör att jag förlorar med hänvisning till Godwins lag
Godwins lag säger dock bara allt eftersom en online-diskussion pågår närmar sig sannolikheten för att någon ska göra en nazi-referens ett. Det med att förlora är en senare förvanskning som blivit populär. Så genom att ta en Godwin-fundamentalistisk approach kunde du nämnt Honom utan att förlora. :gremwink:

Joakim_UBBT

Veteran
Re: Beror på!? [EDIT}

Ja jösses. Här jobbar man en enkel snurra åsså missar man en massa mys :gremlaugh:.

Hundjeflarna kan vi börja med.

En hund är ett tamdjur och räknas därför som en egendom, inget annat. Skadan man gör mot en tjänstehund blir därav skadegörelse inget annat. Däremot så får man räkna med att tampas med en förbannad hundförare och det är inte att rekomendera.

Egendomen (hunden) beslagtas av polisen och besluten, inklusive hundförbuden kan överklagas till kammarrätten.

26 § Polismyndighetens beslut enligt denna lag och beslut om registrering av hund som meddelas av Jordbruksverket eller av den som ansvarar för driften av registret får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol.

Bestämmelserna i 22–28 och 30 §§ förvaltningslagen (1986:223) skall tillämpas, om det överklagade beslutet har meddelats av en organisation. Jordbruksverket för det allmännas talan hos förvaltningsdomstol, om det överklagade beslutet har meddelats av en organisation.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.

Så det är alltså en rättslig prövning av polisens beslut.

Sen tycker jag väl att man tar i lite väl mycket när man tror att vanliga svenssons hundstackare ska bli föremål för sånt här. De fåtal djur som jag omhändertagit har varit grymt vanskötta

ELLER

har använts som vapen vid misshandel och rån och sådana hundar skulle jag skjuta utan att blinka om det ens fanns en antydan till att den skulle komma mot mig en kollega eller en allmänhet.

Uppmaning från polisen att slåss.
Olämpligt kankse men inte ansvarfrihetsgrundande. Att polisen sen provocerar och är aggressiva har ju ett syfte som många andra redan täckt. Inget fel med det, uppgiften är ju att betvinga folkmassan om det är undgått folk. Dialogpoliserna har ju spelat ur sin roll när stenarna kommer flygande.

En ärlig chans i ett slagsmål med en polis
... glöm det. Jag ingriper med våld enbart om jag kan vinna omedelbums eller om jag inte har något annat val. Till min hjälp har jag röst, minspel, muskler, träning i att göra ont, kollega, batong, OC-spray, bil, hund, pistol och MP5.

Skador av elaka poliser.
Empiriskt så blir 1/10 ingripanden fysiska (maximalt...) och jag har fått plåstra om kanske 1/50 personer som jag ingripit fysiskt mot. Anmäld har jag däremot blivit säkert 10+ ggr, men än är jag inte fälld i tinget för att jag ska ha missbrukat min maktposition mot allmänheten. Det är allt från förolämpningar till misshandel och stöld. konstigt nog så är det oftast mycket lättkränkta människor som anmäler (busar och tonåringar), men vad vet jag... jag har ju bara fördomar.

Att slå sönder sin egen bil inte är straffbart
Rätt men om det finns anledning att anta att brott är begånget så skall polisen ingripa. Ergo, du bli identifierad och därefter avvisad för att upprätthålla den allmäna ordningen och då får polisen om du sätter dig till motvärn använda våld. Reglerat i ordningen Polislagen §2, §19, §13 och §10

En polisman är för övrigt alltid i tjänst så på fritiden finns liksom inte.

