Nekromanti Zak S

Det är lite fascinerande hur vad som nästan skulle kunna kallas personkulter växer upp kring rollspelsskapare/kända podcastrollspelare/twitch-gms/röstskådespelare och liknande i USA. Går det ens att komma i närheten av denna idoldyrkan i lilla Sverige? Kanske om Anders Blixt och andra rollspelsrävar rör ihop något som ÜLTRAVÅLD the RPG, där de spelar The Ninja Mission-kampanjen med Bo F Munthe, Mats Helge och Sho Kosugi över Skype.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Grisodlar'n;n291264 said:
Det är lite fascinerande hur vad som nästan skulle kunna kallas personkulter växer upp kring rollspelsskapare/kända podcastrollspelare/twitch-gms/röstskådespelare och liknande i USA. Går det ens att komma i närheten av denna idoldyrkan i lilla Sverige? Kanske om Anders Blixt och andra rollspelsrävar rör ihop något som ÜLTRAVÅLD the RPG, där de spelar The Ninja Mission-kampanjen med Bo F Munthe, Mats Helge och Sho Kosugi över Skype.
Ja, och när man stoppar in det här personkulteriet i ett splittrat politiskt landskap (där inte bara vänstern hatar högern, utan även olika delar av högern och vänstern hatar andra delar av högern och vänstern för att vara fel sorts höger eller vänster; för det räcker ju inte att kriga mot antifeministerna, man måste också starta krig mot de som är fel sorts feminister, etc, ad naseum) och mänsklighetens totala oförmåga att hantera sociala medier på ett vuxet sätt blir resultatet det som God45 så vältaligt kallar: "ett clusterfuck".

Jag har slutat med sociala medier (utom rollspel.nu, då) och är för gammal och trött för att orka sätta mig in internetgräl, så jag gör inte gällande att jag är särskilt insatt i den här Zak-S-soppan; något som i vilket fall skulle motsvara ett halvtidsarbete. Min fem örtugar är att Zak Z är en oerhört begåvad och kunnig skribent med en fabulös förmåga att hamna i destruktiva gräl på internet. Jag är personligen oförmögen att uppskatta hans sätt att debattera och kommenterar som "get at him" och "destroy" talar inte direkt till hans fördel (även om de nu inte skulle vara rent illvilliga, så är det sjukt klumpigt att uttrycka sig så när man är mitt uppe en upphetsad "diskussion"). Sedan har jag lärt mig en del nytt här, som kastar ett visst förlåtande ljus över hans handlingar och också sätter in det i ett större sammanhang som jag har anat men inte helt förstått.

En sak som inte nämnts här är inlägget på False Machine där Patrick Stewart - en person som är mer genialisk än Zak S och hundra gånger mer sympatisk (vilket iofs verkar var rätt enkelt) - "gör slut" med sin gamle vapendragare Zak: http://falsemachine.blogspot.com/201...ll-of-you.html. Kontentan är följande:

Conclusion

Even *just* including the qualities you would admit to, because you think they are good, the aggression and the binary mercilesness, those alone would be enough to reasonably call someone a dick.

If we include the recursive arguments, the shaming, the sniping and stalking, then it becomes completely reasonable for someone to say 'Zak Smith is a Dick' - if you take that to a lawyer as a libel case then they wouldn't accept it.
Diskutera i smågrupper.

anth

Vetefan
Kalil;n291254 said:
Jag är inte speciellt insatt i situationen, men den här bilden har florerat en del: http://i.imgur.com/9AYuDLq.png

Är den fejk? Om inte så är det ju att gå ganska lång över gränsen för "juste men hårdförd".
Det är just sådana här saker som jag avskyr med internet: att folk sprider vidare länkar utan att ta reda på om de är sanna eller ej.
Detta är INTE riktat mot dig Kalil, för du frågade faktiskt om det var fejk eller ej.

Jag hade inte sett den specifika bilden tidigare så jag spenderade c:a 60 sekunder av min på Google Fu för att ta reda på hur det låg till.
Nu vet jag.

Om man läst den här WRNU-tråden vet man att Zak S felaktigt anklagats för att vara homofob, misogyn, sexistisk och transfob.
Alla rykten har en källa. Alltså har det funnits ett ursprungligt inlägg på internet som felaktigt anklagat Zak S för dessa saker.
Detta inlägg har sedan delats över internet av personer som inte vet vad källgranskning är.
MetaFilter är en plattform för att dela internetlänkar.
Gary Bernhardt (som Zak S skriver om) är en person som hade ett MetaFilter-konto och som delade det felaktiga inlägget.
Vid detta tillfälle var Zaks flickvän väldigt sjuk (låg på sjukhus) så Zak hade inte tid att bråka på internet som han brukade.
Han bad därför sina vänner att kontakta Gary Bernhardt och be honom ta bort länkarna på MetaFilter till den felaktiga inlägget - därav kommentaren: "Please get at him".
Det hela slutade med att Gary Bernhardt bad Zak om ursäkt och tog bort länken.

