Nekromanti yxa yxhugg framtungt

Simon

Swashbuckler
Re: fundering

Nu funderar jag, kan det vara så att yxor (och framtunga svärd)har längre räckvidd, dvs gör "bästa skadan" på längre håll än mostvarande längd icke framtungt vapen.

Hm. Jag är för trött för att förstå helt och hållet, men:

Ett svärd, med tyngdpunkten max tio cm från hjaltet, har ändå sitt "center of percussion" så långt ut som en tredjedel från spetsen.

Däremot så torde väl en yxa, med tyngdpunkten längre ut, vinna mer på en stor sving/längre momentarm än ett svärd gör. Alltså, skillnaden mellan liten sving och stor sving är större för yxa än för svärd.

Det kanske var det du menade. Eller också inte...

Simon

Re: yxa yxhugg framtungt

Gick jag loss på ordentligt. Med T10-systemets taktikkort så får man ju med det här på ett utmärkt sätt. Då kan man säga att yxbladet bara kan användas när man spelar en Offensiv taktik, eller som nådastöt, och att det är spetsen man använder vid exempelvis Försiktig eller Avvaktande spel.
Jag vill lyfta ett varningens finger. Jag kan inte särskilt mycket om yxstrid utan det jag skrev kommer nästan helt från teoretiska studier som varit mycket knapphändiga. Se det som ett korn sanning i ett timglas, det finns otroligt mycket mer.

Därför är det vanskligt att bygga regler på det jag skrev. Mitt nästa steg är att köpa en yxa och börja testa lite. Jag hoppas att kunna återkomma någon gång i framtiden med lite fler korn. De framtida kornen kan också mycket väl komma att modifiera det första kornet.

Quadrante

Grisbonde
Re: fundering

jo något åt det hållet..

men en annan sak också, att man behöver vara mer utsatt med svärd.. för att träffa bra på bål och huvud.. än med ett svärd..

men jag ska återkomma med den här teorin lite senare, ikväll..