Jag lovar att om jag skulle demonstrera, så skulle jag göra det i mask. Varför? För att min identitet inte är relevant, bara min åsikt är relevant. Min person, min identitet, har inte med saken att göra
Jag lovar att jag skulle omhänderta dig om det förekommer störningar av den allmänna ordningen vid demonstrationen, eller om det fanns en omedelbar fara för sådana störningar ^^

-----------------------------------------------
Nä, jag tycker att det verkar vara lite väl mycket frustration över skitsaker som ni inte får göra. Tänk snarare hur jävulskt mycket sktigöra som utförs för medborgarna och i ärlighetens namn, fildelning och rätt till hubba eller bubba skiter jag rätt så ordentligt i. Jag sysslar mest med att ta hand om folk som ni inte ens vill befatta er med ens ryktesvägen och försöker förändra deras miserabla vardag med de verktyg jag har fått av er medborgare.

Efter att ha lämnat dödsbud i julhelgen på en småbarnsförälder född på 80-talet, bragd om livet av kriminella handlingar så känner jag en dålig smak i munnen på alla jävla I-landsproblem som folk har med att följa lag och rätt. (typ, håll i hunden, använd inte dimljus, slå inte killen i krogkön på käften för att han sa att du såg bögig ut)

Det finns en text som är lite hattit översatt, men den är åtminstånde tankvärd:

Bäste Herr Allmänhet,

Du verkar ha listat ut vem jag är och jag tycks passa väldigt bra in i den kategorin du placerat mig. Jag är stereotyp, standardiserad, karakteriserad, klassificerad, grupperad och alltid typisk. Tyvärr kan jag inte säga det samma – jag har aldrig listat ut vem du är.

Från födseln lär du dina barn att vara rädd för mig och sedan blir du chockad när de identifierar sig med traditionella motståndare – busen!

Du anklagar mig för att ”gulla med buset” ända tills jag griper dina barn för något.

Du tar gärna en timmes lunch och flertal kafferaster varje dag men kallar mig för dagdrivare om jag dricker en kopp kaffe.

Du anser dig vara väluppfostrad men har inga som helst betänkligheter över att störa mig mitt i maten med dina problem.

Du gapar och skriker åt den medtrafikant som tränger dig i trafiken men om jag skulle stoppa dig för samma sak är det bara för att jag vill djävlas.

Du kan alla trafikregler men har aldrig fått en ordningsbot som du gjort dig förtjänt av.

Du skriker ”straff” om du skulle se mig överträda hastighetsbegränsningen på väg till ett jobb, men för ett himla liv om jag inte är på plats tio sekunder efter att du har ringt.

Du säger att det ingår i jobbet om någon misshandlar mig men skriker ”polisbrutalitet” om jag försvarar mig.

Det skulle aldrig falla dig in att tala om för tandläkaren hur tänder ska lagas eller läkaren hur man opererar blindtarmen men du är alltid väldigt välvillig med att ge mig råd om hur lagen fungerar.

Du talar gärna till mig på ett sätt som skulle ha slutat med en ”fet smäll” om det vore någon annan men väntar dig att jag ska ta emot utan att ens lyfta på ögonbrynet.

Du kräver högljutt att något måste göras åt kriminaliteten men vill inte själv bli inblandad.

Du har ingen som helst användning för mig med det är naturligtvis helt okej om jag byter däck åt din fru när hon fått punktering eller förlöser ditt barn i baksätet på radiobilen eller kanske till och med räddar din son med ”Mun-mot-mun”-metoden eller arbetar övertid för att leta efter din försvunna dotter.

Så bäste Herr Allmänhet, stå du där på din tvålkopp och gapa och skrik om hur jag sköter mitt jobb och kalla mig för alla namn du kan komma på men glöm inte bort att din egendom, din familj och kanske till och med ditt liv är beroende av mig och mina kollegor.
Just det Herr Allmänhet det är jag – Snuten.

Mitchell Brown, Virginia State Police

Översatt av Anna-Lena Bartht

För övrigt så kan man hålla med om att det är rätt så illa med domstolarnas takt. Har just fått reda på att mitt ryggsparkarärende som Seter hännvisar till just överklagats till Svea Hovrätt. Det har tagit över 2,5 år att komma fram till en fällande dom i TR och nu ska den överklagas... ja jösses, nog kan man tro att vanligt folk blir less på juridikens kvarnar, vi får väl se om det ens blir klart under 2008.