Nekromanti Ytterligare en tabbe i Eon

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Adrenalin [OT]

Jag tycker ändå att han har en poäng här, adrenalin spelar faktiskt in, det tycker jag att man borde ha någon regel för. Vana krigare borde ändå få någon minskning vad gäller utmattning vid sådana tillfällen.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Re: Gullig tabbe! :)

Den kanske jag kan kontra på.
Det är om du försöker pracka på någon en olaglig vara som du får gå ned i pris.
Om du däremot vill köpa en sådan så får du vara beredd på att betala det dubbla.
Det är så jag tolkar det i alla fall.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Gullig tabbe! :)

Hmm, då borde priset snarare bero på säljarens och köparens kunskaper i köpslåendets ädla konst.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Otestad husregel(WAS:Re: Adrenalin [OT])

Pröva det här:

ADRENALINKICK: Om en person utsätts för fara (i SLs bedömning) slår han ett TÅLslag med Ob5T6 (Det går att ersätta TÅL med stridsvana, alternativt slå ett slag med Ob3T6 mot stridsvana och hålla sig lugn). om det misslyckas slår han igen nästa runda med en tärning mindre osv tills det lyckas.
När kicken kommer minskar alla svårighetsökningar för smärta med Ob1T6 och för trötthet med Ob2T6 men man får 1 poäng extra utmattning varje runda.
När faran är över slår man för att "komma ner" på samma sätt som ovan.
Om man utför manövern "vila" måste man slå under VIL eller stridsvana med Ob2T6 för att få tillbaka någon utmattning. Om man vill får man slå med Ob4T6 mot VIL/stridsvana för att lugna ner sig.

/Sabelkatten, skriver alldeles för mycket egna regler som vanligt.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: urdåligt vägars tröttande effekt.

De flesta mundanska vägar bör vara grus och jord ojämna och åker man vagn lär det gunga och man blir öm i baken och det guppar och pasagernare glider omkring..
Att sen hålla hästarna på plats så att de inte vandrar iväg åt fel hår är inte lätt det heller även om det är ett vältränat ekipage så måste vagnsföraren hålla i tummarna och se till att hästarna lyder genom att dra då och då så de inte gör något dummt. ( sånt ÄR tröttande.. )
Givet viss går det OM föraren känner till vägen och hästarna åker den dagligen dag efter dag att bara låta dom vandra.. ( problem kan uppstå om hästarna skenar och vill vandra åt var sitt håll det KAN hända )

Sen kommer vi till vägförhållande Sällan färdade grusvägar blir under sommar perioden i de flesta länder fyllda av blommor och gräs så mycket att det ibland kan från ( exempel Bil/häst/vagn ) se vart vägen finns och var ägen börjar.

Vintervägar kan vara ett helt kapitel för sig nu pratar vi om Norrlänskt klimat där det kan ligga några meter snö och bildas snö drivor högre än två män mitt på vägarna. ( tack och lov att vi idag har tillgång till traktorer och lasbilar som plogar )

Min Pappa berättat för mig när han gick i skolan vid torneälv så hade de sov rum i skolan elever som bode längre än bara 2 km var tvugna att sova och äta under vardagar i skolan på grund av att snön var SÅ djup att hästar hade svårt att ta sig fram på vägen..
Elever som bode närmare DE fick låna skidor som de fick åka fram och tillbacka till skolan med.. *ler*
Själv har jag under vinter tid fått vada genom snö som var 100 cm djup och låg på en grusväg en promenad som under sommaren sällan tar mer än tja 40 minuter tog för mig 4 timmar.. *ler* ni kan gissa om jag var trött.........
( jag är ungefär 175 cm och snön gick till midjan och ibland till halsen på mig när jag träffade på en snö hög. )


I det militära så får man reda på att om man har marcherat och närmar sig en fientlig postion är det bra om soldaterna vilar ett tag innan annfallet på grund av trötthet..
Att vandra rida och åka vagn eller är ansträngade jobbigast är förstås gå..
För er som är modärna kan jag säga som bilförare har jag upptäkt att man blir tröttare av att köra en bil än att åka i bilen som passagerare.. ( specielt långa sträckor i stads trafik är mest ansträngande motorväg minst.. )
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Säg till när du gjort det

"Självklart att man blir trött av att resa, särskilt på en skranglig vagn men att man blir så trött att man inte klarar av att göra något är bara rent absurt."

Fniss. Det är inte bara absurt, det är naturligt.


Ja jihi...
Förvisso är det skillnad att åka bil och en skranglig vagn men jag tror att det är lika bra att avsluta denna diskussion.
Du har inga bevis som tyder på att du har rätt.. och jag kan inte överbevisa dig.

