Re: Ytterligare en nedmontering av rättssäkerheten
Nejdå, jag vill däremot via fullständigt fredliga medel (som diskussion, utbildning, etc) förvandla en viss åsikt från att vara minoritetsåsikt till att vara majoritetsåsikt. Sånt händer hela tiden, att majoritetens åsikter förändras, men jag tror att man kan göra det mer systematiskt om man bara tar tid på sig.Okej, det du skrev tidigare gav ett rätt annorlunda intryck då det lät mer som en strävan emot minoritetens diktatur än den nuvarande majoritetens dito.
Jag upprepar: Utan en idé om idealstaten kan du öht inte ta några steg alls. Oavsett om du väljer att låta din idealstat vara orättvis, odemokratisk etc eller om du faktiskt vill sträva mot frihet, jämlikhet etc.Man kan bedöma vad som är realistiska steg.
Återigen: Aldrig genomförts. Ingen har ens försökt, vad jag vet. Vad som finns är ett gäng stollar som använt slagorden för att vinna personlig makt, vilket är en helt annan sak. Lite som någon som genom slagord om demokrati gör sig själv till diktator...Jag anser dock att utvecklingar på diverse platser visar att människan är långt ifrån redo för att något sådant skulle fungera.
Det vete fasen. De fascistiska stater som hittills testat har inte visat sig vara vidare stabila, och frihetskampen brukar bli starkare ju mer folket förtrycks.Den fascistiska polisstaten är ju egentligen bättre eftersom den faktiskt fungerar