För att summera:
1. Bilden är inte fejk.
2. Zak var i sin fulla rätt att säga åt sina vänner att kontakta Gary och be honom att ta bort länken.
3. Det var inte ens i närheten av att gå över gränsen.

SNÄLLA - kan ni ta reda på fakta innan ni delar en slumpmässig länk, så kanske vi får lite mindre fake news i världen.

Källa: https://dungeonsdonuts.tumblr.com/post/125851772599/i-am-so-very-tiredtired-and-angry
(om ni klickar på länken, läs igenom hela artikeln)

God45

#PrayersForBahakan
Kalil;n291257 said:
Jag har lite svårt att se i vilken kontext det är "juste" att bussa mobben på folk? Att själv vara utsatt för trakasserier/trollning gör det imho inte ok att göra samma sak mot andra.
Nu förklarade någon annan redan. Jag trodde förklaringen var på tidslinjen. Ledsen för otydlighet, skrev lite snabbt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Grisodlar'n;n291264 said:
Kanske om Anders Blixt och andra rollspelsrävar rör ihop något som ÜLTRAVÅLD the RPG, där de spelar The Ninja Mission-kampanjen med Bo F Munthe, Mats Helge och Sho Kosugi över Skype.
Tyvärr har Bo F Munthe lämnat oss endast för några veckor sedan, så om han ska vara med i spelet så får Blixt först bemästra någon form av nekromanti.

:sad:

/M

anth

Vetefan
Magnus Seter;n291275 said:
Tyvärr har Bo F Munthe lämnat oss endast för några veckor sedan, så om han ska vara med i spelet så får Blixt först bemästra någon form av nekromanti.

/M
R.I.P Bo F. Munthe

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
anth;n291272 said:
Han bad därför sina vänner att kontakta Gary Bernhardt och be honom ta bort länkarna på MetaFilter till den felaktiga inlägget - därav kommentaren: "Please get at him".
Jag läser "get at him" som "get him" eller på svenska "ta honom". Jag tror inte det är orimligt att utgå från att det är en läsning som ligger väldigt mycket närmare till hands än "kontakta honom".

Så då handlar det om hur mycket man är villig att tolka det Zak skriver välvilligt vilket då landar i vilken tidigare uppfattning man har om honom, men det han skriver kommer troligare uppfattas negativt hellre än positivt.

/Magnus

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
anth;n291272 said:
Gary Bernhardt (som Zak S skriver om) är en person som hade ett MetaFilter-konto och som delade det felaktiga inlägget.
Vid detta tillfälle var Zaks flickvän väldigt sjuk (låg på sjukhus) så Zak hade inte tid att bråka på internet som han brukade.
Vänte lite nu! Hur mycket tid sparade han på att skriva (ett väldigt mångtydigt) "get at him" för hela världen att se jämfört med att skriva "Please remove these links" direkt till GB? Tio sekunder? En minut? Är det bara jag som tycker det här luktar efterhandskonstruktion?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Skarpskytten;n291284 said:
Vänte lite nu! Hur mycket tid sparade han på att skriva (ett väldigt mångtydigt) "get at him" för hela världen att se jämfört med att skriva "Please remove these links" direkt till GB? Tio sekunder? En minut? Är det bara jag som tycker det här luktar efterhandskonstruktion?
Är det bara jag som tror att det inte hade räkt att skriva "please remove these links"? Jag menar, om jag var övertygad om att någon var en avskyvärd människa, och delade länkar jag tyckte visade på detta, och den personen sen kom och sa "ta bort de där länkarna är du snäll" så skulle jag antagligen be dem dra åt skogen.

Det skulle antagligen krävas åtminstånde hyfsad förklaringar till varför min bild av personen inte alls stämmer, varför länkarna jag delat är fel och varför jag bara borde ta bort dem och sluta dumma mig.

Så antagligen rätt mycket tid.

anth

Vetefan
Magnus Seter;n291282 said:
Jag läser "get at him" som "get him" eller på svenska "ta honom". Jag tror inte det är orimligt att utgå från att det är en läsning som ligger väldigt mycket närmare till hands än "kontakta honom".

