Det borde väl egentligen inte spela någon roll om det är ett kulturellt specifikt vapen heller så länge det är en yxa.Staffan;n186997 said:jag antar att detta exkluderar kulturellt särskilda yxor som Krell-kharz och Rakhoristav, men vilken "vanlig" yxa som helst går bra.
I gamla Eon var stridskonster baserade på specifika vapen snarare än vapentyper (bredyxa snarare än yxor). Zoriankämpens väg, som jag har för mig Zorianriddarnas stridskonst heter, har "valfri yxa" som moment - man måste alltså träna sig med en specifik variant. Om du har lärt dig Zoriankämpens väg med bredyxa kan du inte utan vidare använda den med en krell-kharz (regeltekniskt har jag för mig att man fick +Ob1T6 i svårighetsgrad, vilket är en enorm ökning i Eon 3).Kuma;n187146 said:Det borde väl egentligen inte spela någon roll om det är ett kulturellt specifikt vapen heller så länge det är en yxa.
Hur rollpersonen fått tag på det speciella vapnet är kanske, i just detta sammanhanget, mindre relevant? Så länge det beter sig som en yxa, menar jag.
"Walks like a duck and talks like a duck..." osv.