Men som sagt...
Bara för att man åkt långt med vagn betyder enligt mig inte att man är helt handikappad om det skulle ske något.
Sedan är ditt exempel rätt så partiskt eftersom det lika gärna kan utspela sig på en varm sommardag efter en relativt plan väg, och ändå är man lika trött.



Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Säg till när du gjort det

"Du har inga bevis som tyder på att du har rätt.. och jag kan inte överbevisa dig."

Tja, jag har åkt terrängbil, visserligen inte mellan Fjollträsk och Götet, utan i Östgötaskogarna. Man är seg och mör som en gurka efter en längre färd, och man är jefligt tacksam att man har en k-pist eller AK att beskjuta den lede fi med. Närstrid med svärd och sköld är inte att tänka på.

(Sen har vi ju den lustiga fadäsen med att ta sig ur en terrängbil eller PBV med AK-4 på ryggen - det där härket har en tendens att hamna på tvären i den smala dörren, och eftersom den är längre än vad dörren är bred så... BONK! Tvärstopp och trafikstockning i dörren! /images/icons/wink.gif)

Men ska vi ta ett typiskt historiskt exempel, ta en titt på de tyska soldaternas umbäranden på östfronten under Andra Världskriget. Ryssarna hade inte något modernt vägnät och höstregnen förvandlade vägarna till lera. Första året på östfronten var det inte Röda Armén som besegrade den tyska krigsmaskinen. Det var terräng och förflyttning. Rasputitsan (lerans årstid) kostade tyskarna en jefla massa soldater, hästar (Wehrmacht hade 625.000 hästar(!) med sig i operation Barbarossa), stridsvagnar, tunga fordon, och dessutom initiativet, Moskva och segern. Som tur är.

"Sedan är ditt exempel rätt så partiskt eftersom det lika gärna kan utspela sig på en varm sommardag efter en relativt plan väg, och ändå är man lika trött."

Se Hattens inlägg ovan. En "plan väg" är oerhört relativt. Det en medeltida människa skulle kalla för en "plan väg" skulle i bästa fall vara en taskig grusväg för oss och i värsta fall en nyplöjd åker.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Säg till när du gjort det

Ja jag har inga lumpenminnen (lat som jag är gjorde jag aldrig Lumpen) och kan erkänna att jag inte är van att åka terrängfordon.

Och det där exemplet som du sade om ryska soldaterna håller jag med helt och fullt om. Deras nederlag beror då inte enligt mig på ett misslyckat marschslag utan naturens krafter samt ett fåligt vägnät.

Om vi nu skall ta vägar un der medeltiden så är det ju stor skillnad mellan väg och väg.
Jag vet nu inte hur vägarna i Eon är men jämför man de i de centrala provinserna i Jargiska Kejsardömet och de i Västmark så finner man nog stora skillnader.

Från vår egen värld så har vi ju romarnas vägar (oki de var lite före medeltiden men de var ju kvar efteråt), de var ju uppbygda i flera lager, dikade och tillplattade.
Således blev de mycket högre än omgivande terrängen (därav uttrycket "Highway")och dessa skall enligt källor från den tiden och forskning från våra dagar vara lätta att resa på och inte speciellt gropiga.
Förvisso så hade nog inte den tidens vagnar bra fjädring eller hjul men ändå.

Jag är fortfarande fullkomligt övertygat att den brutala utmattningsbonusen är föööör överdriven.
Dessutom så piggnar man nog till rätt så snabbt när man blir anfallen. Man kanske inte slåss lika bra som utvilad men inte med +Ob3t6 eller något annat groteskt.

Nåväl.. våra åsikter är olika helt enkelt...



Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Säg till när du gjort det

Hmm förvisso..
Fast det var knappast marschslaget som de dog av..
Kan man ta sig fram utan att försöka marschera? Typ bara gå långsamt.. ? Isådanafall så borde ju fältherrar beordra sina soldater att strosa mot fienden så kommer alla fram och ingen av dem dör.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Re: Säg till när du gjort det

Kan man ta sig fram utan att försöka marschera? Typ bara gå långsamt.. ? Isådanafall så borde ju fältherrar beordra sina soldater att strosa mot fienden så kommer alla fram och ingen av dem dör.

Motståndaren blir ju knappast särskilt överraskad då och hinner garanterat vidta alla de motåtgätder som han/hon/det/den vill. ;)
Därtill tror jag faktiskt att de militära ledarna inte var dummare än att de lät soldaterna hålla en rimlig takt när så var möjligt.

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Säg till när du gjort det

Nej men om man bara skall flytta trupper mellan olika garrisioner exempelvis så är det jo onödigt om flera av soldaterna dör bara för att de marscherade,.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields
 
Top