"För uppenbart" är ju verkligen subjektivt då vissa helt enkelt är antingen bra mycket mer allmänbildade än andra eller om man är väldigt insatt på ett ämne. Så plagiering är inte okej whatsoever. Små mysiga hyllningar är däremot helt okej.Tycker det är helt okej att plagiera så länge man gör det snyggt och det inte blir för uppenbart.
Ja men GM är väl knappast en fullständig bok heller, utan man ger en generell idé om länderna mer än att beskriva dem ingående också.Jag tycker det är värre att kebab heter kebap i geografica. Sådana typer av uppenbara låningar som alla känner igen tycker jag är värre.
Just kebap är väl kanske inte det värsta om man är lite småinsatt. Finns ju ganska gott om kulinariska läckerheter i matkulturen ifrån de flesta länder.
Några exempel ifrån Geografica Mundana
*Auccafrukt- torde underligt komma ifrån Acca-frukt.
*Jerk - Jerky på engelska är ju torkat strimmlat kött, underligt nog så är det samma sak i Eon.
*Fabacia - Latinska namnet på ärtväxter är Fabaceae.
*Garum - Den som inte vet vad Garum var för äckligt bör inte uttala sig om mat alls...
*Gustum- vet inte men ordet betyder smak på latin.
*Laran- vet inte om det räknas riktigt men en gud i gamla fornreligionen i norra Italien hette så.
*Taif är en stad i Saudiarabien.
*Arayes- är typ delvis samma sak.
*Mamul- är ju ganska exakt samma sak.
Bara några exempel på "klassiska" mundanska maträtter som har en motsvarighet i vår egen värld men lika/liknande namn så. Och då har vi inte ens närmat oss saker som Vörtbröd eller tunnbröd och liknande. (Och nej självklart lär det finnas likadan mat i en fantasykultur som i verkligheten, plus lite annat och minus lite annat.)
Och min allmänbildning gav mig svaret på alla ovanstående maträtter då jag läser mycket om mat ifrån andra kulturer, och staden Ta'if råkade jag snubbla över på slött wiki-surfande för någon vecka sedan och tyckte det var ett kul sammanträffande.
Och såvitt jag förstått det sen tidigare, ska Ymir ta bort de kassa uppenbara 'khaf' och 'kebaperna' ifrån Västländerna när han väl blir klar med den.
/Poseur, Ymir måste hata vårt 'Västländerna' tjat.