Så då handlar det om hur mycket man är villig att tolka det Zak skriver välvilligt vilket då landar i vilken tidigare uppfattning man har om honom, men det han skriver kommer troligare uppfattas negativt hellre än positivt.

/Magnus
Jag är medveten om det.
Men som redan sagts i den här tråden kan Zak uttrycka sig ganska otrevligt även när han har rätt och andra fel.
(och till Zaks försvar ska sägas att han nästan aldrig har fel)

Taget ur sin kontext kommer citatet av Zak att uppfattas som att han går över gränsen.
Känner man till bakgrunden framstår citatet i en annan dager.

Han uttrycker sig fortfarande otrevligt.
(även jag skulle nog uttrycka mig otrevligt om en person som felaktigt spred rykten att jag var homofob, misogyn, sexistisk och transfob)
Men han är inte i närheten av att gå över någon gräns.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tycker någonstans att det är bullshit att vi (eller någon) läser en massa privata grejer om folk och dömmer dem. Det stinker paparazzi fasoner fast folket man gör det om nu är random folk på nätet istället för rika skådisar eller politiker med makt och förtroende positioner. Den som är utan synd kan kasta första stenen.

anth

Vetefan
Skarpskytten;n291284 said:
Sätt dig in i Zaks situation:
Din flickvän är dödssjuk och du står i farstun på väg till sjukhuset när du upptäcker att en idiot på internet sprider rykten att du är homofob, misogyn, sexistisk och transfob.
Vad skulle du göra?

Oavsett om du tycker att det luktar efterkonstruktion eller ej så är det fakta.
Vill du se Mandy Morbids sjukjournal för att tro på det?
(hennes sjukdom är ganska väldokumenterad på nätet...)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
anth;n291289 said:
Vad skulle du göra?
Skicka ett SMS till Dante och skriva "Snälla kan du hjälpa mig och kontakta den här snubben som jag inte vet vem det är och förklara att länkarna är bullshit? Nina är på akuten, så jag pallar inte."

Jag skulle inte posta det på rollspel.nu.

Med det sagt, om det är så Zak rullar så är det ju så han rullar. Med allt vad det innebär av internet-drama, I guess.

/M

anth

Vetefan
God45;n291288 said:
Jag tycker någonstans att det är bullshit att vi (eller någon) läser en massa privata grejer om folk och dömmer dem. Det stinker paparazzi fasoner fast folket man gör det om nu är random folk på nätet istället för rika skådisar eller politiker med makt och förtroende positioner. Den som är utan synd kan kasta första stenen.
En berättigad frågeställning - men svaret är en aning komplicerat.

Att skådisar, politiker, musiker och idrottare får utså spott och spe i medierna är en sak för "de har själva valt kändisskapet".
Vill man inte hamna i medierna ska man inte välja karriär som skådis, politiker, musiker, idrottare, eller något annat "kändis"-yrke.

Sedan tycker jag att alla icke-kändisar ska få ha sitt privatliv ifred - men det är här problemet uppstår: sociala medier.
Så fort du skapat ett konto på något socialt media har du FRIVILLIGT avsagt dig din rätt till privatliv.
Har du ett Facebook-konto, speciellt ett Facebook-konto i ditt riktiga namn, har du inte längre något privatliv - detta är så självklart att jag har svårt att förstå de som har svårt att förstå detta självklara faktum.

Zak S är en extremt offentlig person.
Han är dessutom expert på att uttrycka sig otrevligt oavsett hur rätt han har eller hur fantastiska rollspelsprodukter han skapar.
Så han får faktiskt stå sitt kast när han får all skit i ansiktet.
Det hindrar inte att jag kommer försvara honom mot falska anklagelser för jag avskyr fake news och avskyr de som sprider fake news ännu mer.

Khan

Kondottiär
anth;n291297 said:
En berättigad frågeställning - men svaret är en aning komplicerat.

Att skådisar, politiker, musiker och idrottare får utså spott och spe i medierna är en sak för "de har själva valt kändisskapet".
Vill man inte hamna i medierna ska man inte välja karriär som skådis, politiker, musiker, idrottare, eller något annat "kändis"-yrke.

Sedan tycker jag att alla icke-kändisar ska få ha sitt privatliv ifred - men det är här problemet uppstår: sociala medier.
Så fort du skapat ett konto på något socialt media har du FRIVILLIGT avsagt dig din rätt till privatliv.
Har du ett Facebook-konto, speciellt ett Facebook-konto i ditt riktiga namn, har du inte längre något privatliv - detta är så självklart att jag har svårt att förstå de som har svårt att förstå detta självklara faktum.

Zak S är en extremt offentlig person.
Han är dessutom expert på att uttrycka sig otrevligt oavsett hur rätt han har eller hur fantastiska rollspelsprodukter han skapar.
Så han får faktiskt stå sitt kast när han får all skit i ansiktet.
Det hindrar inte att jag kommer försvara honom mot falska anklagelser för jag avskyr fake news och avskyr de som sprider fake news ännu mer.
Oj vad jag inte håller med dig. Men det kräver en annan diskussion som antagligen passar bäst på OT-forumet...

chrull

Stockholm Kartell
Magnus Seter;n291282 said:

/Magnus

G+-inlägget som screenshottet är från är delat privat med hans cirklar tror jag. Han har tidigare (innan det här) delat liknande saker med tydligare instruktioner om att det handlar om (som han förtydligar i kommentaren synlig i screenshottet) att han menar att man ska prata med personen, ifrågasätta och länka till fakta.

Det här är alltså ett screenshot taget ur sitt sammanhang. Tolkningen om att det är helt vansinnigt av Zak att skriva som han gör är ju helt rimlig utifrån bara den bilden, men det är ju som sagt inte hela sammanhanget.

Och med tanke på att 100-tals personer alltså postade de här lögnerna så får man väl se det som att skriva ut allt hela tiden till i stort sett samma publik flera gånger dagligen kanske blir tröttsamt till slut.

anth

Vetefan
Magnus Seter;n291294 said:
Skicka ett SMS till Dante och skriva "Snälla kan du hjälpa mig och kontakta den här snubben som jag inte vet vem det är och förklara att länkarna är bullshit? Nina är på akuten, så jag pallar inte."

Jag skulle inte posta det på rollspel.nu.

Med det sagt, om det är så Zak rullar så är det ju så han rullar. Med allt vad det innebär av internet-drama, I guess.

/M
Jag förstår ditt resonemang och håller med.

Men Zak är en generation yngre än oss.
Han har bokstavligen vuxit upp på internet. För honom är det självklart att man kontakter vänner på nätet.
När jag säger åt yngre personer att kontakta mig blir de väldigt förvånade när de förstår att de faktsikt ska kontakta mig genom att ringa eller SMS:a mobilen.
För dem är det självklart att man använder Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Whatsapp eller något annat socialt medium för kommunikation.
För dem är det obegripligt att jag inte använder andra sociala medier än ett par nörd-forum. Jag menar: vill någon kontakta mig är det snabbaste sättet att skicka ett PM här på WRNU.

(innan någon i min rollspelsgrupp opponerar sig - de HAR faktiskt tvingat mig att skaffa ETT social medium som vi använder för att bestämma speldatum (och betygsätta hamburgare),
men där skapar jag nytt konto varje gång jag byter mobil eftersom jag inte orkar bry mig om att hålla reda på lösenordet. Så hittar någon mig på något socialt medium är det antagligen ett konto som jag inte använder längre)

anth

Vetefan
Khan;n291299 said:
Oj vad jag inte håller med dig. Men det kräver en annan diskussion som antagligen passar bäst på OT-forumet...
Just nu är jag glad att OT-forumet är stängt - för jag misstänker att min obstinata inställning mot sociala medier hade fått både en och annat forumit att tappa fattningen och bli avstängd. :)

chrull

Stockholm Kartell
Skarpskytten;n291269 said:
En sak som inte nämnts här är inlägget på False Machine där Patrick Stewart - en person som är mer genialisk än Zak S och hundra gånger mer sympatisk (vilket iofs verkar var rätt enkelt) - "gör slut" med sin gamle vapendragare Zak: http://falsemachine.blogspot.com/201...ll-of-you.html. Kontentan är följande:

Diskutera i smågrupper.
Det där inlägget ledde sen till att Paolo Greco och Zak faktiskt snackade igenom saker, grävde ner stridsyxan och folk kom (hyffsat) överens igen.

... Kan någon förklara varför undertiteln på Stuarts blogg är på svenska för mig?
"Hela affären är en cluster fuck. Så fair warning."

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
anth;n291297 said:
Jag både ett facebookkonto (i mitt riktiga namn) och ett privatliv. Varför skulle jag inte kunna ha det? För att folk kan se saker jag valt att dela? Om jag väljer att dela med mig av något, har jag då förlorat mitt privatliv?

Har man förlorat sitt privatliv om man finns med i telefonkatalogen också?

Ditt resonemang är obegripligt, så förtydliga gärna. Det är så långt ifrån "självklart" som det går att komma.

(och "for the record" så är Rollspel.nu ett socialt medie)